ربات ها چه زمانی جای انسان ها را در بازار کار می گیرند؟

60a807874dd5a_60a807874dd5f جهان به طور گسترده در آستانه انقلاب صنعتی چهارم قرار دارد انقلابی که در آن ماشین آلات قادر به انجام بسیاری از کارهای فعلی انسان ها هستند و حتی ممکن است آنها را بهتر از نیروی کار انسانی نیز انجام دهند.

مطالعات صورت گرفته در طی سال های ۱۹۹۰ _ ۲۰۰۷ حاکی از آن است که هزار شاغل در ازای به خدمت گرفتن یک ربات شغل خود را از دست خواهند داد و به عبارتی روی کار آمدن هر ربات در چرخه تولید ۰.۲ درصد نرخ بیکاری را بالا می برد.

کارگران در چهار صنعت خودروسازی، الکترونیک، فلزات، پلاستیک و پتروشیمی بیشتر از همه در معرض بیکاری هستند به طوری که در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته ۷۰ درصد نیروی کار این صنایع را ربات ها تشکیل می دهند.

با این حال نرخ خدمت گذاری ربات ها در سراسر دنیا یکسان نیست؛ کشورهای توسعه یافته در حال حاضر سردمدار استفاده از ربات ها به جای نیروی کار انسانی هستند و در صدر آنها نیز ژاپن قرار دارد.

ژاپن در ازای هر ۱۰ هزار نیروی کار انسانی ۳۶۴ ربات را به خدمت گرفته است که از این نظر کارآمدترین ربات های دنیا را در اختیار دارد و پس از آن کره جنوبی در ازای هر ۱۰ هزار نیروی کار انسانی از ۸۶۸ ربات کمک گرفته است و سنگاپور نیز که سومین کشور در این عرصه است از ۹۱۸ ربات در ازای ۱۰ هزار نیروی کار انسانی کمک گرفته است.

محققان بر این باورند که ۵۰ درصد احتمال دارد تا در ۱۲۰ سال آینده تمام مشاغل در سراسر دنیا اتوماتیک شوند و در این بین شغل های اتوماتیک بیشتر از همه در معرض خطراند به طوری که در حال حاضر خودروهای خودران کمپانی هایی نظیر تسلا به بازار آمدند که هر لحظه احتمال بیکاری رانندگان را بالا می برند.

مشاغلی که بر عهده گرفتن انها برای ربات ها از همه سخت تر است مشاغلی هستند که به تفکر انتزاعی نیاز دارند و در این بین مشاغل فعال در علوم انسانی کمتر از سایر رشته ها در معرض خطر بیکاری هستند به طوری که براوردهای صورت گرفته حاکی از آن است که تا سال ۲۰۴۹ انسان قادر به ساخت ربات هایی که بتوانند رمان بنویسند، نخواهد بود.

ربات ها چه زمانی جای انسان ها را در بازار کار می گیرند؟

ربات ها به نابرابری درآمدی دامن می زنند

تحقیقات تازه به عمل آمده نشان می دهد جدای از آنکه به خدمت گرفتن ربات ها منجر به از دست رفتن مشاغل و بیکاری می شود به نابرابری درآمدی نیز دامن می زند و با تغییر ماهیت کار منجر به عقب راندن کارگران کم مهارت در بازار کار خواهد شد.

میلیاردرهای خود ساخته بیشتر از همه تحت تاثیر این تغییر ماهیت قرار می گیرند چراکه اینها افرادی هستند که از شغل های رده پایین به این جایگاه رسیده اند به طور مثال مدیرعامل سابق مک دونالد به عنوان یک کارگر در یکی از شعب این سازمان مشغول به کار بوده است و یا مدیرعامل جنرال موتورز فردی بوده است که در خط تولید این کمپانی به عنوان کارگر فعالیت می کرده است و حال اما با اتوماتیک شدن خودروهای اوبر و یا ورود ربات ها به خط بسته بندی آمازون چند کارگر فرصت ارتقای شغلی پیدا خواهند کرد؟

از طرف دیگر با توجه به الگوریتم پرداخت دستمزد در خیلی از کشورها نظیر چین روی کار آمدن ربات ها منجر به شکاف بیشتر طبقاتی و نابرابری درآمدی بیشتر خواهد شد؛ در چنین کشورهایی به عنوان مثال حقوق یک پیک وابسته به رعایت مهلت مقرر تحویل محموله و عملکرد آن تخمین زده می شود، کارکنان آمازون نیز در چنین شرایطی مشغول به کار هستند و باید خود را با سرعت امازون هماهنگ کنند.

از طرف دیگر به خدمت گرفتن ربات هایی با بهره وری بالاتر و عملکرد بهتر سایرکارگران را ناکارآمد جلوه می دهد و الگوریتم پرداخت دستمزدها را تغییر خواهد داد که از این طریق به نابرابری درآمدی دامن می زند و در چنین موقعیتی انسان ها باید برای ارتقا موقعیت شغلی خود با ربات ها رقابت کنند.

ربات ها به روسای ما بدل خواهند شد

فرضیه دیگری که مطرح است حاکی از آن است که ربات ها در آینده نه به عنوان کارگر بلکه در واقع در جایگاه رهبری نیروی انسانی و ریاست بر آن ها مشغول شوند؛ این هوش های مصنوعی عاری از نقاط ضعف انسانی هستند و ۲۴ ساعته بدون آنکه به قهوه و یا ساعتی خواب احتیاج داشته باشند می توانند به فعالیت بپردازند و نقاط قوت و ضعف یک مدیر نمونه برای آن ها تعریف شده است.

به طور کلی اما پذیرش ربات ها در بازار کار تاثیر مثبتی در افزایش درآمد کشورها خواهد داشت؛ پیش بینی ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۳۰ استفاده از ربات ها در بازار کار ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد که منجر به افزایش ۵.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی خواهد شد.

پست بعدی

علائم عجیب مسمومیت با ویتامین D

ش مه 22 , 2021
دانشمندان آمریکایی می‌گویند زیاده روی در مصرف مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین D می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شود. اکسپرس نوشت: کمبود ویتامین D یکی از مشکلاتی است که به صورت رایج در افراد کهنسال و نیز زنان دیده می‌شود. به طور معمول دلیل این امر نداشتن رژیم غذایی مناسب و نیز […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000