چرا در مقابل نور خورشید عطسه می‌کنیم؟

60a393e1708c4_60a393e1708c7 طبق آمار ۳۰ درصد افراد با نگاه کردن به نور خورشید عطسه می کنند که به آن به اصطلاح «عطسه نوری» می گویند و ژنتیک در این موضوع نقش مهمی دارد.

ارسطو بر این عقیده بود که گرمای نور خورشید سبب تحریک بینی می شود و عطسه اتفاق می‌افتد اما بعدها این فرضیه توسط «فرانسیس بیکن»، فیلسوف انگلیسی رد شد. او بر این باور بود که نور خورشید سبب مرطوب شدن چشم‌ها و نفوذ رطوبت به بینی و تحریک آن و در نتیجه عطسه می شود. طبق نظر کارشناسان و متخصصان، عطسه کردن در قیاس با عملکرد آهسته و تدریجی مجاری اشکی چشم، بسیار سریع تر اتفاق می افتد و دیگر این‌که عصب‌های مغزی در واکنش به تابش نور آفتاب نقش بسیار مهمی دارد.

براساس تحقیقات و بررسی های به دست آمده عطسه در نتیجه تحریک بینی ایجاد می شود. بعد از ورود نور به شبکیه چشم، به طور ناگهانی اشک در چشم تولید و از آن جاری می شود، در واقع از یک طرف عصب بینایی این سیگنال را به مغز می فرستد و درنتیجه مردمک چشم تنگ و منقبض می شود و از طرف دیگر هم عصب‌های سه قلو سیگنال هایی را به مغز می فرستد.

عصب سه قلو از بزرگ‌ترین عصب‌های جمجمه است و کار اصلی آن‌ها کنترل حالات حرکتی و حسی چهره است و در مجاورت عصب بینایی قرار دارد. عصب‌های مغزی بعد از دریافت سیگنال، پاسخی ارسال می کند که درنتیجه سبب تحریک بینی می شود و فرد احساس سوزش بینی می کند و درنهایت عطسه رخ می دهد.محققان معتقدند وقتی نور شدید به صورت فلش به سوژه مد نظر می‌تابد، عطسه‌های ناشی از نور شدید باعث فعالیت بیشتر در کورتکس بینایی می‌شود.

این نشان می‌دهد که حساسیت بسیار بالا به نور، این فرایند واکنشی را تا ساقه مغز به پیش می‌راند.توصیه می شود برای پیشگیری از این اتفاق در مجاورت نور خورشید از عینک آفتابی استفاده کنید.عطسه خورشیدی یک تئوری تاریخی است. این حالت از عطسه نشان دهنده تغییرات بدن انسان هاست. اجداد غارنشین ما در غارها با گرد و خاک و سوختن آتش و دود زندگی می کردند. آن ها با یک عطسه می توانستند مجاری تنفسی خود را از هر گونه غبار و دود پاکیزه کنند. به وسیله عطسه راه های هوایی برای تنفس سالم تر بازتر و پاکیزه تر می شود.

پست بعدی

احمدی‌نژاد: اگر ردصلاحیت کردند، هرگز در انتخابات شرکت نمی‌کنم/ تجمع و خشونت را تایید نمی کنم/ ویدئو

س مه 18 , 2021
رییس دولت ها نهم و دهم گفت: اگر این بار هم بخواهند مرا ردصلاحیت کنند، در انتخابات شرکت نمی کنم و آنرا را هم تایید نخواهم کرد. در خطبه های نماز عید فطر احمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان در نماز عید فطر در مسجد جمکران از موضع احمدی نژاد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000