راه‌های کنترل ذهن

609404e2af32b_2021-05-06_19-31 می‌خواهید ذهن خود را کنترل کنید؟ تبریک می‌گوییم. بسیاری از مردم در دنیا هستند که قصد دارند این کار به ظاهر آسان را انجام دهند اما طبعا راه‌های نادرستی را انتخاب می‌کنند و به نتیجه نمی‌رسند.

هدف از کنترل ذهن بسیار اهمیت دارد، باید ببینید که چرا می‌خواهید این بخش اسرار آمیز و موثر بر کلیه‌ی بخش‌های بدن تان را کنترل نمایید.

می‌خواهید کنترل ذهن خود را به دست بگیرید؟

ابتدا به درون خود توجه کنید و ببینید چرا می‌خواهید اینکار را بکنید! گاهی افراد می‌خواهند برای جلوگیری از فکرهای پراکنده و آزار دهنده کنترل ذهن خود را به دست بگیرند که کاملا عادی است.

برخی افکار در اثر عوامل و اتفاقات مختلفی در ذهن باقی می‌مانند و از آن خارج نمی‌شوند.

به عنوان مثال ناراحتی و اتفاقات مربوط به طلاق، احساس شکست در شغلی که همیشه دوست داشته‌اید به آن برسید و به هر دلیلی نشده است، از دست دادن عزیزان، تصادفات و سوانح دلخراش و مصیبت وار، بلایای طبیعی ناگوار و غیره.

کنترل ذهن به افراد کمک می‌کند تا به بسیاری از اهدافی که می‌خواهند برسند و رویداد‌های ناگوار را از ذهن‌شان پاک کنند.

افکار ناخوشایند و سیاه باعث می‌شوند که شما استرس و پریشانی زیادی را در طول روز تجربه کنید. این روند در نهایت باعث می‌شود تا افسردگی و عدم امکان کنترل زندگی بر شما مستولی شود. پس کاملا طبیعی است که به فکر کنترل ذهن باشید. اما در این رابطه باید چه کرد؟

برای کنترل ذهن، افکاری که می‌خواهید تغییر دهید را شناسایی و تعیین کنید.

برای تغییر یا کنترل هر چیزی ابتدا باید آن را تشخیص دهیم. بدون تعیین این افکار قرار است چه چیزی کنترل شود؟ احساسات و افکار انسان‌ها در طول زمان تغییر می‌کند.

اگر در حال حاضر چالش‌هایی در زندگی شخصی تان دارید، باید آن دسته از افکاری را شناسایی و کنترل کنید که مدت‌هاست در ذهنتان باقی مانده‌اند و اجازه تفکر عادی را به شما نمی‌دهند و اضطراب تان را تشدید می‌کنند.

البته این کار چندان آسان نیست اما غیر ممکن هم نیست.

البته افکار مداخله آمیزی هم هستند که به صورت روزمره به وجود می‌آیند و سپس در طول همان روز از بین می‌روند؛ وجود و شکل گیری آنها هم جزء اتفاقات عادی و نرمال است و چندان نگران کننده نیستند.

به خصوص وقتی با آنها سر و کار ندارید. الگوی افکار ناراحت کننده و پریشان کننده دیگری که می‌توانیم با آنها روبه رو شویم شامل موارد زیر می‌باشند:

افکار تو در توی آزار دهنده
صحبت کردن با خود به صورت منفی
تعصبات شناختی یا اشتباهاتی که می‌توانند بر انتخاب‌هایا تعاملات تان تاثیر بگذارند.
ارائه دیدگاه‌های بدبینانه در مورد همه چیز
پیدا کردن افکار منفی و الگوهای آنها به شما کمک می‌کند تا برای کنترل ذهن در گام نخست، درست عمل کنید.

ذهن آگاهی

برای کنترل ذهن، مهم ترین مرحله را پذیرش افکار ذهن می‌دانیم. اینکه افکار ناخوشایند و ناراحت کننده برای ما اتفاق بیفتد کاملا طبیعی است.

هیچ زندگی‌ای عاری از خطا و اشتباه نیست؛ چون ما خطا می‌کنیم تا بیاموزیم و اینکه همه چیز درست پیش برود، غیر ممکن است.

پذیرفتن افکار مربوط به رویداد‌های ناراحت کننده گذشته کمک می‌کند تا از آنها عبور کنید. دوری از این افکار، پرت کردنشان یا موکول کردنشان به زمان دیگر، احساس گناه و مواردی از این دست نه تنها کمکی به شما نمی‌کنند، بلکه باعث می‌شوند تا بیشتر درگیر افسردگی و اضطراب و مشکلات مشابه باشید.

پذیرش می‌تواند سرنخ‌هایی به شما بدهد تا ببینید چرا افکار ناراحت کننده یا عجیب و منفی در ذهن تان بالا می‌آیند و روی افکار خوشایند و دوست داشتنی را می‌پوشانند.

به علاوه تصدیق کردن این افکار برای کنترل ذهن به شما این امکان را می‌دهد تا نگرانی‌های خود را در مورد تکرار مجدد این رویدادها دور بریزید یا دست کم مدیریت شان کنید.

به طور کلی، ترس و استرس از افکار منفی و سیاه تولید می‌شوند و وظیفه شان این است که ما را از کارهای عادی و روزمره (در زمان حال و صددرصد آینده) دور نگه دارند.

در ادامه به ارائه راهکارهایی می‌پردازیم که به شما در کنترل ذهن کمک می‌کنند.

مدیتیشن را امتحان کنید
یکی از راه حل‌هایی که امروزه بیشتر به آن توجه شده است، انجام مدیتیشن است که کمک می‌کند ذهن را کنترل کنید و به آرامش متوسطی برسید.

البته به گفته متخصصان، مدیتیشن یکی از راه حل‌های عالی برای کنترل ذهن است. مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را مدیریت کنید و به طور خاص آن را از افکار منفی بزدایید.

روزهای اول انجام دادن مراقبه یا مدیتیشن جمع و جور کردن افکار بسیار سخت است و طبعا سخت است که بخواهید از افکار منفی دوری کنید و به کنترل ذهن برسید. این تا جایی پیش می‌رود که بسیاری از افراد آن را کنار می‌گذارند چون فکر می‌کنند که این کار مفید نیست.

اما نباید سریعا دست بردارید. انجام مدیتیشن برای کنترل ذهن ابدا سخت نیست. کافی است جای ساکتی پیدا کنید. بنشینید و آرام باشید.

بدن تان را در حالت ریلکسِ نشسته نگه دارید و سعی کنید افکار تان را متمرکز کنید تا به آرامشی که می‌خواهید برسید و بتوانید کنترل ذهن خود را به دست بگیرید.

نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که ابدا آن را رها نکنید و به آن پایدار بمانید و در ساعات مشخصی آن را انجام دهید.

دیدگاه خود را تغییر دهید
شاید این راهکار برای کنترل ذهن بسیار دور از فکر و غیر عادی به نظر برسد. اما اگر آن را انجام دهید، بعد از مدتی متوجه تغییراتی که در افکار، ساختار ذهن و زندگی تان پدید می‌آید خواهید شد.

تغییر طرز فکر در وهله اول از خودتان آغاز می‌شود. اینکه چطور با خودتان برخورد و صحبت می‌کنید. چگونه در مورد دیگران فکر می‌کنید. چگونه از اتفاقات برداشت می‌کنید. چگونه با رویداد ها کنار می‌آیید. از رویداد ها چه درسی می‌گیرید. آیا آنها را از بیرون نگاه می‌کنید؟

در موقعیت‌های چالش برانگیز دیدگاهتان نسبت به خودتان چطور است؟ تغییر موقعیت و دیدن خود به عنوان یک ناظر بیرونی به ایجاد فضا، دوری از احساسات زودگذر و محتمل برای ارتکاب رفتار های نادرست، یک راهکار مناسب و بسیار توصیه شده است. این کار کمک می‌کند تا در صورت داشتن موضعِ سطحی و نادرست از آن عقب نشینی کنید.

مثلا اگر همیشه می‌گویید: «همیشه احساس بدبختی می‌کنم. من همیشه در هر کاری بد عمل می‌کنم. چگونه باید با این مسئله کنار بیایم؟» و مواردی از این دست، می‌توانید بگویید: « می‌دانم که در حال حاضر این اتفاق رخ داده است و نمی‌توان آن را تغییر داد چون از توان من خارج است. اما من قدرت و توان کافی برای رویارویی یا پذیرفتن آن را دارم. این مشکل جدید هم مانند بسیاری از مشکلات در گذشته قابل عبور و حل شدن است و نمی‌تواند مانع زندگی عادی من شود.»

شاید این کار هم مانند مدیتیشن بی ثمر و نتیجه (در ابتدا) به نظر برسد، اما قدرت فکر و کنترل ذهن را دست کم نگیرید.

این حرف‌ها و فکر ها در بخش ناخودآگاه ذهن تان ثبت می‌شود و باید مراقب همه‌ی آنها بود. این استراتژی قدرت و توان شما را در برخورد با مسائل نشان می‌دهد.

به طبع وقتی این کار را تکرار کنید، کنترل ذهن تان در دست خودتان خواهد بود. از تاثیر افکار غافل نباشید.

بیشتر بخوانید: چرا ذهن آگاهی لازم است؟

محیط اطراف خود را تغییر دهید
کلیه‌ی راهکارهایی که تا به اینجا ذکر شدند همگی به هم متصل می‌باشند. به این صورت که به عنوان مثال مدیتیشن را انجام ندهید اما باقی را دنبال کنید برای کنترل ذهن نتیجه خواهید گرفت اما نه به آن صورت که شایسته است و شما را به نتیجه می‌رساند.

برای اینکه همه‌ی این گزینه‌های ذکر شده در طولانی مدت جواب دهند، به همه آنها وفادار باشید و سپس این راهکار را وارد زندگیتان کنید.

محیط را تغییر دهید. از تصاویر مثبت و جمله‌های مثبت استفاده کنید. چه در تلفن همراه، چه در اتاق خواب و چه در محل کار و غیره.

براساس مطالعه‌ای که در سال 2014 انجام شده است، گفته می‌شود تصاویر، شرایط، جملات و تمامی جزئیاتی که با آنها سروکار داریم، کنترل ذهن را برای ما به ارمغان می‌آورند و باعث تولید حسی نو در روح و روان مان می‌شوند.

همچنین این تصاویر و جملات راهنما کمک می‌کنند تا مراقبه‌ها و راهکارهایی که در گذشته و همچنین در ادامه مسیر کنترل ذهن برای جلوگیری از افکار منفی در نظر گرفته‌اید، به خوبی نتیجه دهند. به جز محیط اطراف باید بتوانید این افکار و تصاویر را در ذهن خود هم وارد کنید.

به تصاویر، رویداد‌ها و افکار خوشایند فکر کنید. سعی کنید موقع مدیتیشن فکر کنید که در یک مکان خوب هستید.

در یک جنگل یا هر کجا که به آن علاقه دارید. خانه‌ی یک عزیز یا دوست، در سفر یا در یک مکان خاطره انگیز. همانطور که خودتان را در آنجا تصور می‌کنید آرام نفس بکشید و سعی کنید این تصویر را پایدار نگه دارید.

رویا پردازی کنید و همواره خودتان را در مکان‌های آرام و دوست داشتنی تصور کنید. اگر ذهنتان منحرف شد یک نفس عمیق بکشید و مجدد ذهن خود را متمرکز آن مکان و آرامش آن کنید.

افکار خود را بنویسید
یکی دیگر از راه‌های کنترل ذهن این است که به جز پذیرفتن و انجام مراقبه، آن‌ها را بنویسید.

این کار شاید باعث تغییر یک فکر یا مجموعه‌ای از افکار نشود، اما می‌تواند به شما کمک کند تا کنترل لازم را برای احساسات ناخواسته بیابید.

عمل ِ ساده‌ی نوشتن، باعث کاهش شدت و بزرگنمایی آن در ذهن شما می‌شود. وقتی به جزئیاتی که در مورد آن روی کاغذ نوشته‌اید دست کم پنجاه درصد آن از ذهن تان خالی می‌شود و به نظر بی‌اهمیت می‌آید.

اگر دوست دارید بیشتر از افکار ناراحت کننده فاصله بگیرید، می‌توانید آنها را به فرم روایت گونه بنویسید تا شبیه یک داستان به نظر برسد.

هنر فکر نویسی یک رهکار فوق العاده برای در دست داشتن کنترل ذهن است. وقتی فکر و ذهن شما عاری از هرگونه افکار منفی و سمی باشد می‌توانید کنترل آن را راحتتر به دست بگیرید.

پست بعدی

کاهش ۱۰ درصدی قیمت لپ‌تاپ در هفته گذشته

ج مه 7 , 2021
رئیس اتحادیه فناوران رایانه کشور گفت:کالای ما مستقیما با نرخ ارز ارتباط داردثبت سفارش و تقاضا و وجود کالا نیز از عوامل موثر در تعیین قیمت هستند. محمد فرجی در گفتگو با خبر فوری اظهار داشت: با توجه به سیر نزولی قیمت ارز تقاضای کالا نیز افت شدید داشت و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000