افسردگی بعد از شکست عشقی

60aa93148e383_2021-05-23_22-08 شکست عشقی یکی از دردناکترین اتفاقاتی است که ممکن است فرد با آن مواجه شود و افسردگی بعد از شکست عشقی هم از شایع‌ترین پیامدهای آن است.

ناراحتی و تنهایی، احساساتی هستند که پس از شکست عشقی، بسیار پررنگ و آزار دهنده می‌شوند. عکس العمل هر فرد نسبت به شکست عشقی متفاوت است ولی بسیاری از افراد این شکست عشقی را برای خودشان شکستی بزرگ تلقی می‌کنند و آن را به عنوان یک نشانه ضعف در نظر می‌گیرند. به همین دلیل، احتمال بروز افسردگی پس از شکست عشقی بالا می‌رود. در ادامه مقاله به بررسی کامل افسردگی بعد از شکست عشقی و راه‌های بهبود آن می‌پردازیم. ضمن اینکه با شرکت در جلسات روان‌درمانی و صحبت با مشاوره متخصص می‌توانید برای درمان افسردگی و بهبود روابط عاطفی خود اقدام کنید.

دلایل افسردگی بعد از شکست عشقی

افسردگی بعد از شکست عشقی به دلایل متعددی به وجود می‌آید و لازم است که با شناسایی علائم افسردگی از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که افسردگی در کنار آسیب‌هایی که بعد از شکست عشقی برای شما رخ می‌دهد می‌تواند شرایط را از آنچه که هست سخت تر کند و بر عملکردهای مختلفی از زندگی تاثیرات خود را بگذارد. در ادامه به برخی از اصلی‌ترین دلایل افسردگی بعد از شکست عشقی اشاره می‌کنیم.

افسردگی ناشی از نگرانی در مورد آینده

یکی از دلایل مهمی که افراد پس از شکست عشقی افسرده می‌شوند ترس از آینده است. فردی که دچار شکست عاطفی شده است با خود فکر می‌کند که آیا من همیشه باید تنها بمانم؟ آیا می‌توانم کسی را پیدا کنم که به قدر کافی من را دوست داشته باشد؟

این سوالات پس از یک شکست عشقی تا حدی طبیعی هستند اما این را بدانید که نگرانی شما ربطی به فرد مقابلتان ندارد و همه این‌ها از ذهن شما سرچشمه می‌گیرد و افسردگی نیز تاثیرات خود را بر ذهن شما می‌گذارد. با گذشت زمان و هنگامی که دوباره درگیر یک رابطه عاطفی شوید، تمامی این نگرانی‌ها از بین خواهد رفت و به مرور زمان احساس سرزندگی به شما بر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: دختران با شکست عشقی چه کنند؟

افسردگی بخاطر بازگشت احساسات آسیب دیده

احساسات آسیب دیده یکی دیگر از دلایل افسردگی بعد از شکست عشقی است. در واقع برخی از افراد برای فرار کردن از مشکلات زندگی همچون مشکلات خانوادگی، مالی و غیره وارد رابطه‌های عاشقانه می‌شوند و احساسات خوب ناشی از عاشقی را به عنوان یک سرپوش بر مشکلاتشان می‌بینند. اگر در این شرایط فردی دچار شکست عشقی شود، احساس بسیار بدی تجربه خواهد کرد.

غرور جریحه دار شده مسبب افسردگی

طبیعی است که پس از یک شکست عشقی، احساس کنید که غرورتان آسیب دیده است. بخش بزرگی از دردی که احساس می‌کنید به دلیل همین غرور جریحه‌دار شده است و تمام آن به دلیل دل شکستگی و غم نیست. اگر بتوانید قبول کنید که غرورتان بیش تر از احساساتان آسیب دیده است، راحت تر می‌توانید افسردگی را پشت سر بگذارید.

کمبود اعتماد به نفس و افسردگی

زمانی که فردی دچار شکست عشقی می‌شود و عشقش او را رها می‌کند، دچار احساسات منفی نسبت به خودش می‌شود و با خود فکر می‌کند که من چه مشکلی داشتم؟ من چه کاری باید می‌کردم و نکردم؟ این افکار و احساسات تا حدی طبیعی است. اما این را بدانید که این افکار ناراحت کننده از فکر و نگرش شما نسبت به خودتان سرچشمه می‌گیرد و ربطی به فرد مقابل ندارد. بهتر است دلیل این مشکل را پیدا کنید تا بتوانید با مشکلات عاطفی راحت‌تر کنار بیایید.

به هم خوردن تعادل زندگی

یک رابطه عاشقانه معمولا برنامه‌های خاصی دارد که زوجین با هم به انجام آن می‌پردازند. مثلا با هم به گردش می‌روند، جشن می‌گیرند و در ساعات مشخصی با هم تلفنی صحبت می‌کنند. به هم خوردن این نظم یکی از دلایل بروز افسردگی است. در واقع ناراحتی‌های بعد جدایی همیشه مربوط به عشق نیست بلکه بیشتر به دلیل تجارب و احساسات فرد است. برای این که بتوانید بر این غم ناشی از شکست عشقی غلبه کنید، باید احساسات واقعی‌تان را شناسایی و آن را جایگزین احساس غم و دلشکستگی کنید.

افسردگی بعد از شکست عشقی : راهکارهایی برای درمان

برای شروع زندگی دوباره و بهبود روابط عاطفی باید بتوانید افسردگی را پشت سر بگذارید. برای این گذر راهکارهایی وجود دارد که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مشغول کردن خود برای شکست افسردگی

فرد مبتلا به افسردگی علاقه‌ای به بیرون رفتن از خانه ندارد و ترجیح می‌دهد در نقطه امن خود باقی بماند. اما برای این که بتوانید براین احساس غلبه کنید، لازم است که اوضاع را تغییر دهید و چالش‌های تازه ای برای خودتان به وجود بیاورید. به این صورت تجربه‌های تازه ای پیدا می‌کنید و احساس سرزندگی به شما بازمی‌گردد و می‌توانید دوباره روابط عاطفی خود را بهبود ببخشید. قرار گرفتن در گروه دوستان، انجام کارهای جدید و مسافرت رفتن می‌تواند به شما در بازگشت به روند عادی زندگی کمک کننده باشد.

ورزش و فعالیت

ورزش باعث افزایش ترشح هورمون‌هایی همچون سروتونین می‌شود و خلق و خو را بالا می‌برد. اگر حوصله این را ندارید که به باشگاه بروید، می‌توانید فعالیت‌هایی همچون یوگا و رقص در خانه را امتحان کنید. بعد از ورزش خودتان متوجه می‌شوید که خُلقتان چقدر تغییر کرده است.

افسردگی بعد از شکست عشقی : مشاوره با روانشناس

در صورتی که با گذشت تقریبا دو ماه افسردگی تان بهبود پیدا نکرد و همانند روز اول احساس افسردگی داشتید و اگر این حس افسردگی کارایی شما را دچار اختلال کرد، بهتر است به روانشناس مراجعه کنید. روانشناس با تشخیص علت افسردگی، هیجان‌های مربوطه را شناسایی کرده و با استفاده از روش‌های درمانی متعدد به بهبود شما کمک می‌کند.

بهترین شیوه درمان افسردگی بعد از شکست عشقی چیست؟

لازم است که با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی به بهداشت جسمی و روانی خود کمک کنید. در واقع به جای تنهایی و گوشه نشینی ورزش کنید و با قرار گرفتن در جمع دوستان و صحبت با کسانی که حال شما را خوب می‌کنند تغییراتی را ایجاد کنید. همچنین می‌توانید با بهره بردن از مشاور و روانشناس به بهبود وضعیت خلقی خود کمک شایانی کنید.

افسردگی بیشتر با چه علائمی خود را نشان می‌دهد؟

فرد افسرده همواره خلقی غمگین همراه با غم و اندوه را تجربه می‌کند و این مسئله تاثیرات خود را بر جنبه‌های مختلف زندگی فرد می‌گذارد. از دست دادن لذت، احساس گناه، افکار مرگ و کاهش تمرکز از دیگر علائم افسردگی محسوب می‌شود.

پست بعدی

امکان اهدای اعضای بدن فرد مبتلا به کرونا وجود دارد؟

ی مه 23 , 2021
رئیس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی به بیان توضیحاتی درباره اینکه امکان اهدای اعضای بدن فردی که به ویروس کرونا مبتلا شده، پرداخت. سید محمد مهدوی رئیس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی در برنامه طبیب با تأکید بر اینکه سالانه ۳۰ تا ۴۰ مورد از پیوند […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000