اجرایی شدن طرح ارتباط ریلی عراق و ایران در مراحل نهایی/ بررسی بندهای یادداشت تفاهم اتصال ریلی بین شلمچه و بصره طی روزهای آینده

60a1533e9e668_2021-05-16_21-45 پس از کش و قوس فراوان و به دنبال اظهارات اخیر مقامات ایرانی و عراقی، ارتباط ریلی بین عراق و ایران به مراحل نهایی خود رسیده است.

کشور عراق با وجود برنامه ریزی و تلاشی که تاکنون داشته هنوز نتوانسته شبکه راه آهن خود را در سطح کشور یا فراتر از آن توسعه دهد، در عین حال بغداد تصمیم دارد از طریق ایران ارتباط ریلی خود را با کشورهای همجوار توسعه دهد.

مدیر کل شرکت راه آهن عراق وابسته به وزارت حمل و نقل این کشور امروز (یکشنبه) اعلام کرد که ارتباط ریلی بین عراق و ایران به مراحل نهایی خود رسیده است.

"طالب جواد الحسینی" اعلام کرد: در روزهای آینده بررسی بندهای یادداشت تفاهم اجرایی کردن اتصال ریلی بین شلمچه و بصره آغاز می شود.

وی تاکید کرده که ارتباط ریلی با ایران به عنوان یک شاهراه راهبردی دارای اهمیت ویژه ای است.

الحسینی ابراز امیدواری کرده که با توجه به اعلام موافقت دولت بغداد برای ارتباط ریلی با جمهوری اسلامی ایران، در روزهای آینده شاهد اجرایی شدن این طرح خواهیم بود.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اواخر هفته گذشته (۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) اعلام کرد که مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران برای ارتباط ریلی بین بصره و شلمچه به مراحل پایانی نزدیک شده است.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در همین روز گفت: خرمشهر، آبادان و شلمچه در منطقه بسیار مهم استراتژیک قرار دارند و انشاءالله با توافقی که با دولت عراق برای اتصال (شبکه ریلی) شلمچه به بصره شده، بتوانیم شاهد تحول بنیادین در این منطقه باشیم.

وی تاکید کرد که این تحول بسیار بزرگی خواهد بود و راه‌آهن ایران به عراق و سوریه و در واقع ایران به مدیترانه متصل خواهد شد که بسیار حائز اهمیت است.

تهران و بغداد در جریان سفر رییس جمهوری ایران به عراق در اسفندماه ۹۷ یادداشت تفاهم احداث پروژه راه آهن بصره – شلمچه را امضا کردند.

هیات دولت عراق در هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با اتصال ریلی این کشور با جمهوری اسلامی ایران از طریق خط آهن بصره – شلمچه موافقت کرد.

حسن ناظم، سخنگوی دولت عراق و وزیر فرهنگ این کشور در همان روز و متعاقب موافقت هیات دولت عراق با اتصال ریلی بین دو کشور در یک کنفرانس خبری گفت: اتصال ریلی با جمهوری اسلامی ایران در راستای عمل به توافقات توسعه‌ای دو جانبه بین ایران و عراق است.

وی خاطر نشان کرد که عراق درصدد امضای اینگونه یادداشت تفاهم‌های مشابه با دیگر همسایگان است.

سخنگوی دولت عراق تاکید کرد که طرح اتصال ریلی با جمهوری اسلامی ایران و دیگر همسایگان در چارچوب سیاست راهبردی عراق برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای این کشور صورت می‌گیرد.

در همین پیوند طالب جواد الحسینی، مدیر کل شرکت راه آهن عراق در اظهاراتی خبری گفت: پس از شروع عملیات اجرایی طرح «بندر بزرگ فاو»، به طور مستقیم با طرف ایرانی مذاکرات فوری به منظور شروع طرح اتصال ریلی بصره به شلمچه را آغاز می ‌کنیم.

پیش از این نیز محمد اسلامی، وزیر راه، مسکن و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در اسفند ماه سال گذشته در بغداد با وزیران «حمل و نقل» و «مسکن و عمران» عراق راهکار مشارکت ایران در شهرسازی و همچنین تکمیل طرح راه آهن شلمچه به بصره را بحث و بررسی کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۰ طرح اتصال راه‌ آهن خرمشهر به مرز شلمچه به طول ۱۷ کیلومتر را انجام داد، اما از آن زمان تاکنون قطعه ۳۲ کیلومتری مرز شلمچه تا بصره برای اتصال خط آهن ایران به شبکه سراسری راه آهن عراق، در انتظار عملیات اجرایی دولت بغداد بوده است.

با تکمیل طرح خط آهن مرز شلمچه به بصره، زائران دو کشور می‌توانند از طریق ناوگان ریلی به زیارت عتبات عالیات مشرف شده و در عین حال این طرح، تبادلات تجاری و حمل و نقل ترانزیتی را بین دو طرف توسعه خواهد داد.

پست بعدی

انتقاد غیرمستقیم مدیر تلویزیون از «خندوانه»

ی مه 16 , 2021
به گمانم این بیکار انگاشتن نویسنده و نوشتن از روی بیکاری تصور خیلی‌هاست که رویشان نمی‌شود بگویند و گاه هم البته به زبان می‌آورند. خود من بارها شاهد آن بوده‌ام، حتی در میان قشری که خود را اندیشمند می‌دانند. جملات بالا بخشی از یادداشت بهرنگ ملک محمدی ـ مدیر سابق […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000