ایران، بهشت ویروس‌های خارجی !

608969d3e1b37_2021-04-28_18-27 بالاخره نیز‌ زمــزمه‌های ورود ویروس کرونای هندی به ایران جدی شد و روز گذشته مسئولان از شناسایی پنج تبعه هندی در بوشهر مبتلا به کرونا خبردادند.

ایران با ویروس جهش یافته انگلیسی دست و پنجه نرم می‌کند و روزانه با حدود ۲۰ هزار نفر مبتلا و ۴۵۰ نفر فوتی، مردم تاوان سهل انگاری‌های برخی از مسئولان را پرداخت می‌کند. ۱۶ دی سال گذشته بود، که اولین مورد ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور از سوی وزیر بهداشت تایید شد و فقط کمتر از ۵۰ روز نیاز بود که وزیر بهداشت اعلام کرد که «ویروس کرونای جهش یافته در شهرهای کشور کاملا چرخیده است».

بالاخره نیز‌ زمــزمه‌های ورود ویروس کرونای هندی به ایران جدی شد و روز گذشته مسئولان از شناسایی پنج تبعه هندی در بوشهر مبتلا به کرونا خبردادند. عبدالکریم گرواند، استاندار بوشهر با اعلام قرنطینه ۵ تبعهِ کرونایی هند، بنگلادش و پاکستان گفت: «نوع ویروس آنها مشخص نیست و در حال بررسی هستیم تا نوع بیماری آنها مشخص شود.»‌ در این بین بسیاری از مردم بوشهر و استان‌های همجوار خواستار قرنطینه این استان شدند، موضوعی که ۱۴ ماه پیش نیز با شناسایی دو مورد مبتلا به کرونا در استان قم، برسر زبان‌ها افتاد، اما هیچگاه این اتفاق رخ نداد. در این میان وزیر بهداشت و میلیون‌ها نفر در ایران، امیدوارند آن پنج نفر به کرونای معمولی مبتلا باشند در نامه‌ای به روسای دانشگاه های علوم پزشکی بر ارائه مستمر گزارش کنترل مرزهای استان های شرقی، جنوب شرقی و مرزهای دریایی جنوب و پروازهای ورودی از کشورهای پاکستان و هندوستان تاکید کرد. اما مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در واکنش به برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر لزوم قرنطینه بوشهر به میزان گفت: «من در مورد ورود ویروس هندی اطلاعی ندارم، اما در خصوص ورود ویروس آفریقایی به کشور می‌دانم ۳ مورد ابتلای قطعی به این ویروس گزارش شده است.» در این میان نیز عبدالمحمد خواجه‌ئیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد این اتفاق گفت: «تعداد ۲۰ نفر از اتباع کشور هندوستان وارد استان بوشهر شده بودند که به دلیل حساسیت موجود بر روی سوش هندی ویروس کرونا، پس از بررسی از این افراد تست کرونا به عمل آمد که پاسخ آزمایش پنج نفر از این افراد مثبت و سه نفر نیز مشکوک گزارش شده است. پس از نمونه‌گیری، پاسخ آزمایش برای تعیین سوش به تهران ارسال شده است.»
تایید ویروس آفریقایی به ایران
البته سعید نمکی در خبر دیگری اعلام کرد: «متاسفانه دوشنبه شب در یکی از استان‌های جنوبی، برای اولین بار ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی شناسایی شد.» ویروسی که سرعت و قدرت انتشار آن از ویروس جهش یافته انگلیسی بیشتر است. با این اوصاف به نظر می‌رسد که ویروس‌های جهش یافته جدید از سراسر دنیا به سرعت در کشور شیوع پیدا می‌کنند و ایران به بهشت ویروس‌های جهش یافته تبدیل شده است، کما اینکه امروزه بسیاری مقصر مرگ حدود ۵۰۰ نفر در کشور را شیوع دور از انتظار ویروس جهش یافته انگلیسی می‌دانند. در این میان هنوز اخباری از پروازها به هند و پاکستان و پهلوگرفتن کشتی‌های هندی در کشور به گوش می‌رسد، حتی تکلیف صدها ملوان هندی شاغل در هرمزگان مشخص نیست که آیا آزمایش کرونا داده‌اند یا خیر؟‌ وزیر بهداشت همچنین معتقد است که «در زمینه ویروس هندی هم صدای پایش را نزدیک‌تر کنار خودمان می شنویم. تمام تبعه هندی و پاکستانی که وارد شدند را بررسی می‌کنیم. دیروز در یکی از شهرستان‌هایمان مواردی را از هندی‌هایی که مبتلا به کرونا بودند را داریم ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم از نوع موتاسیون یافته هندی نباشند.»
رکورد ایران در ثبت مرگ
با این حال وزیــر بهــداشــت در روز ششم اردیبهشت از علمی‌ترین شیــوه‌‌های مدیریت کووید در جهان سخن گفت، اما با بررسی آمار در همــان روز می‌توان پی برد که در ششم اردیبهشت با مرگ ۴۹۶ نفر در کشور به دلیل ابتلا به کرونا، ایران در رتبه نخست مرگ و میر جهان نسبت به جمعیت قرار گرفت و پس از ایران و برزیل، کشور هند با جمعیتی یک ملیارد ۳۳۶ میلیون نفر و با مرگ ۳۸۰۰ نفر در رده سوم جهان ایستاد. این یعنی تعداد مرگ در ایران نسبت جمعیتش، سه برابر هند بود.
رونــد واکسینــاسیون همـچنان ناامیــد کنـنده
در شرایطی که ایران موفق شده یک درصد جمعیت ۸۰ میلیونی خود را واکسینه کند و آخرین آمار واکسیناسیون وزارت بهداشت، خبر از این می‌دهد که تاکنون ۷۰۵ هزار و ۱۴۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۸۴ هزار و ۴۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۸۸۹ هزار و ۵۵۴ دُز رسیده است، بسیاری وزارت بهداشت و تکیه بیش از اندازه آنها را بر تولید واکسن ایرانی، مقصر روند کُند این اتفاق می‌دانند. در حالی‌که واکسن وارداتی در اختیار چندین کشور جهان است. در شرایطی که وزیر بهداشت منتقدانش را دلال واکسن معرفی کند روز گذشته، مصطفی معین رئیس شورای عالی نظام پزشکی می‌گوید: اگر تصمیمی در ستاد گرفته شود که در تعارض با وظایف و اختیارات قانونی وزیر بهداشت باشد و یا آن تصمیم از نظر کارشناسی نادرست تشخیص داده می‌شود، وزیر محترم باید تذکر می‌داد و از تصویب آن جلوگیری می‌کرد و اگر در موردی مصوبه ستاد بر خلاف مصالح جامعه و مثلا در تعارض با سلامت مردم بود و به‌رغم نظرات کارشناسی او تحمیل شده بود، آقای وزیر می‌تواند به صورت شفاف از خود سلب مسئولیت کند و استعفا دهد، هیچ نیازی هم به متهم کردن دیگران و فرافکنی مسائل و مسئولیت‌ها وجود ندارد. پولی و طبقاتی کردن واکسن کرونا نشان دهنده ضعف اخلاق حرفه‌ای و ناکارآمدی در مدیریت بحران این کشور و مردم ایران است. معین با اشاره به انتقادات وزیر بهداشت از ستاد کرونا درباره آزاد گذاشتن سفرهای نوروزی و از سویی دیگر موافقت ایشان با برگزاری مراسم‌ شب‌های قدر، بیان کرد: ضد و نقیض‌گویی و رفتارهای دوگانه نشان‌دهنده‌ ضعیف و سست بودن مبانی علمی و اخلاقی و غلبه رویکردهای پوپولیستی در یک مدیر اجرایی است که باعث بدآموزی برای جامعه و سلب اعتماد مردم از مسئولان و تصمیمات ایشان می‌شود. معین در واکنش به ماجرای واکسیناسیون برخی اعضای شورای شهر و عوامل شهرداری در برخی استان‌ها به جای پاکبان‌ها و همچنین روند واکسیناسیون، گفت: این مسائل نمونه‌ بارز و مصداقی از فساد و فقدان اخلاق در مدیریت است که موجب تاسف و مستوجب برخورد قاطع قانونی است. همچنین مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس هم گفته: «روزگار مردم را سیاه کرده‌ایم و هر روز محدودیت‌ها را در کشور اجرا می‌کنیم. خیلی از مردم بیکار شده‌اند و در حال حاضر هموطنان بسیاری را از دست داده‌ایم.»
کرونا همچنان می‌تازد
طبق آخرین آمار شیوع کرونا در کشورمان، از روز دوشنبه (۶ اردیبهشت) تا چهــارشنــبــه (۷ اردیبهشت) ۲۰ هزار و ۹۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۳۸۶ نفر از آنها بستری شدند. با احتساب این آمار مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۴۳۸ هزار و ۱۹۳ نفر رسید. همچنین در این مدت، ۴۶۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۰ هزار و ۵۳۲ نفر رسید. در حال حاضر ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

پست بعدی

تعریف مشورت کردن و موارد لزوم آن

چ آوریل 28 , 2021
مشورت کردن همیشه به نوعی در زندگی تمام ما انسان‌ها وجود دارد و خداوند در قرآن کریم هم جایگاه بالایی برای این امر قائل شده است. باید بدانیم همیشه تمام افرادی که ما با آنها مشورت می‌کنیم ذی صلاح نبوده و دچار توهم مشورت می‌شویم. برای داشتن یک مشاوره کارساز […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000