خوراکی‌های مفید برای قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا

60926bfbc32c3_2021-05-05_14-27 متخصصان معتقدند افراد باید قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا به مقدار کافی غذاهای سالم و مواد مغذی مصرف کنند.

افراد زیادی در سراسر دنیا واکسن کووید -۱۹ را دریافت کرده‌اند، با این وجود سوالات زیادی در مورد میزان تأثیرگذاری، عوارض جانبی و رژیم غذایی مصرفی قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا، ذهن افراد را درگیر کرده است.

محققان معتقد هستند پیروی از رژیم غذایی سالم قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا به کاهش عوارض جانبی ناشی از آن کمک می‌کند.

در ادامه به معرفی و بررسی بعضی از مواد غذایی مفید در این زمینه می‌پردازیم:

سبزیجات

سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان است. بنابراین مصرف این مواد غذایی به میزان قابل توجهی التهاب بدن را کاهش و عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا را تسکین می‌دهد.

علاوه بر این مصرف پیاز و سیر به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد کمک می‌کند و از آنجایی که این مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک است، باکتری‌های مفید روده از آن‌ها تغذیه می‌کنند.

آب کافی

هیدراته نگه داشتن بدن به ویژه زمان دریافت واکسن کرونا، موضوع بسیار مهمی است. نوشیدن آب در طول روز باعث می‌شود انرژی فرد افزایش پیدا کند و احساس بهتری داشته باشد. به گفته محققان، هیدراته نگه داشتن بدن هنگام دریافت واکسن کووید -۱۹ به تسکین عوارض جانبی ناشی از آن کمک شایانی می‌کند.

بنابراین افراد باید قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا به میزان کافی آب و مایعات بنوشند.

غلات کامل

نتایج مطالعات انجام شده در مجله بریتانیایی Nutrition نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی سالم مانند غلات کامل به بهبود تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. بنابراین توصیه شده است زمانی که افراد تصمیم می‌گیرند واکسن کووید -۱۹ را دریافت کنند، از غذاهای حاوی غلات کامل استفاده کنند، زیرا این مواد غذایی سرشار از فیبر است. توصیه می‌شود افراد مصرف غلات کامل را جایگزین غذاهای فرآوری شده کنند، زیرا مواد غذایی فرآوری شده سرشار از چربی اشباع است و مقدار زیادی کالری دارد.

مواد غذایی حاوی فیبر

متخصصان معتقد هستند مواد غذایی سرشار از فیبر به بهبود پاسخ ایمنی بدن کمک بسیاری می‌کند. بنابراین لازم است افراد قبل و بعد از دریافت واکسن کووید -۱۹ از غذاهای سالم و سرشار از فیبر مصرف کنند.

نتایج مطالعه منتشر شده در مجله Clinical Sleep Medicine نشان می‌دهد مصرف چربی‌های اشباع شده و غذاهای شیرین باعث بروز اضطراب و اختلالات خواب می‌شود. به همین دلیل توصیه شده است افراد قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا از مصرف این مواد غذایی دوری کنند.

مواد غذایی ضد التهاب

مواد غذایی ضد التهاب که فراوری یا تصفیه نشده‌اند، به بهبود سلامت بدن کمک زیادی می‌کنند. نتایج مطالعه منتشر شده در مجله Nutrition نشان می‌دهد پیروی کردن از رژیم غذایی ضد التهاب، خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

علاوه بر این مصرف این مواد غذایی به بهبود بیماری کرونا نیز کمک می‌کند. آووکادو، ماهی سالمون، مغزها و سبزیجات دارای خواص ضد التهابی هستند.

مواد غذایی ضد تهوع

برخی افراد پس از دریافت واکسن کووید -۱۹، علائمی از جمله حالت تهوع را تجربه می‌کنند. بنابراین بهتر است افراد پس از دریافت واکسن مواد غذایی مصرف کنند که در کنترل حالت تهوع موثر است. این مواد غذایی شامل زنجبیل تازه، چای زنجبیل، سوپ مرغ، لیمو و بیسکوئیت ترد می‌شود.

پست بعدی

چند نکته کلیدی برای سلامتی بدن در فصل بهار

چ مه 5 , 2021
فصل بهار فرصت مناسبی است تا با رعایت برخی عادات درست در برنامه روزانه، به شادابی و سلامتی بیشتری دست پیدا کنیم. به نقل از پایگاه «everydayhealth» بهار، زمانی مناسب است تا در خصوص رژیم غذایی خود، فعالیت‌های بدنی، خواب معمول و بسیار دیگر از موارد زندگی دوباره فکر کنیم. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000