همه چیز درباره تنبلی و درمان آن

6094032988f20_2021-05-06_19-24 تنبلی شکل‌های مختلفی دارد و با این همه ما آن را به یک معنا و مفهوم اصلی می‌شناسیم. اگر از همین لحظه به فکر درمان تنبلی نباشید عواقب و تاثیرات آن در آینده نیز گریبانگیر شما خواهد بود.

امروزه با وجود مشغله‌های کاری مختلف، نیاز به درمان تنبلی به شدت احساس می‌شود.

تنبلی چیست؟

تنبلی شکل‌های مختلفی دارد و با این همه ما آن را به یک معنا و مفهوم اصلی می‌شناسیم. اینکه تنبلی هم مانند بسیاری از حالات در بسیاری از ابعاد زندگی وجود دارد. از عدم تمایل برای درس خواندن، صبح زود بیدار شدن و رفتن سر کار تا شروع یک حرفه جدید یا خواندن کتاب جدید و ابعاد وسیع تر مثل عدم مراجعه به پزشک برای یک مشکل یا بیماری خاص. اگر از همین لحظه به فکر درمان تنبلی نباشید عواقب و تاثیرات آن در آینده نیز گریبان گیر شما خواهد بود. امروزه با وجود مشغله‌های کاری مختلف، نیاز به درمان تنبلی به شدت احساس می‌شود. متوقف کردن تنبلی و درمان آن به شما کمک می‌کند تا بازدهی خود را در زندگی افزایش دهید.

چگونه درمان تنبلی را انجام دهیم؟

غلبه بر تنبلی، به شما کمک می‌کند تا زندگی بهتری داشته باشید. اگر برایتان سوال است که چگونه می‌توانید تنبلی را متوقف کنید یا درمان تنبلی را انجام دهید، باید انتظار داشته باشید که از سوی دیگر شرایط زندگی تان نسبت به قبل بهتر شود. تنبلی در افراد مختلف ویژگی‌های متفاوتی دارد.

تنبل بودن در بسیاری از موارد یک حالت طبیعی است اما برخی افراد بیشتر از حد طبیعی و نرمال دچار این حالت هستند و به طور عادی علاقه مند یا متمایل به انجام هیچ کاری نیستند. درمان تنبلی برای این افراد به مراتب سخت تر خواهد بود اما غیر ممکن نیست.

در ادامه به ارائه راهکارهایی برای درمان تنبلی می‌پردازیم که امید است با توجه به آنها بتوانید بر این احساس کرختی و سکون خود غلبه کنید.

از خود انتظار کامل بودن نداشته باشید
کامل و بی نقص بودن تفکر نادرستی است که دائما در حال افزایش است و عوارض روحی و روانی نامناسبی را در بر دارد. این مقوله باعث می‌شود که تمایل به انجام فعالیت‌های نادرست برای دوری از تنبلی و رسیدن به این سطح افزایش یابد. یک مطالعه ی انجام شده در سال 2017 نشان می‌دهد که کمال گرایی در بین افراد در حال توسعه است و در طول سالهای پیش رو در حال افزایش می‌باشد. به همین جهت، بسیاری افراد تنبلی را با کمال گرا نبودن اشتباه می‌گیرند. درمان تنبلی اول از این نقطه آغاز می‌شود که مطمئن شوید واقعا تنبل هستید یا کمال گرا! جوانان امروزه بیشتر با محیط‌های رقابتی سر و کار دارند و از خود انتظارات غیر واقعی دارند. این در حالی است که نسل‌های قبلی، کنترل بیشتری بر شرایط و اوضاع خود داشتند. افزایش کمال گرایی باعث می‌شود که مردم بیشتر از گذشته در پی انتقاد خود و دیگران باشند و همین مسئله برای دوری از تنبلی، افزایش افسردگی و اضطراب را تقویت می‌کند. البته از جنبه ی دیگر، این حالت برای مقابله با استرس و موقعیت‌های مربوط به آن در زندگی به وجود می‌آید و عملا کمکی به درمان تنبلی نمی‌کند. چون اگر بیشتر دقت کنید ممکن است متوجه شوید که عملا تنبل نیستید.

از حرف زدن با فرم مثبت به جای فرم منفی استفاده کنید
صحبت کردن منفی از جانب خودتان می‌تواند تلاش شما را برای به دست آوردن خیلی از چیزها در هر جنبه از زندگی تان (و درمان تنبلی) تحت تاثیر قرار دهد. وقتی با تعریف منفی از خودتان استقبال می‌کنید ناخودآگاه به تنبلی، رها کردن امور و تن دادن به بُعد منفی ماجرا متوسل می‌شوید. گام بعدی در درمان تنبلی این است که به جنبه‌ی مثبت ماجرا نگاه کنید. می‌توانید این کار را با تمرین و بررسی مهارت‌هایی که به خوبی از پسشان بر می‌آیید، شروع کنید. به جای اینکه در شروع کاری بگویید «هیچ راهی وجود ندارد که من بتوانم این کار را انجام دهم» به سراغ روی ِدیگر سکه بروید و بگویید « با علم به سختی‌های این کار، من تا حد توان از پسش بر خواهم آمد». این جمله برای درمان تنبلی اگرچه در نگاه اول ممکن است کارساز نباشد، اما بی تاثیر نیست.

یک برنامه عملی برای خودتان ایجاد کنید
برنامه ریزی کردن برای اینکه کارهایی را انجام دهید، می‌تواند در درمان تنبلی بسیار مفید باشد. برنامه ریزی خود اشتیاقی را در دلتان زنده می‌کند که در شروع یک روز ِبی برنامه وجود ندارد. برنامه ریزی باعث می‌شود تا بدانید که چه کارهایی برای انجام دادن دارید و آن‌ها را با دید بهتری انجام دهید. در مورد اینکه چقدر زمان، تلاش و عامل دیگر را برای رسیدن به هدف خود در نظر می‌گیرید، یک برنامه ریزی به واقع گرایی تان و همان مشکلی که در ابتدای راه حل‌ها و درمان تنبلی از آن نام بردیم، کمک ویژه ای می‌کند. واقع گرایی به شما اجازه می‌دهد توانایی‌های خود را بهتر بشناسید و اگر به مانعی بر خوردید یا تمایل تان برای تنبلی کردن افزایش یافت، توقف کرده و ببینید مشکل از کجاست. سپس برای رفع آن اقدام کنید.

تنبلی

به سراغ نقاط قوت تان بروید
این مورد ارتباطی با مورد «حرف زدن با فرم مثبت به جای فرم منفی» ندارد. موقع برنامه ریزی یک لحظه صبر کنید و به این فکر کنید که در کل، چه نقاط قوت و ضعفی دارید. اهداف تان را طبق آنها تنظیم کنید و خودتان را آماده کنید که موقع به خرج دادن تنبلی، به واسطه همین نقاط مثبت با موانع و مشکلات مقابله کنید. این راه حل ِ مرتبط با سایر گزینه‌های گفته شده تا به اینجا، در درمان تنبلی بسیار موثر است. چون به شما کمک می‌کند به خود شناسی برسید و طبق معیار‌ها و شرایط خودتان به درمان تنبلی برخیزید. چون در حالت عادی وقتی با یک نفر دیگر در این مورد مشورت می‌کنید تا ببینید برای درمان تنبلی می‌توانید چه کار کنید، او براساس شرایط و ویژگی‌های خود به شما راه حل ارائه می‌کند. بعد از به کارگیری و استفاده از این پیشنهادات شاید نتوانید درمان تنبلی را تا سر حدِ اعلا پیگیری کنید. این طبیعی است چون هر کس براساس ویژگی‌های شخصیتی خود و شیوه‌ی زندگی باید بتواند قوانینی را در زندگی پیاده کند و با خود به صلح برسد تا در درمان تنبلی و رسیدن به موفقیتِ مداوم موفق باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که تمرکز بر نقاط قوت، بهره وری، احساسات مثبت و تعامل در کار را در فرد افزایش می‌دهد.

دستاورد های خود را در طول مسیر مشخص کنید و آنها را بولد نمایید
طبعا هر مسیری (شغلی، تحصیلی، روابط، و غیره) به شما یکسری دستاورد می‌دهد. اینکه ما دستاورد هایمان را نمی‌بینیم یا سعی می‌کنیم آنها را نادیده بگیریم طبیعی است چون در بسیاری از موارد از آنها غافل هستیم. وقتی در حال پیشروی در یک مسیر هستید بهتر است کمی صبر کنید و به دستاورد هایتان نگاهی بیندازید. در نظر بگیرید که تمامی موفقیت‌ها و دستاورد های خود را در هر مسیری، چه در خانه و چه در محل کار، جایی یادداشت می‌کنید و نگه می‌دارید تا هر بار به آنها مراجعه کنید و انرژی بگیرید. این کار در درمان تنبلی بسیار موثر است چون انرژی تان را بالا می‌برد.

از دیگران کمک بگیرید
خیلی از افراد این باور را قبول دارند که درخواست کمک نشانه ضعف است! اما درخواست کمک در برخی موارد اجازه نمی‌دهد تا شما به شکست برسید و یا برای آن آماده شوید چون در این راه، تجربه‌هایی از دیگران را به شما ارائه می‌کند. پس دلیلی برای تنبلی به خرج دادن در این رابطه ندارید و می‌توانید برای درمان تنبلی از آن کمک بگیرید.

یک تحقیق اثبات کرده است که افرادی که برای انجام کار یا تحصیل از دیگران درخواست کمک یا سوال نمی‌کنند، بیشتر از کسانی که سوال می‌پرسند یا راهنمایی درخواست می‌کنند از شغل و فعالیت خود ناراضی هستند. درخواست کمک به بهبود شانس موفقیت شما کمک می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا با دیگران هم ارتباط برقرار کنید، از تجربه ی آنها استفاده کنید و از سویی دیگر در درمان تنبلی بکوشید. چون همین نفسِ ارتباط برقرار کردن با دیگران سستی و رخوت را در شما از بین می‌برد و حس پویایی بیشتری به شما می‌دهد. اگرچه ممکن است در طی یک دوره ی زمانی برخی اوقات احساس خستگی کنید و ضعف بر شما غلبه کند اما بعد از مدتی استراحت باز هم می‌توانید با بکارگیری این تدبیر، راهی که انتخاب کرده اید را ادامه دهید.

کارهای فان و جالب در بین فعالیت‌های روزمره تان انجام دهید
اغلب ما تمایل داریم از کارهای تکراری ِ خسته کننده اجتناب کنیم و به این کار نام تنبلی بدهیم. اما باید بدانید که این کارها روح و روان را تحلیل برده و طبیعی است که خسته شوید. برای دوری از این شرایط فقط کافیست در برنامه روزانه تان کارهای جالب و هیجان انگیز برای شخص خودتان انجام دهید. برای بعضی از افراد تمیز کردن خانه، گوش دادن به یک آهنگ، استحمام و غیره می‌تواند جالب باشد. برای همین نمی‌توان یک نسخه کامل برای ِهمه افراد ارائه کرد تا طبق آن عمل کنند. بهتر است براساس شرایط و روحیات خودتان جهت درمان تنبلی کارهای جالب را انجام دهید و در کنار آن به کار های عادی و روزمره مشغول باشید. در نتیجه، حس تنبلی بر شما مستولی نشده و در طول شبانه روز حس پایدار و بهتری خواهید داشت.

به خودتان پاداش بدهید
کار کردن و دائما مشغول ِانجام کاری بودن باعث می‌شود تا حس خستگی و تنبلی برای شما پیش بیاید. برای اینکه جلوی این را بگیرید سعی کنید برای خودتان پاداش و جزا تعریف کنید. این کار در روند درمان تنبلی کمک می‌کند روی کار متمرکز بمانید و هرگز کوتاه نیایید.

در پایان

ذات تنبلی ایجاد کردن حس سکون و رخوت در شما هست. با داشتن چنین احساسی هیچگاه نمی‌توانید بلند شوید و به سمت هدف مورد علاقه خود قدم بردارید. اگر می‌خواهید به موفقیت برسید و به اهدافی که در سر دارید دست پیدا کنید حتما برای درمان تنبلی فکری بکنید و با راهکارهایی این حس سکون را از خود دور کنید. البته مراقب باشید که احساس‌های دیگری همچون بی‌توجهی، کمال گرایی و … را با حس تنبلی اشتباه نگیرید.

پست بعدی

راه‌های کنترل ذهن

ج مه 7 , 2021
می‌خواهید ذهن خود را کنترل کنید؟ تبریک می‌گوییم. بسیاری از مردم در دنیا هستند که قصد دارند این کار به ظاهر آسان را انجام دهند اما طبعا راه‌های نادرستی را انتخاب می‌کنند و به نتیجه نمی‌رسند. هدف از کنترل ذهن بسیار اهمیت دارد، باید ببینید که چرا می‌خواهید این بخش […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000