استعفا یا برکناری آشنا برای حفظ ظریف بود/ صحبت‌های ظریف خلاف سیاست‌های کلان نظام بود

608c53cfbe0da_2021-04-30_23-30 عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی می‌گوید که مسأله اصلی در رسیدگی به انتشار فایل صوتی ظریف نه شخص خاطی در موضوع درز این فایل، که تعیین تکلیف و موضع‌گیری دولت و رئیس‌جمهور در قبال محتوای آن است.

حسام‌الدین آشنا رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری استعفا داد و از این جایگاه کنار رفت. او اعلام کرد که آماده پاسخگویی درباره درز فایل صوتی گفت‌وگوی محمدجواد ظریف در پروژه «آن سوی دولت» است. با این وجود به نظر می‌رسد منتقدان دولت به دنبال اقدامات دیگری برای پیگیری این فایل هستند و رسیدگی به خاطیان یا اهمال‌کنندگان در نگهداری از این مجموعه برای آنها محلی از اعراب ندارد.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، در گفت‌وگویی موضوع کنار رفتن حسام‌الدین آشنا از ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک را اقدامی از جانب دولت برای حفظ ظریف توصیف و تصریح کرد: به هر حال دولت می‌خواهد ظاهر قضیه این باشد که استعفای آشنا را پذیرفته و با این اقدام بگوید که دولت خود را درباره نشر این نوار صوتی مقصر می‌داند تا به شکلی با قبول استعفا یا کنار گذاشتن آشنا، رسیدگی به موضوع را در این سطح و مسیر مدیریت کند.

وی افزود: البته که ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک در انجام وظیفه کوتاهی کرده اما اصل مساله این است که آقای ظریف، خود شخص رئیس‌جمهور و دولت موضع روشنی در قبال این صحبت‌ها نگرفته‌اند.

ترقی با بیان این مطلب تاکید کرد: آنها مکرر می‌گویند که این فایل محرمانه بوده و تصمیمی برای انتشار عمومی آن وجود نداشته و حالا پخش شده در حالی که این موضوع قسمت اصلی و مهم ماجرا نیست و باید روشن شود از اساس چرا آقای ظریف چنین صحبت‌هایی داشته و موضع دولت در قبال این حرف‌ها چیست؟

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور می‌گوید دولت با همه صحبت‌های آقای ظریف موافق نیست؛ این کلی‌گویی بی‌نتیجه است و باید در ارتباط با مباحث ساختارشکنانه آقای ظریف دولت موضع خود را روشن کند.

وی خاطرنشان کرد: این مشکل فراتر از عزل و نصب فردی در مرکز مطالعات استراتژیک ریاست‌جمهوری است.

ترقی در ارتباط با مساله حفاظت از نوارها گفت: این مساله در جای خود نیازمند رسیدگی جدی‌تری از برکناری یک چهره یا استعفای او است؛ با این وضعیت نگهداری از کجا معلوم اسناد دیگری از این مرکز خارج نشده است.

وی ادامه داد: وقتی در دروازه مرکز مطالعات استراتژیک ریاست‌جمهوری این طور باز است، ممکن است خیلی از مسائل دیگری هم دست کسانی که نامحرم هستند برسند و افتضاح‌هایی بزرگ تر از این برای دولت ایجاد شود.

ترقی افزود: این افتضاح قابل جمع شدن نیست و دولت باید موضع خود را صریح در قبال بخش‌های مختلف صحبت‌های ظریف روشن کند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره تصمیم مجلس برای استیضاح ظریف نیز خاطرنشان کرد: مجلس وظیفه‌ای دارد که باید پیگیری کند و ببیند این مسائل چرا طرح شده چرا که به هر حال صحبت‌های ظریف خلاف سیاست‌های کلان نظام است و مجلس باید وظیفه خود در مورد استیضاح را انجام دهد اما نتیجه چه باشد به شرایط آن زمان بستگی دارد.

ترقی همچنین خواستار توجه به مسائل و روابط کشور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در رسیدگی به این موضوع شد.

چکیده گفت‌وگو با حمیدرضا ترقی

-دولت می‌خواهد ظاهر قضیه این باشد که استعفای آشنا را پذیرفته و با این اقدام ظریف را حفظ کند‌

-البته که ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک در انجام وظیفه کوتاهی کرده است اما اصل مساله این است که آقای ظریف، خود شخص رئیس‌جمهور و دولت موضع روشنی در قبال این صحبت‌ها نگرفته‌اند

-رئیس‌جمهور می‌گوید دولت با همه صحبت‌های آقای ظریف موافق نیست؛ این کلی‌گویی بی‌نتیجه است و باید در ارتباط با مباحث ساختارشکنانه آقای ظریف دولت موضع خود را روشن کند

-صحبت‌های ظریف خلاف سیاست‌های کلان نظام است و مجلس باید وظیفه خود در مورد استیضاح را انجام دهد

پست بعدی

تمديد لغو طرح ترافيك تا پايان هفته

ج آوریل 30 , 2021
معاون حمل و نقل، ترافيك شهردارى تهران از تمديد اجرايى نشدن طرح ترافيك تا پايان هفته جارى خبر داد. "سيد مناف هاشمى" در گفت وگو با شبكه خبر با اعلام اين خبر گفت: با توجه به شرايط قرمز شيوع كرونا در شهر تهران و با توجه به تمديد محدويدت ها […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000