از قدرت تخیل چه می‌دانید؟

609433114de0c_2021-05-06_22-48 افزایش قدرت تخیل سرعت شما را در زندگی افزایش می‌دهد. به لحظه‌ای که تخیل وجود نداشته باشد فکر کنید، آیا ممکن است؟ بله، درست حدس زدید حتی فکر کردن به اینکه تخیل و رویا پردازی وجود نداشته باشد ممکن نیست.

آفت تخیل و رویا پردازی در مورد نامعقولات است. سایر رویا پردازی‌ها به شما بال پرواز خواهد داد.

قدرت تخیل چقدر اهمیت دارد؟

انسان چه موجودی است؟ گاهی اوقات سوال‌هایی به شدت ذهن هر آدمی را درگیر می‌کند. این سوالات از عمق وجود روحی او بر می‌خیزد، عقل به او کمک می‌کند تا به خواسته باطنی خود یعنی حقیقت برسد.

البته هر چه انسان زودتر به بلوغ حقیقی دست پیدا کند، در نتیجه بهتر مسیر زندگی را می‌پیماید و به مراتب عالی روحی و اخلاقی می‌رسد.

یکی از سوالاتی که حداقل یکبار ذهن هر انسانی را به خود درگیر کرده است، سوالات مربوط به تخیلات و افزایش قدرت تخیل بوده است.

رویا پردازی‌‌های هر کودکی در ذهن او تا ابد ماندگار خواهد بود. اصلاً تا به حال دیدید که کودکی رویا پردازی نکند؟

تخیل بال پرواز هر آدمی است، نباید برای این بال‌ها حادثه ای رخ دهد، اگر کسی خواست شما را از بال‌هایتان جدا کند از آن فرد جداً دوری کند، او یه بخش از درون شما را خواهد کُشت.

افزایش قدرت تخیل چیست؟

شاید برای بزرگسالان پیش بیاید که در دوران کودکی خود غرق شوند و دوران خوش خردسالی را به یاد بیاورند. این دوران برای هر بزرگسالی خاطره انگیز است.

خاطراتی از جنس‌های مختلف که عطر آنان در کل زندگی بزرگسالان پخش خواهد شد. از معطرترین خاطرات بچگی تخیل و رویا پردازی در آن سنین است.

قوه تخیل در درون هر انسانی وجود دارد، این قوه مانند دست در بدن انسان است، اما تفاوت قوه تخیل با دیگر اعضای بدن در این است که ذهن، دارنده این قوه می‌باشد و با چشم سر دیده نمی‌شود، فقط اثرات رویا پردازی در خارج قابل مشاهده است.

اما برای پاسخ به سوال چگونگی افزایش قدرت تخیل؟ ابتدا خود قدرت تخیل را بررسی می‌کنیم. سپس برای فهم بیشتر باید سوالات دقیق تری پرسیده شود تا به عمق بیشتری از مفهوم تخیل پی ببریم.

پرسش و پاسخ‌هایی مطرح می‌‌کنیم تا بسیاری از ظرافت‌‌های این قوه و توانایی‌های آن برایمان آشکار شود.

تخیل چیست؟

در تعریف اصطلاحی تخیل چنین گفته اند: زمانی که شما تمایل دارید چیزی برایتان وجود داشته باشد ذهنتان آن را تصویر سازی می‌‌کند، این رویا پردازی در مغزتان، شما را در عالم ذهنتان در شی مورد علاقه تان غوطه ور می‌‌کند.

به معنای دیگر در همان عالم رویایتان زندگی می‌‌کنید در آنجا تمام خواسته هایتان عملی می‌شود. خلاصه افزایش قدرت تخیل شما را به یک زندگی کامل ذهنی دعوت می‌کند.

آیا افزایش قدرت تخیل نادرست است؟

بسیار زیاد شنیده ایم که می‌گویند تخیل بد است، تخیل قدرت واقعیت را از شما میگیرد و در نهایت همگی به اتفاق می‌گویند: تخیل نه تنها چیزی به شما نمی‌دهد بلکه همه چیز را از شما می‌گیرد.

به این جمله که در آخر ذکر شده دوباره بازگردید و یکبار دیگر آن را بخوانید، درست فهمیدید بسیار سرد و تخریب گرانه است، در تک تک کلمات حس نابود کردن شما وجود دارد.

اما حقیقت چیست؟ آیا واقعاً تخیل بد است یا نه تخیل خوب است؟ اساساً هر چیز به تنهایی و فی نفسه بد نیست، این کاربرد نادرست و جهل درمورد آن است که ما را به بیراهه می‌برد.

برای آنکه این تاریکی جهل را از بین ببریم چاره ای نداریم جز اینکه به نور علم پناه ببریم. اما سخن علم چیست؟ علم در مورد تخیل چه گفته است؟

آیا افزایش قدرت تخیل را شایسته دانسته یا ناشایست می‌داند؟ عقل در توانایی‌های خود شک ندارد اما چه عواملی این توانایی را در نظر برخی‌ها بد کرده است؟

علم هیچگاه تخیل را بد ندانسته است، بلکه آن را برای هر فردی چه جوان و چه پیر در هر سنی که باشند لازم دانسته و بر افزایش قدرت تخیل در کسانی که آن را فراموش کردند تاکید می‌کند.

تخیل گنبد آهنین ذهن شما در مقابل ناتوانی هاست، خودتان را در مقابل ناتوانی‌ها و نرسیدن‌ها بی دفاع نکنید، در موردشان رویا پردازی کنید، نگذارید ناامیدی‌های زندگی شما را به یغما ببرد.

می‌‌دانید اگر خود را بی پناه در مقابل این ناامیدی‌ها و ناتوانی‌ها رها کنید چه می‌شود؟ برای یک لحظه دنیای بدون تخیل را تصور کنید؟

چه سوال اشتباهی پرسیدیم دیگر نمی‌شود چیزی را تصور کرد. دنیای بدون رمان، بدون پیشرفت و بدون خیلی چیزهای دیگر خواهد بود.

شاید داستان معروف شازده کوچولو را شنیده یا خوانده باشید، آنهم دیگر وجود نخواهد داشت.

در صورت نبود افزایش قدرت تخیل چه اتفاقی برای ما می‌افتد؟

علم بر داشتن قدرت تخیل برای هر انسانی تاکید می‌کند، عقل این قوه را تحسین می‌کند و برای رویا پردازی احترام قائل است.

این احترام در قالب‌های متفاوت خود را نمایان می‌کند. اولین موردش در از دست دادن قوه تخیل خود را نشان می‌دهد، یعنی زمانی که دیگر رویا پردازی نکنید ذهن شما دچار توهم‌های پی در پی می‌شود.

هر آنچه در رویا نبینید، ذهن در عالم واقعیت برای شما تصویرسازی می‌کند. بله درست فهمیدید آنچه موجب توهم می‌شود داشتن تخیل و رویا پردازی نیست، بلکه نداشتن آن است.

اما بسیار توجه کنید رویا پردازی با فرار از واقعیت یکسان دانسته نشود. رویا پردازی را نامحدود در اعماق آن انجام دهید، اما در واقعیت پل رسیدن به آن را فراهم کنید.

این چنین است که در روایت اسلامی نیز فرموده اند که: از آرزوهای دور و طولانی پرهیز کنید. این طولانی بودن سَمبل از تلاش بیهوده برای رسیدن به نا معقولات است، این را در روایات اسلامی به عنوان تذکر و پرهیز برای مسلمانان فرموده اند.

اما رسیدن به معقولات با تلاش و کوشش که منعی ندارد، بلکه این رویا پردازی برای شما انگیزه رسیدن به آن هدف را برایتان ممکن می سازد، و عقل راه رسیدن به آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

یادتان نرود که افزایش قدرت تخیل به شما کمک می‌کند و مانع تان نخواهد بود.

افزایش قدرت تخیل از چه راه‌هایی ممکن است؟

می‌گویند انیشتین تخیل را بالاتر از علم می‌دانست، طبیعیست با کمی تفکر دلیلش را می‌فهمیم. تخیل قدرت نظریه پردازی را تقویت می‌کند، در نهایت نتایج مطلوب و جدیدی را بدست می‌آورید.

با همه این حرف‌ها باز ممکن است در افرادی این قوه کمرنگ شده باشد. به همین منظور ما در این مقاله راهکارهایی برای افزایش قدرت تخیل به شما ارائه می‌دهیم:

راه‌های جدید داشته باشید
در امورات زندگی خود از راه‌های جدید استفاده کنید. استفاده از راه‌های جدید نیازمند داشتن تفکر در مورد راه‌های آن است.

این تفکر کردن به معنای هُل دادن برای روشن شدن ماشین خسته و خاموش شده قوه تخیل محسوب می‌شود.

برای مثال اگر برای رفتن به سرکار خود از یک مسیر می‌روید، آن را تغییر دهید و راه‌های جدید را امتحان کنید.

پیدا کردن راه‌های جدید برای انجام کارهای عادی و روزمره موجب افزایش قدرت تخیل می‌شود.

شروع به نوشتن کنید
راه دیگر افزایش قدرت تخیل نویسندگی است. نویسندگی ارتباط مستقیمی با قدرت تخیل دارد، هر چقدر بیشتر بنویسید بیشتر قوه تفکرتان فعال می‌شود. شاید برایتان سوال شود از چه بنویسم؟

پاسخ این است: هر آنچه به ذهنتان می‌آید را بنویسید و روی کاغذ پیاده کنید خلاصه بگویم قلم بزنید تا موتور رویا پردازی روشن شود.

رمان‌های خوب و تخیلی بخوانید
یکراست سراغ اصل مطلب برویم، کتاب شازده کوچولو را بخوانید. اگر نخوانده اید، فوراً با رفتن به کتاب فروشی معتبر این کتاب را تهیه کنید و بخواهید.

توصیه می‌کنیم کتاب شازده کوچولو را با ترجمه مناسب و روان از کتاب فروش بخرید و آن را با عمق جان بخوانید.

در خلوتتان به نوشته کتاب و شازده کوچولو فکر کنید. اتفاقات خوبی برایتان خواهد افتاد.

فیلم‌های علمی و تخیلی ببینید
تماشای تخیلات بصری با قوه تخیل ذهن شما درگیر خواهد شد، ذهنتان با دیدن صحنه‌های جذاب و تخیلی به آنها می‌پردازد تا آن‌ها را هضم کند.

این یک سناریو برای شما خواهد بود. برای مثال به این جمله دقت کنید : آخرین پاییز و زمستان سال 1399 به پایان رسید. آخرین زمستان قرن تمام شد، این پایان یک داستان بلند است، در صد سال دیگر هیچ یادی از ما باقی نخواهد ماند این شروع یک داستان بلند خواهد بود… نقش ما در این داستان چیست؟

در این جمله با استفاده از قوه تخیل حقیقت را در اختیار خود گرفتیم، داستانی برای آغاز و نقشی برای اجرا به خود و دیگران دادیم.

دقت کردید زمانی که خواندن جمله به پایان رسید، تمام گذشته به صورت یک فیلم چند ثانیه ای در ذهنتان گذر کرد. این قوه جذاب تخیل است، هم خود از آن بهره می‌برید هم دیگران از آن استفاده می‌کنند.

تمرین‌های تمرکز
برای داشتن آرامش ذهنی باید ابتدا ذهن را خالی از استرس و فکرهای شلوغ کرد، این توجه کردن به فکرهای پر دردسر حواستان را همیشه پرت می‌کند.

برای مثال فرض کنید: ذهن همچون یک بازار بزرگ است که حواس پرتی‌ها شبیه یک مغازه در این بازار است، هر کدام شما را به مغازه خود می‌خوانند.

حواستان باشد در این بازار بزرگ فقط روی کار خودتان تمرکز کنید. بعد از داشتن تمرکز ذهنی و حفظ حواس پرتی می‌توانید از فکر خود در داشتن تخیل و افزایش قدرت تخیل استفاده کنید.

از روانشناس کمک بگیرید
گاهی در کنار یک متخصص بودن شما را در مسیری که هستید استوار می‌کند و نیروی لازم برای حرکت کردن را به شما می‌دهد.

علاوه بر خانواده که می‌تواند پشتیبانی شکست ناپذیر برای هر انسانی باشد، دوست و روانشناس نیز می‌تواند، در این مسیر شما را یاری کند و با نگاه تخصصی به گام هایتان شما را از نقاط ضعف و قوت تان مطلع کند.

این آگاهی در گام‌های بعدی برای افزایش قدرت تخیل به شما کمک خواهد کرد.

اگر رویا پردازی دارید
اگر مقداری از توانایی قوه تخیل در ذهنتان وجود دارد، آن را رها نکنید و به تخیل در مورد چیزهای دوست داشتنی ادامه دهید. این حرکت ضعیف رویا پردازی توانایی تخیل شما را به مرور زمان افزایش خواهد داد.

از اشخاص با نگرش منفی فاصله بگیرید
بعضی افراد بسیار منفی بین هستند، آنها راه‌های تخیل را به مسخره می‌گیرند و در خلوت به شدت از وجود خود رنج می‌برند، اگر خود را دوست دارید از این افراد فاصله بگیرید.

در پایان

قدرت تخیل موهبتی است که باعث ایجاد انگیزه و نیروی محرک در ما می‌شود. این قوه موجب می‌شود تا بتوانیم در رویا به چیزهایی که می‌خواهیم فکر کنیم و در واقعیت برای رسیدن به آنها تلاش بیشتری کنیم.

معجزه این موهبت را دست کم نگیرید و برای افزایش قدرت تخیل خود از راهکارهای پیشنهاد شده استفاده کنید.

پست بعدی

نیلوفر مولایی؛ از عاشورا تا مجریگری ایران اینترنشنال

ج مه 7 , 2021
ویدئویی که در زیر می‌بینید تصاویری از فعالیت نیلوفر مولایی مجری و کارمند سابق صدا و سیما در مراسم مذهبی را نشان می‌دهد. او امروز در پوششی کاملا متفاوت در شبکه ایران‌اینترنشنال به عنوان مجری مشغول به کار است. با انتشار این تصاویر بسیاری پرسیده‌اند مشکل از کجاست. فردی که […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000