قحط الرجال نداریم که فقط رئیسی و قالیباف کاندیدا شوند / ظریف از افتخارات کشور است / کرونا عمدی ساخته شد / ریشه مشکلات اقتصادی به بانکها برمی گردد / بعید است FATF تصویب شود

6096da7b39e90_2021-05-08_23-07 مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی با خبرفوری به تشریح دیدگاه های خود درباره مسائل روز سیاسی و انتخاباتی پرداخت.

مصطفی میرسلیم از چهره های نام آشنای حزب موتلفه اسلامی است که با نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 96، به چهره ای آشنا برای افکارعمومی تبدیل شد.

او در سال 99 به عنوان نماینده مردم تهران وارد مجلس شد و رقابت وی با قالیباف، نشان داد که هنوز نگاهی انتقادی نسبت به جریان اصولگرایی دارد. انتقاداتی که در ماه های بعد با طرح شکایت متقابل وی و قالیباف ادامه یافت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبر فوری به مسائل روز سیاسی و انتخاباتی پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید. فیلم کامل این گفتگو را نیز در انتها می توانید ببینید.

***

خبرفوری: برنامه شما برای خروج از وضعیت فعلی اقتصادی چیست؟

مصطفی میرسلیم: متاسفانه نرخ تورم ما بسیار بزرگ است و در دوسال گذشته شاهد سقوط ارزش پول ملی بودیم. ریشه های این قضیه به چند مسئله مهم بر می گردد و یکی از آنها بانکداری ما است. سپرده هایی که مردم در بانک ها گذاشته اند سود 20 درصدی به آن ها تعلق گرفته است و تقریبا معادل همین ما هر سل نرخ تورم 20 درصدی به طور متوسط داشته ایم. بانکداری در کشور ما شکل انحرافی به خود گرفته است و خیلی از بانک ها بنگاه داری میکنند. قانون بانکداری بدون ربا در عمل آنگونه که باید به اجرا گذاشته نشد. به نظر من به کمک اصناف می توان کار توزیع را به خوبی انجام داد و بسیاری از مشکلات را حل کرد. طی سال های گذشته بسیاری از پیمانکاران که طرف معامله دولت بودند در زمان اتمام کار مبالغ خرج شده طبق قراداد به آنها پرداخت نشد و این پیمانکاران برای تجهیز کارگاه نیاز به نقد ینگی داشتند که با وام گرفتن از بانک ها به این نیاز پاسخ دادند اما متاسفانه بازهم دولت حقوق آنها را پرداخت نکرد و بانک ها هم با کسی شوخی ندارد. اگر دولت با استفاده از درآمدی که از محل قانون هدفمندی یارانه ها وجود دارد به این امور می پرداخت اشتغال از بین نمی رفت و کارخانه ها تعطیل نمی شدند. من تصور می کنم تنها سه درصد از این قوانین استفاده شده است در حالی که باید تا 30 درصد بهره برده می شد. خوشبختانه ما قوانین لازم برای رفع مشکلات از قبیل قانون رفع موانع، هدفمندی یارانه ها و بهینه سازی مصرف را داریم اما قوانین تصویب شده در مجلس به اجرا گذاشته نمی شود.

خبرفوری: با وجود کرونا چگونه می خواهید کشور را اداره کنید؟

مصطفی میرسلیم: اگر بخواهیم قضیه کرونا را بررسی کنیم که از کجا شروع شده متوجه خواهیم شد که دستهای خرابکاری وجود داشته و عمدا این بلا به جان بشریت افتاده است. بسیاری از محصولاتی که در ایران برای پیشگیری و رفع کرونا ساخته شد تاثیر مثبت داشت و اگر بررسی دقیق بر روی آنها انجام می شد می توانستیم زودترمهار کنیم.

خبرفوری: به نظر شما ضروری ترین کاری که باید برای کرونا انجام شود چیست؟

مصطفی میرسلیم: باید دستورالعمل های بهداشتی در زمینه کرونا را به صورت دقیق و قاطع انجام دهیم. باید از لحاظ پیشگیری و درمان و ابزاری که از لحاظ داروشناسی داریم بهتر است رسیدگی علمی انجام شود و از تجریبات دنیا استفاده کنیم. دو نکته دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد رعایت شیوه های بهداشتی به صورت سختگیرانه است تا کنون بیشتر کشورها به دنبال کشف واکسن بودند و ما بعد از مدتها هنوز در تولید واکسن ها عقب هستیم و شیوه توزیع و استفاده کاملا شفاف نیست.سوال اینجاست که چرا شفافیت در این زمینه وجود ندارد و وزارت بهداشت در این زمینه باید پاسخگو باشد. چرا ما باید اجازه دهیم بخش خصوصی واردات واکسن داشته باشد و خودش هم به فروش برساند؟ اگر قرار است کسی واکسن وارد کند باید توزیع آن در اختیار وزارت بهداشت باشد و مبحث رایگان بودن آن رها نشود.بنابراین در زمینه بهداشتی، پیشگری و واکسن سلسه اقداماتی نیاز است تا انجام شود تا به اقتصاد کشور ضربه نخورد و تولید نخوابد.

ای کاش سال 95 موضوع تحقیق و تفحصی که از شهرداری تهران مطرح شد انجام می شد و جلوی خلاف هایی که در شهرداری صورت میگرد می گرفتیم. در حال حاضر هنوزهم این تخلفات انجام می شود. ریشه این خلاف ها در شهرداری تهران به 25 سال پیش برمی گردد که نقطه اوج آن 12 سال گذشته رخ داد

خبرفوری: ماجرای وضعیت خودروسازی به کجا می رسد؟

مصطفی میرسلیم: ما از سال 75 برنامه جدید خودروسازی در کشور شروع کردیم و بدنه خودرو ساختیم که رشد خوبی را شاهد بودیم. در حال حاضر در زمینه بنده و قوه محرکه نیازی به خارج از کشور نداریم اما کفی و نصب هنوز نیاز به کمک داریم.

خبرفوری: ماجرای تلاش های نصفه و نیمه در صنعت خودرو چیست؟

مصطفی میرسلیم: کسانی که در این زمینه منافعی دارند ابا نمی کنند و دوست ندارند صنعت خودرو به سمت خودکفایی برود و این مهم از موانع مهم بوده دولت هم باور دارد اما به صد در صد نرسیده است. باید از فارغ التحصیلان و دانشجویان خود کشور چاره جویی کنیم و وزرا باید باور داشته باشند که جوانان کشور قادر به حل این مسئله هستند.از طرف دیگر باید به قطعه سازان کمک شود مراکز تحت توسعه خود را دایر کنند و کیفیت قطعات را افزایش دهند تا خودرو سازی افزایش کیفیت داشته باشد. نکته دیگر گلایه مردم از افزایش قیمت خودرو است؛ اگر در زمینه فنی بتوانیم اقدام بهینه سازی انجام دهیم تا ده درصد کاهش قیمت خواهیم داشت. خودروسازان ما مجبور شدند از بانک ها وام بگیرند و این اقدام هزینه مالی 25 درست برای آنها داشت که مستقیما بر افزایش قیمت خودرو موثر است. همکاری ما با خارج از کشو اگر صرفا واردات خودرو باشد مضر است اما اگر در زمینه فناوری هم باشد موفق خواهیم شد.
خبرفوری: سرنوشت FATF در مجمع تشخیص مصلحت چه خواهد شد؟

مصطفی میرسلیم: اصلی ترین دولت یازدهم و دوازدهم برداشتن تحریم ها و چاره جویی برای آن بود و تصور کردند با مذاکره مستقیم به نتیجه می رسد؛ البته در طی این مذاکرات مردم دنیا متوجه شدند که ایران کشوری نیست که دنبال سلاح هسته ای باشد اما از لحاظ عملیاتی متعهد نشدند که برجام را اجرا کنند.

خبرفوری: این اشکال در متن برجام بود و یا بدعهدی آمریکا؟

مصطفی میرسلیم: بدعهدی امریکا بود، اروپایی ها به علت ضعیف و ترسشان در برابر ما نتوانستند مستقیما کاری کنند و بدعهدی کردند و در مجموع به آنچه میخواستیم در برجام اتفاق نیفتاد. اگر ما در اقتصاد مقاومتی اهتمام می ورزیدیم و فعالیتهای جاری دولت را بزک کرده اعلام نمی کردیم بسیاری از فرصت ها را از دست نمی دادی حتی به نظر من سیاستهای اصل 44 خیلی بد اجرا شد. قراردادهای دوجانبه و چند جانبه اقدام خوبی است مثلا توافقی که به صورت کلی به شکل سند باچین در زمینه برنامه های 25 ساله داشتیم بسیار خوب است که باید فعالیت های قرادادی در این زمینه انجام شود که نتیجه بهتر حاصل شود. اف ای تی اف 41 بند دارد که 39 مورد از آن را توافق و حتی برایش قانون تنظیم کردیم. مثلا تروریست و آدم کشی، خودمان قربانیان اصلی ماجرای تروریست هستیم. بخش های باقی مانده FATF باعث می شود که اطلاعاتی در اختیار بدخواهان ایران قرار گیرد وبه نظر من این اقدام یک نوع زرنگی است.همین الان اگر FATF را قبل کنیم و تحریم ها برداشته شود ما نمی توانیم سیستم بانکی را با جهان مطابقت دهیم زیرا سیستم ما فرسوده و قدیمی است. اما تا زمانی که تحریم ها باشد هیچ ضمانتی به ما نمی دهد که تحریم ها برداشته شود و تا آن زمان باید خود را رشد دهیم.

خبرفوری: پیش بینی شما چیست آیا FATF در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب می رسد؟

مصطفی میرسلیم: شورای نگهبان به FATF ایراد گرفته است و باید دو سوم آرای مجمع را به خود جذب کند که به نظر من این بعید می رسد و فعلا دولت باید به این فکر باشد که اقتصاد مقاومتی را اجرا کند.

خبرفوری: با توجه به اینکه برجام به نتیجه نرسیده اگر رئیس جمهور آینده با راه حل متفاوت وارد شود می تواند کسی مثل سعید جلیلی باشد؟

مصطفی میرسلیم: به نظر من در درجه اول باید بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی پافشاری کند و به موازات آن شرایط بین المللی را فراموش نکند و مقدمات آن را در داخل فراهم کند. تا بعد از این که دندان آمریکا را شکستیم و آمریکا کوتاه آمد و خسارت های ما را جبران کرد بتوانیم در صحنه جهانی ورود یابیم. توجه صرف به FATF ما را به جایی نمی رساند.

خبرفوری: رهبر معظم انقلاب اعلام کردند که سیاست های کلی نظام جای دیگری تنظیم می شود و سیاست خارجه مجری بهتری است به نظر شما آقای ظریف مجری بهتری بودند یا آقای سعید جلیلی مجری بهتری خواهند بود؟

مصطفی میرسلیم: جناب ظریف از افتخارات میهنی است و ایشان کسی بود که آشنا به مسائل بین المللی و مذاکرات سیاسی بود. ایشان می گفت در وزارت خارجه عواملی هستند که نفوذی اند و باعث می شوند دست رو شود و در مصاحبه برجام متوجه شدید که وجود دارد. مذاکرات بسیار خوب است و باید به صورت قوی انجام شود و با اعتماد به قابلیت های خودی باشد و نباید به چراغ سبز نشان دادن به بدخواهانمان باشد.

خبرفوری: نظر شما در مورد ورود دو رئیس قوه آقایان قالیباف و رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

مصطفی میرسلیم: به نظر من در شان رئیس قوه نیست که در صحنه حاضر شود و خواهان ریاست دیگری باشد. من نمی گویم که قابلیت ندارند اما هنوز کار خود را تمام نکردند. آقای رئیسی با قابلیت های بسیار خوبی که دارد حیف است تجربیات خوب شان در قوه قضاییه ادامه پیدا نکند. آقای قالیباف نیز در زمینه های اجرایی اقدامات خوبی انجام داده است که البته همه آن ها قابل دفاع نبوده و برخی از خلاف ها در فعالیت های اجرایی ایشان صورت گرفته است. آقای قالیباف قول هایی در مجلس به ما داده است و با توجه به این که مجلس در راس امور قرار دارد اگر کار قانونگذاری را صحیح انجام دهد و نظارت درست انجام شود شاهد این همه نابه سامانی نخواهیم بود. حل شدن مسائل کشور از طریق قوه مقننه است و با نظارت صحیح می تواند سرنوشت کشور را در مسیر درست قرار داد. کشور ایران قحط الرجال ندارد که بگوییم فقط دو نفر را در صحنه داریم.

خبرفوری:ماجرای شکایت آقای قالیباف از شما به کجا رسید؟

مصطفی میرسلیم: ای کاش سال 95 موضوع تحقیق و تفحصی که از شهرداری تهران مطرح شد انجام می شد و جلوی خلاف هایی که در شهرداری صورت میگرد می گرفتیم. در حال حاضر هنوزهم این تخلفات انجام می شود. ریشه این خلاف ها در شهرداری تهران به 25 سال پیش برمی گردد که نقطه اوج آن 12 سال گذشته رخ داد. این تخلفات منحصر به تهران نبود و به شهرهای کوچک هم کشانده شد.

***

اگر می خواهید فیلم کامل این گفتگو را ببینید، بر روی فایل زیر کلیک کنید و در آپارت خبرفوری فیلم مصاحبه را ببینید.

پست بعدی

بورس چطور نجات پیدا می‌کند؟ / مسئولان در بازار سرمایه حقه بازی کردند

ی مه 9 , 2021
یک استاد اقتصاد دانشگاه گفت: بورس قابل اصلاح نیست مگر آنکه زمینه‌هایی برای سرمایه گذاری در بخش‌های تولید ایجاد شود. دکتر حسین راغفر در گفتگو با خبر فوری بیان کرد: مسئولین در بورس حقه بازی کردند و این حقه را ادامه می‌دهند. وی افزود: قوانین حاکم بر سازمان بورس باید […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000