نگذاشتند هاشمی و خاتمی مذاکره کنند و حالا جلوی روحانی را می‌گیرند/ برخی نانشان در عدم زندگی سالم است

608da52a36936_608da52a3694b تاریخ نگار و پژوهشگر ایرانی گفت: نگذاشتند آقای هاشمی و آقای خاتمی مذاکره کنند و همین مسئله را با دولت آقای روحانی دارند. کسانی هستند که نانشان در عدم زندگی سالم است. نانشان در اقتصاد زیرزمینی و قاچاق کالا و نظایر آن است.

مجید تفرشی کارشناس اروپا در کلاپ‌هاوس با موضوع بحث مذاکره وین گفت:

وقتی ما صحبت از مذاکرات ایران و آمریکا می کنیم باید مطالبات هر دو نفر را ببینیم. آنچه در وین اتفاق می افتدو قبلا در مذاکرات قبلی بر سر مسایل هسته ای اتفاق می افتاد، ظاهر در دیپلماسی بود. یعنی عده ای دیپلمات دور همدیگر مذاکره می کنند. خیلی نظر دو طرف فاصله دست نیافتنی ندارد. در ایران افراد از سه منظر کلا با مذاکرات مخالفند. آنها سه تیپ هستند که در غرب هم وجود دارند. برخی ادعا می کنند بر این باور هستند که هر گونه تفاهم راهبردی با غرب و آمریکا به منزله پایان یافتن عصر انقلاب اسلامی است و هیچ وقت نباید با آمریکا به تفاهم راهبردی دست پیدا کرد. این از اول انقلاب بوده و در دولتها هم بوده است. دولت فعلی هم تحت فشار این نگاه است.
نگاه بعدی، نگاه سیاسی است. این نگاه می گوید امکان ادامه مسیر اقتصادی و سیاسی کنونی بدون تفاهم با آمریکا وجود ندارد و آنها می گویند تفاهم با آمریکا به معنی تداوم دولتها است. آنها نگذاشتند آقای هاشمی و آقای خاتمی مذاکره کنند و همین مسئله را با دولت آقای روحانی دارند.
نگاه سوم هم کسانی هستند که نانشان در عدم زندگی سالم است. نان آنها در اقتصاد زیرزمینی و قاچاق کالا و نظایر آن است. آنها شفافیت در اقتصاد دنیا و کشور را به سود منافع خود نمی دانند. آنها با FATF هم مخالفت می کنند. در آمریکا هم،چنین گروههایی هستند. عده ای می گویند نباید آمریکا به هیچ وقت با ایران کنار بیاید. کسانی هم مانند ترامپ می خواهند که خودشان با ایران کنار بیایند ولی رقبا نمی گذارند. گروه سوم هم می خواهند ایران دچار اقتصاد زیرزمینی و فساد باشد.
باید قبول کرد دولت بایدن به شدت از سوی کنگره تحت کنترل است. لابی اسراییل و عربستان در آمریکا بسیار قوی است. آنها دهها برابر بودجه های ما برای لابی علیه ایران خرج می کنند و از لندن و پاریس و برلین و دوبی تا آمریکا کار می کنند. آنها نفوذهای بسیار زیادی دارند و دیپلماسی عمومی و مردم محور بسیار قوی دارند. بخش زیادی از این پولها خرج نخبه گان و رسانه ها می شود. دولت بایدن نمی تواند بدون رضایت این جماعت به صلح با ایران برسد. در ایران هم کسانی که به شدت مخالف هرگونه توافق هستند ولی در عمل همان راه آمریکایی ها را می روند. این خواسته است یا ناخواسته در عمل فرقی نمی کند. چون در یک راستاست.
در زمان آقای ترامپ گفتم و الان تکرار می کنم. فرض کنید آقای بایدن با ایران به یک توافق قطعی رسید و همه را هم راضی کرد. باور کنید مشکلات اقتصادی و سرمایه گذاری، صنعت، پولی و مالی کشور حل نمی شود. رفع انسداد سرنوشت و مهم است ولی مسایل اقتصاد و تلفیق آن با مدیریت ایران به دلیل سوءمدیریت و فساد و ناکارامدی همچنان دچار مشکل است. این که شما بتوانید نفت بفروشید ولی پول نتوانید از طریق سوئیفت جابجا کنید، عملا مشکلات پابرجا خواهد بود. شرکتهای آمریکایی می گویند ما از دولت و اسراییل می ترسیم. تا زمانی که ایران در چرخه اقتصاد جهان قرار نگیرد، حتی با رفتن تحریمها هم در دراز مدت سایه تحریم بر سر ایران است.

پست بعدی

آسیب شناسی رفتار مبتلایان به دمانس

ی مه 2 , 2021
آسیب‌های مغزی می‌تواند مشکلات زیادی در زندگی مبتلایان ایجاد کند. مغز، اندام پیچیده و اسرارآمیزی است و منشأ تفکرات، احساسات و شخصیت می‌باشد. صدمه به مغز باعث بروز تغییراتی در احساسات، شخصیت و توانایی استدلال می‌شود. رفتار یک بیمار مبتلا به دمانس در مقایسه با رفتار بیماران دیگر اغلب حیرت‌آور […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000