مذاکرات هسته ای در دولت رئیسی باقدرت ادامه می یابد / نظام با مذاکره قهر نمی کند / گفتگوهای دیپلماتیک در دولت روحانی آغاز نشد که با پایان آن، تمام شود

60ad6022d0546_2021-05-26_01-07 یک کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد که با روی کارآمدن دولت رئیسی، مسیر مذاکرات هسته ای دستخوش تغییر محسوسی نخواهد شد.

سعدا… زارعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبر فوری گفت: علی الاصول موضوع مذاکرات حساس در عرصه سیاست داخلی و خارجی تصمیم نظام جمهوری اسلامی است یعنی آنچیزی که تعیین کننده مسیر دولت است لازمه اش این است که در نهادهای بالادستی تصویب شود. در این صورت دولت موظف به ورود در آن چارچوب است و مخالفت و موافقت شخصی دولت تعیین کننده نیست.

وی در عین حال افزود: گرچه دولت در نهادهای بالادستی بعنوان مثلا در موضوع مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی چند کرسی داشته و در تصمیم گیری ها مشارکت دارد. اما در نهایت در موضوعاتی مانند برجام سیاست نظام باید اجرا شده و دولت ها موظف به اجرا هستند.

زارعی گفت: البته گاهی دولت ها روی نظر خاصی اصرار ورزیده و نهادهای بالادستی هم برای اینکه دست دولت بسته نباشد تا حدودی با نظرات دولت کنار می آیند. اما در یک بحث کلی ادامه مذاکرات در خصوص برجام وابسته به مصوبه شورای عالی امنیت ملی و نظر رهبری است.

این کارشناس مسایل بین الملل با بیان اینکه علی الاصول نظام به گفتگو و بعبارتی دیپلماسی اعتقاد دارد و با میز مذاکره قهر نیست اظهار کرد: البته در موارد خاصی که مثلا طرف مقابل آمریکا باشد به دلیل عدم پایبندی این کشور به تعهداتش، نظام نیز ملاحظاتی برای خود دارد.

زارعی گفت: مذاکرات برجامی قبل از دولت روحانی نیز دنبال می شد بنابراین این روند می تواند در دولت احتمالی آقای رییسی هم دنبال شود، رییسی هم مخالف کار دیپلماتیک نیست چرا که اقدامات دیپلماتیک و ارتباط با دنیا از ابتدای انقلاب هم مورد تاکید بوده است و دولت ها نمی توانند نسبت به سیاست خارجی بی تفاوت باشند.

پست بعدی

نظارتهای شدید کرونایی در انتخابات / روزهای انتخابات پیک کرونا نخواهیم داشت

چ مه 26 , 2021
عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: طبق گفته‌ وزارت بهداشت برای روزهای انتخابات نظارت شدیدی در نظر گرفته شده است. مسعود مردانی در گفتگو با خبر فوری اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنیم تا رسیدن واکسن موثر از هرگونه تجمع خودداری کنید. وی همچنین تصریح کرد: در حوزه های […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000