موضوع مسلمانان اویغور به تلاش آنکارا برای تهیه واکسن کووید ۱۹ از چین لطمه زده است

60ab563093cf5_60ab563093cf8 وزیر بهداشت ترکیه اظهار داشت: تلاش‌های اپوزیسیون ترکیه برای محکوم کردن چین به خاطر رفتارش با مسلمانان اویغور احتمالا به تلاش‌های آنکارا برای خرید واکسن‌های کووید ۱۹ سینوواک لطمه زده است.

به گزارش میدل ایست آی، این بیانیه فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه نخستین اذعان غیرمستقیم دولتش است دال بر اینکه جنجال‌ها بر سر رفتار دولت پکن با اویغورها که یک گروه اقلیت مسلمان ترک زبان محسوب می‌شوند، احتمالا تاثیری بر تامین واکسن کووید ۱۹ سینوواک چین برای مردم ترکیه داشته است.

کوجا در سخنرانی تلویزیونی گفت: آنهایی که امروز سوال می‌پرسند چه اتفاقی برای واکسن‌های چینی افتاد و این واکسن‌ها کجا ماندند، در گذشته تلاش کرده‌اند تا روابط ما با چین را نابود کنند. نمی‌توان بگویم که آنها موفق شدند اما بدون شک آنها به روابط میان پکن-آنکارا لطمه وارد کردند.

اگرچه چین و ترکیه توافق‌نامه‌ای درخصوص ۱۰۰ میلیون دوز واکسن چینی کووید ۱۹ امضا کرده‌اند اما کوجا هفته گذشته تایید کرد که پکن به خاطر سیاست اولویت‌بندی واکسیناسیون داخلی، هنوز دومین محموله ۵۰ میلیون دوزی وعده داده شده را ارسال نکرده است.

اپوزیسیون ترکیه ضمن محکوم کردن این اظهارات کوجا تاکید کردند که وی با این اظهارات رفتار پکن با اقلیت اویغور را به عنوان یک مساله کوچک که قابل اغماض است، کم اهمیت جلوه داده است.

نحوه برخورد با اویغورها همواره یکی از دغدغه‌های ناسیونالیست‌های ترکیه بوده است.

علی‌رغم گزارش دیدبان حقوق بشر در سال ۲۰۱۸ میلادی مبنی بر بازداشت خودسرانه گسترده، شکنجه، تلقین سیاسی اجباری و نظارت گسترده بر مسلمانان اویغور در منطقه سین‌کیانگ، چین بارها هر گونه بدرفتاری با اویغورها را رد کرده است.

پست بعدی

نوک پیکان آسیب‌های پنهان شخصیتی در خانواده‌های تک فرزند

د مه 24 , 2021
یک روانشناس بالینی گرایش خانواده ها به تک فرزندی را ماحصل ترویج فرهنگ غربی دانست و گفت: بسیاری از خانواده ها با تبعیت از این دیدگاه به سمت و سوی گرایش به این فرهنگ رفته اند. مریم صف آرا درخصوص علل افزایش و تمایل خانواده ایرانی به تک فرزندی در […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000