پایان بررسی صلاحیت نامزدهای پاستور / خطر ردصلاحیت، کدام چهره‌ها را تهدید می‌کند؟ / اعتراض قانونی، تحریم یا تمکین؛ گزینه‌های پیش‌روی ردشدگان

60abce631b4fb_2021-05-24_20-33 سخنگوی شورای نگهبان از پایان بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری خبر داده، اما کدام چهره‌ها ممکن است رد شده باشند؟

به گزارش خبر فوری، بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ درحالی امروز به پایان رسید که در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی درباره ردصلاحیت برخی چهره‌ها مطرح شده بود.

سخنگوی شورای نگهبان پیش از این گفته بود صلاحیت حدود ۴۰ چهره حاضر در رقابتها را بررسی می‌کند، اما در میان این چهره‌ها برخی مشهورتر از دیگران بودند.

از جمله کاندیداهایی که احتمال ردصلاحیت او زیاد است، محمود احمدی‌نژاد، رییس جنهور سابق است که حتی خودش در زمان ثبت‌نام احتمال داد ردصلاحیت شود و گفت که واکنش او به حذف از رقابتها، تحریم انتخابات است‌.

احمدی‌نژاد ۴ سال پیش هم رد شده بود و با توجه به اینکه سخنگوی شورای نگهبان گفته بود ردصلاحیت‌شدگان ادوار قبل دوباره نام‌نویسی نکنند، این احتمال جدی است که او در زمره حذف‌شدگان باشد.

درباره ردصلاحیت محسن رضایی هم شایعاتی وجود دارد. گفته شده صلاحیت او ممکن است به دلیل مشکلات جسمی رد شود. هرچند وی به تازگی ویدئویی در حال بازی فوتبال از خود منتشر کرده تا پاسخ ابهامات را داده باشد.

درباره اسحاق جهانگیری هم حرف و حدیث‌هایی وجود دارد. هم درباره پرونده برادرش هم درباره شایعه محکومیت به انفصال از خدمات دولتی؛ موضوعی که ربیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس مطرح کرده و البته امروز دفتر معاون اول روحانی رد کرده است.

یکی از غافلگیرکننده‌ترین احتمالات درباره ردصلاحیتها، حذف علی لاریجانی است. مردی که ۱۲سال رییس مجلس بوده و حالا برای دومین بار عزم پاستور کرده است. رسانه‌های منتقد، گفته‌اند اقامت دختر لاریجانی در آمریکا ممکن است به قیمت ردصلاحیت او تمام شود.

صلاحیت سعید محمد هم در هفته‌های اخیر محل بحث بوده است. او به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا هرچند در جایکاه سرلشکری بوده اما منتقدانش به ویژه در سپاه، او را رجل سیاسی نمی‌دانند.

بحث‌هایی درباره سوابق اجرایی اندک قاضی‌زاده هاشمی، جلیلی، هاشمی و اتهام تخلف به شریعتمداری هم مطرح شده که هنوز هیچ‌یک تایید نشده است.

اصلاح‌طلبانی چون مصطفی تاجزاده و زهرا شجاعی و علی مطهری و محمود صادقی هم به دلیل سوابق قضایی، جنسیت یا پیشینه ردصلاحیت نمی‌توانند امیدوار به تایید باشند.

برای پاسخ به این سوال که فردا چه نام‌هایی به عنوان کاندیداهای نهایی انتخابات منتشر می‌شود، هنوز باید چند ساعتی صبر کرد اما ممکن است اعتراض برخی نامزدها، مانند سال ۸۴ به تاییدصلاحیت برخی کاندیداها با حکم حکومتی منجر شود.

در سال ۸۴ مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده باوجود ردصلاحیت شورای نگهبان، با حکم حکومتی رهبری به عرصه رقابت بازگشتند.

در میان کاندیداهای ردشده، احتمالا شدیدترین واکنش را احمدی‌نژاد خواهد داشت اما درباره دیگر کاندیداها نمی‌توان پیش‌بینی کرد که راه به اعتراض می‌گشایند یا تمکین خواهند کرد.

پست بعدی

شرکت انگلیسی: ایران با بیت کوین تحریم‌ را دور می‌زند

د مه 24 , 2021
یک شرکت انگلیسی تحلیل بازار رمز ارز مدعی شد که ایران از استخراج بیت کوین برای دور زدن و کاهش تأثیر تحریم هایی که ایالات متحده و سایر کشورها از سال 2006 بر این کشور اعمال کرده اند، استفاده می کند. در گزارش "الیپتیک" Elliptic، شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000