چالشهای زندگی با خانواده همسر و راههای برقراری صلح

608d2f1e9500e_2021-05-01_15-06 در گذشته زندگی کردن با خانواده همسر مشکل بزرگی نبود و اکثر خانواده‌ها و زوج‌های جوان با این موضوع موافقت می‌کردند.

خانه‌های حیاط دار قدیمی را یادتان هست؟ اما با گذشت زمان و تغییر نگرش جوانان در طی نسل‌ها، این موضوع تبدیل به مشکل چالش‌برانگیزی شده است. حالا دیگر بیشتر زوج‌ها ترجیح می‌دهند در آپارتمانی جدا زندگی خود را به صورت مستقل شروع کنند ولی ممکن است به دلایلی، مجبور به زندگی با خانواده همسر شوند. این مشکل ریشه در باورهای غلط زوجین و خانواده‌ها از یکدیگر دارد. با وجود این باورهای اشتباه، مشکلات کوچک بسیار بزرگ تلقی می‌شوند و زندگی کردن سخت می‌گردد. در ادامه مقاله به بررسی راه‌های درست و غلط برخورد با خانواده همسر می‌پردازیم.

زندگی با خانواده همسر/ برخوردهای اشتباه
بزرگترین مشکلی که زوجین را در زندگی با خانواده همسر اذیت می‌کند، دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی است. زوج‌هایی که با خانواده همسر زیر یک سقف زندگی می‌کنند ممکن است احساس کنند که حریم خصوصی ندارند و نمی‌توانند از مرزهایشان محافظت کنند.
اولین اشتباه در این شرایط این است که احترام بین طرفین از بین برود و وارد مشاجره با خانواده همسرتان شوید. در این صورت ممکن است از ارزش شما کاسته شود و مورد بی‌احترامی نیز قرار بگیرید. اشتباه بعدی این است که از کارهای خانواده به همسرتان شکایت کنید و او را مقصر بدانید. اینکه از همسرتان بخواهید بین شما و خانواده‌اش قرار بگیرد کار درستی نیست و او را در شرایط سختی قرار می‌دهید و چه بسا با این خواسته ارزش شما پیش همسرتان پایین بیاید و در زندگی شخصی‌تان نیز دچار مشکل شوید.

راه های صحیح برخورد با خانواده همسر
حفظ زندگی مشترک موفق هدف شماست. اختلاف در زندگی زناشویی در همه جای دنیا و در تمام زندگی‌ها وجود دارد ولی آن چیزی که مشکلی را تبدیل به بحران می کند عدم مهارت در حل آن مشکل است. برای جلوگیری از مشکلات بزرگ در طول زندگی با خانواده همسرتان بهتر است از نکات زیر آگاهی داشته باشید. مشکلات حاد زندگی را می‌توان با کمک مشاوری متخصص تشخیص داد و به راه‌حل رسید.

زندگی با خانواده همسر/ فامیل شوهر را خوب بشناسید
سعی کنید از آداب و رسوم و فرهنگ خانواده همسرتان شناخت پیدا کنید. در بسیاری از مواقع مشکلات به دلیل اختلافات فرهنگی بسیار کوچک به وجود می‌آیند. با شناخت فرهنگ حاکم بر خانواده می‌توانید خودتان را با آن‌ها هماهنگ کنید و از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کنید. ممکن است در این حالت میزان وابستگی به خانواده بعد از ازدواج افزایش یابد. این مسأله را بطور صمیمانه با روانشناس خانواده مطرح کنید و راهی برای ایجاد تعادل بیابید.

حفظ احترام واجب است
مهمترین چیزی که خانواده و بزرگترها انتظار دارند حفظ احترام است. اگر خانواده همسرتان چیزی از شما می‌خواهند که مایل به انجام آن نیستید لزومی ندارد آن را به اجبار انجام دهید و یا با مشاجره کردن عدم رضایت خود را نشان دهید. می‌توانید با احترام خواسته آن‌ها را رد کنید. حتی در بسیاری از مواقع، خانواده فقط به دنبال تایید و احترام شما هستند و پس از تایید گرفتن دیگر کاری با شما نخواهند داشت. همچنین اگر شما با احترام با خانواده همسرتان برخورد کنید، علاقه همسرتان نیز به شما بیشتر می‌شود.

زندگی با خانواده همسر/ دیدگاه‌تان را عوض کنید
همه‌ انسان‌ها نقاط ضعف و قوت دارند. اگر بدون قضاوت و تعصب نگاه کنید حتما یک نقطه مثبت در زندگی با خانواده همسرتان پیدا می‌کنید. همچنین آنها مسلما به آن بدی که شما فکر می‌کنید نیستند و خوبی‌هایی نیز دارند. با این تغییر نگرش، برخورد شما نیز با خانواده همسرتان تغییر می‌کند و مسلم است که در صورت برخورد خوب، آنها نیز با شما بهتر برخورد می‌کنند. علاوه بر این بسیاری از دعواهایی که ممکن است میان شما و همسرتان به خاطر خانواده صورت گیرد با این تغییر نگرش به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

حفظ اطلاعات خصوصی
در عین حال که شما موظف هستید به خانواده احترام بگذارید باید حد و مرزهایی نیز برای خودتان مشخص کنید. لزومی ندارد در صحبت‌هایتان تمامی اطلاعات روزمره و خصوصی زندگیتان را فاش کنید. گفتن این اطلاعات، زمینه را برای دخالت‌های بیجای خانواده در زندگیتان ایجاد می‌کند. همه این موارد را می‌توانید با مشاور متخصصی که صمیمانه به حرف‌های شما گوش می‌کند مطرح کنید و به راه‌حل عملی برسید.

از یک مشاور کمک بگیرید
در صورتی که شما بعد از ازدواج بخواهید با خانواده همسر خود زندگی کنید با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوید که بهداشت جسمی و روانی شما را تهدید خواهد کرد. درست است که به مرور زمان این مشکلات ممکن است کاهش پیدا کند اما آسیب‌هایی که در همان دوران ابتدایی تجربه می‌کنید در بلند مدت بروز خواهد کرد. به همین خاطر ارتباط شما با مشاور و روانشناس در حوزه خانواده نقش بسیاری در سلامت روان شما خواهد داشت. مشاور با ارائه راهکارهای مختلف و اصول کلی در کنار بررسی همه جانبه شرایط، به شما در بهبود ارتباط و کاهش مشکلات هنگام زندگی با خانواده همسر کمک خواهد کرد.

سوالات متداول

آیا کمک مالی شوهر به خانواده اش می‌تواند آسیب زا باشد؟
بله. در صورتی که شوهر نتواند اولویت بندی درستی در زندگی داشته باشد و خواسته‌های همسر خود را نادیده بگیرد این مسئله آسیب زا خواهد بود. همچنین در صورتی که مرد بدون اطلاع به همسرش اینکار را انجام دهد و یا هنگامی که همسرش تصمیم به گفت و گو درباره این موضوع را با او داشته باشد؛ شوهر بدون توجه به این مسئله تنها به جانبداری از خانواده خود بپردازد مشکلات بیشتر از قبل می‌شود.

موثرترین راه های برخورد با خانواده همسر چیست؟
سعی کنید شناخت خود را نسبت به خانواده همسرتان افزایش دهید و حریم خصوصی زندگی‌تان را در هر شرایطی حفط کنید. در کنار آن بدانید که احترام بزرگتر همیشه واجب است و می‌توانید با تغییر دیدگاه و نگرش خود بسیاری از مشکلات را کاهش دهید.

پست بعدی

خشم باستان‌شناسان از طرح نوسازی «آکروپولیس»

ش مه 1 , 2021
ده‌ها باستان‌شناس، استاد دانشگاه و افراد دیگر با امضای نامه‌ای نسبت به طرح تغییرات در بنای تاریخی و جهانی آکروپولیس یونان اعتراض کردند. آرت نت نوشت: این گروه از باستان‌شناسان و متخصصان، طرح ایجاد تغییرات در مجموعه آکروپولیس را که شامل نوسازی ورودی این بنای تاریخی می‌شود در واقع معادل […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000