فروش تست منفی کرونا در آزمایشگاه‌های دولتی!

60abcca84f21e_2021-05-24_20-26 بالاخره فروش جواب منفی تست کرونا از سوی برخی آزمایشگاه‌های دولتی توسط مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت تایید شد و سیامک سمیعی از اخراج برخی کارکنان این آزمایشگاه‌ها خبر داد.

این درحالی است که پیش‌تر برخی از کارشناسان و رسانه‌ها از فروش تست منفی کرونا به قیمت دو تا پنج میلیون تومان برای انجام سفر خبر داده بودند. با این حال سمیعی این موضوع را تایید و اعلام کرد که «جواب تست منفی بیشتر برای مسافران پروازها بوده است» اما اگر آمار وزارت بهداشت را در طول نوروز امسال رصد کنیم بیشتر به ابعاد این فاجعه و تخلف بزرگ پی‌خواهیم برد. در جایی که مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا در ایام نوروز، مسافرت با خودروی شخصی (حداکثر با ۵ نفر) را ممنوع و تردد مسافران با وسایل حمل و نقل عمومی را آزاد کردند و همین امر موجب تراکم بالای جمعیت در اتوبوس‌ها، هواپیماها و قطارها شد. طبق اعلام وزارت بهداشت شش هزار و ۲۴۴ نفر از مبتلایان به کرونا با تست مثبت به سفر نوروزی رفتند که حدود ۴۰ درصد آنها مبتلا به کرونای جهش یافته هندی و انگلیسی بودند و یک عطسه، یکی از آنها کافی بود که نیمی از مسافران یک اتوبوس و یک چهارم مسافران یک پرواز کرونا مثبت شوند؛ موضوعی که خیلی زود و در اواخر فروردین ماه امسال خود را در کشور نشان داد و سبب شد آمار ابتلا به کرونا بیش از ۲۰ هزار نفر در یک روز و میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹، عدد ۴۹۵ متوفی را ثبت نماید. در این میان برخی از مبتلایان به کرونا از ترس اخراج شدن به این آزمایشگاه‌ها مراجعه کرده و با گرفتن برگه منفی کرونا، سرما خوردگی را بهانه حال نامساعدشان اعلام می‌کردند. اما یکی دیگر از کاربردهای این برگه‌ها برای افرادی بود که قصد سفر و مرخصی یک هفته تا ۱۰ روز را داشتند و به بهانه اینکه باید در قرنطینه باشند، دو هفته مسافرت می‌رفتند. همان روز‌ها رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد که این خبر را رد نمی‌کند، اما گزارشی نیز در این‌باره دریافت نکرده ‌است؛ او معتقد بود که در آزمایشگاه‌ها سامانه‌های نظارتی وجود دارد که به‌صورت مرتب و دوره‌ای آنها را رصد می‌کند. این گفته‌ها در حالی از سوی یک مسئول بیان می‌شد که با تایید ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به خوزستان در ابتدای اسفند ۹۹، فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفته بود: «در مرز ایران و عراق تست منفی کرونا خرید و فروش می‌شود.» همزمان حمید سوری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه بیشتر نتایج تست‌های سریع کرونا «کاذب» است، درباره شیوع بیشتر این بیماری از طریق افراد ناقلی که این تست‌ها را در دست دارند، هشدار داده بود.

واکنش به فروش تست منفی کرونا
در این میان و در طول چند ماه گذشته کاربران شبکه‌های اجتماعی روایت‌های جالبی از این اتفاق داشتند و کسی به حرف‌های آنها گوش نمی‌کرد. یکی از کاربران توئیتر در این‌باره نوشته بود: «تا جایی که من خبر دارم، بعضی از نمایندگی‌های کلینیک‌های کلان و دولتی با گرفتن مبالغ سرسام‌آور به جای اینکه ترشحات بینی را بگیرند، نوک پنبه را در آب فرو می‌کنند و داخل شیشه می‌گذارند و آن را برای معاینه به آزمایشگاه روانه می‌کنند و نتیجه آن خود به خود منفی می‌آید!» کاربر دیگری نیز درباره جعل و فتوشاپ جواب آزمایش کرونا توئیت زد: «یک نفر آمده‌بود کافی‌نت می‌خواست براش با جعل کردن، آزمایش کرونا مثبت رو به کرونا منفی تغییر بدن! گاهی از رفتار برخی از افراد، دهنم باز می‌مونه که این راهکار‌ها رو از کجا پیدا می‌کنن؟» یکی دیگر از کاربران با نام کاوه نیز با انتقاد از جواب آزمایش جعلی کرونا در صفحه توئیتر خود نوشت: «اینکه جواب آزمایش کرونا مثبت به نام خودتون جعل کنین که دو هفته مرخصی بگیرین، اسمش دزدیه.» کاربر دیگری با نام فرهاد نیز در اینباره توئیت زد: «یه زمانی جماعت معتاد و عملی دنبال روش‌های منفی شدن تست مورفین بودن، حالا هم دنبال منفی‌شدن تست کرونا! اگه منفی شدن تست اعتیاد باعث نابودی زندگی همسر و فرزندان احتمالی میشه؛ جعل و تقلب در آزمایش کرونا ممکنه موجب مرگ صد‌ها نفر بشه.» یکی از کاربران فضای مجازی در این‌باره نوشت: «به دستور پزشک برای آزمایش کرونا به بیمارستان رفتم که از زبان مراجعه‌کنندگان آنجا شنیدم که با پرداخت مبلغ ۲ میلیون تومان می‌توانم جواب مثبت یا منفی آزمایش کرونا را دریافت کنم!»

چرخش ویروس هندی و آفریقایی
با این حال، ایران هنوز تحت تاثیر ویروس پیک چهارم کروناست و طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، ۲۱۶ بیمار مبتلا به کرونا از روز شنبه (یکم خرداد) تا یکشنبه (دوم خرداد) جانشان را از دست دادند. همین‌طور ۸۶۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۱۱۷۰ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کرونایی در کشور به دو میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۱۸ نفر رسید و مجموع جانباختگان این بیماری ۷۸ هزار و ۵۹۷ نفر اعلام شد. در حال حاضر هشت شهر کشورمان در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. در این میان سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به چرخش ویروس جهش یافته کرونا در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: «در هفته‌ای که گذشت، استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، همدان و کهگیلویه و بویر احمد دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت و استان‌های البرز، مرکزی، همدان و آذربایجان شرقی بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ را داشته‌اند.» سیما سادات لاری آخرین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور را حدود ۶۷ درصد اعلام کرد و افزود: «استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی دارای کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستند و در برخی از مناطق جنوبی کشور، جهش‌های مربوط به ویروس کرونای آفریقای جنوبی و هندی گزارش شده که این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی در جهت توقف روند کاهشی بیماری و شروع پیک جدید و سهمگین‌تر از قبلی در کشور باشد.»

پست بعدی

پایان بررسی صلاحیت نامزدهای پاستور / خطر ردصلاحیت، کدام چهره‌ها را تهدید می‌کند؟ / اعتراض قانونی، تحریم یا تمکین؛ گزینه‌های پیش‌روی ردشدگان

د مه 24 , 2021
سخنگوی شورای نگهبان از پایان بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری خبر داده، اما کدام چهره‌ها ممکن است رد شده باشند؟ به گزارش خبر فوری، بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ درحالی امروز به پایان رسید که در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی درباره ردصلاحیت برخی چهره‌ها مطرح شده بود. سخنگوی شورای […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000