لاوروف: اگر آمریکا از خطوط قرمز عبور کند روسیه به شدت پاسخ می‌دهد

608851052d788_608851052d78a وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه در حال بررسی پیشنهاد دیدار بایدن و پوتین و پیشنهادات مربوطه است و می‌خواهد همه جنبه‌ها را بسنجد و این ایده مثبتی است.

سرگئی لاوروف در گفت‌وگو با اسپوتنیک گفت: علی رغم سخنان رسواکننده جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در مورد ولادیمیر پوتین، ایده برگزاری جلسه در روسیه مثبت تلقی شد.

وی افزود: شما می‌دانید که پوتین چگونه به پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا برای برگزاری جلسه واکنش نشان داد، ما آن را با دید مثبت پذیرفتیم، ما می‌خواهیم همه جنبه‌های این طرح را که اکنون در حال مطالعه آن هستیم، درک کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: در خصوص مشکلات روسیه و ایالات متحده اگر این موضوع فقط به مسکو بستگی داشت می‌توانستند به روابط عادی خود بازگردند. به واشنگتن پیشنهاد داده‌ایم تا "درگیری دیپلماتیک" را "صفر" کند، اما دولت جدید در همان مسیر حرکت می‌کند.

لاوروف گفت: اگر این موضوع فقط به ما بستگی داشت، ما احتمالاً به روابط عادی برمی‌گشتیم و به عنوان اولین و به نظر من یک گام واضح و نه خیلی دشوار تمام اقدامات برای محدود کردن فعالیت‌های دیپلمات‌های روسی در آمریکا لغو می‌شدند- اما در پاسخ، ما نیز فعالیت دیپلمات‌های آمریکایی در روسیه را محدود کردیم."

اخیراً، روابط بین روسیه و ایالات متحده در یک بحران آشکار به سر می‌برد. تحریم‌های آمریکا یکی پس از دیگری، اخراج دیپلمات‌ها، روسیه مجبور به تلافی شد و واشنگتن قول داد که "مسکو" را بارها و بارها "مجازات" کند.

وی همچنین توضیح داد که چرا وضعیت موجود در روابط دوجانبه حتی از جنگ سرد نیز بدتر است و اگر آمریکا تلاش کند از خطوط قرمز عبور کند، روسیه چگونه واکنش نشان خواهد داد و نظر خود را در مورد اینکه چرا "نمی‌توان بین تلویزیون و یخچال یکی را انتخاب کرد" توضیح داد.

وزیر امور خارجه روسیه سخنان برخی چهره‌های آمریکا درباره تحریم‌ها در قبال روسیه را روان گسیختگی خواند.

سرگئی لاوروف درباره تحریم‌های آمریکا و سخنان مقامات این کشور گفت: حتی یادداشت‌های روان گسیختگی در بیانیه‌های برخی چهره‌ها در واشنگتن وجود دارند.

لاوروف گفت: بار دیگر می‌گویم که اگر آمریکا از موضع قدرت رفتار نکند مثل آنچه پوتین گفت و اگر دریابد که تلاش‌ها برای ایجاد جهان تک‌قطبی و بازسازی جهان برای تعظیم همه در برابر کشورهای غربی و همراه کردن کشورهای دیگر در تمام قاره‌ها با اردوگاه غربی علیه روسیه و چین فایده ندارد و اگر آمریکا درک کند که باید به اصولی مثل احترام به حاکمیت و امنیت منطقه‌ای و عدم مداخله در امور داخلی توجه داشت و برابری در حاکمیت‌ها بیهوده در منشور سازمان ملل نوشته نشده و اگر به راحتی تعهدات قانونی را عملی کند و با ما مذاکره کند و براساس احترام متقابل و تعادل در مصالح عمل کند امکان عادی سازی روابط وجود دارد و در غیر این صورت ما هرگز به چیزی دست نخواهیم یافت.

لاوروف به صراحت گفت: اگر اوضاع این چنین نشود، این انتخاب آنهاست بنابراین ما در شرایطی به سر می‌بریم که مثل جنگ سرد یا بدتر از آن است.

او تصریح کرد: در جریان جنگ سرد تنش بود و طبیعتا مواضع خطرناک و بحران‌هایی بودند اما آنجا احترام متقابل بود در حالی‌که الان این احترام متقابل نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اشاره کرد: ولادیمیر پوتین به صراحت در پیامش به پارلمان گفت ما آماده توافقات فراگیر در صورتی‌که در راستای منافع‌مان باشد، هستیم.

او تاکید کرد: مسلما ما به شدت به هر تلاشی که از خطوط قرمز عبور کند پاسخ خواهیم داد همانطور که شنیدید ما خودمان آنها را تعیین خواهیم کرد.

پست بعدی

پیش‌نویس مستندنگاری آثار تاریخی تهیه شد

س آوریل 27 , 2021
مدیرکل بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی از تهیه پیش‌نویس روش‌ها و شیوه‌های برداشت و مستندنگاری جامع آثار تاریخی برای نخستین‌بار در کشور خبر داد. سیدهادی احمدی روئینی هدف از تهیه این پیش‌نویس را ایجاد وحدت رویه و استانداردسازی تهیه اطلاعات تصویری و گرافیکی برای بستن قراردادهای مستندسازی با مشاوران، توصیف […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000