استقبال پزشکیان از نوار ظریف: اصلا چرا باید این حرف‌ها محرمانه باشد؟/ چرا ما نباید بدانیم که نحوه‌ سیاست‌مان با خارج از کشور چگونه است؟

6087a2a3e5317_2021-04-27_10-05 نماینده‌ فعلی و نائب رئیس سابق مجلس در خصوص فایل صوتی لو رفته از مصاحبه ظریف گفت: اصلا چرا باید این حرف‌ها محرمانه باشد؛ چرا ما نباید بدانیم که نحوه‌ سیاست‌مان با خارج از کشور چگونه است و چطور داریم تدبیر می‌کنیم.

مسعود پزشکیان در مورد فایل صوتی لو رفته از محمدجواد ظریف با تاکید بر اینکه اطلاعات باارزشی بود می‌گوید که اصلا چرا باید این حرف‌ها محرمانه باشد؛ چرا ما نباید بدانیم که نحوه‌ی سیاست‌مان با خارج از کشور چگونه است و چطور داریم تدبیر می‌کنیم. یعنی همه اینها باید مخفی باشد؟! بعد هم هر مشکلی پیش آمد یکی را مقصر کنیم و بگوییم «فلانی نتوانست این کار را انجام دهد».

پزشکیان در مورد فایل صوتی دکتر ظریف و موضوع «میدان» و «دیپلماسی» گفت: آنمقداری از فایل صوتی که من شنیدم اطلاعات باارزشی داده و از پشت پرده‌هایی گفته و ما را در چالش انداخته که اصولا هم باید نماینده‌ها می‌دانستند و هم کارشناسان و مدیران ارشد. اینکه الان مدام می‌گویند همه چیز شفاف شود و در مجلس هم دنبال شفافیت هستند، خب این مسائل را هم شفاف کنیم.

او در مورد تاثیر انتشار این فایل صوتی بر نگاه جامعه نیز می‌گوید: باید از جامعه پرسید، اما آنقدری که من اطلاع پیدا کردم بنظر من مسائل خیلی باارزشی بود و از پشت پرده‌هایی خبر می‌داد که دولت را در مخمصه گذاشته و یا نتایج را به جایی رسانده که ما در این وضعیت قرار گرفتیم را تحلیل می‌کرد که چرا اینجاییم، می‌توانستیم اینجا نباشیم. اینجا مقام معظم رهبری فرموده که بروید مذاکره کنید، رفته‌اند مذاکره کرده‌اند، به یک جمع‌بندی رسیده‌اند و مجلس هم قبول کرده، حالا گیرم که در مجلس فعلی عده‌ای می‌گویند که این بد است، عده‌ای هم از قبل بر این نظر بودند، اما آن بخشی از گفتگو که می‌گوید «در روسیه آقای پوتین از سردار سلیمانی دعوت کرده بود، در صورتی که قبلا وقت خواسته بودند و نداده بود، بعد وقتی در برجام به نهایت رسیدیم هم روسیه و فرانسه یک پیشنهادی آورده بودند که کری به من گفت این پیشنهاد را قبول می‌کنی یا نه که قطعنامه هر شش ماه یکبار در سازمان ملل به رای‌گیری گذاشته شود و این بدترین نوع تصمیم‌گیری بود و من مخالفت کردم و در آخر هم که برجام قبول شد خود لاوروف نبود و کسی دیگر بود چون اینها نمی‌خواستند که برجام موفق شود. بعد هم کاری که در کشور کردند، از زمانی که در تیرماه برجام مصوب شد تا دیماه که اجرایی شد در آن زمان سفارت عربستان سعودی را گرفتند، آن کشتی با ملوانان امریکایی را گرفتند»، آن موشک را هم که من اضافه می‌کنم هوا کردند؛ یعنی مدام بحران ایجاد کردند که قاعده را برهم زنند. کاری که در مورد سفارتخانه‌ی عربستان انجام دادند خیلی اثر کرد.

این نماینده‌ی مجلس در مورد دوگانه‌ی میدان و دیپلماسی نیز می‌گوید: تنها میدان و دیپلماسی نیست، خود آقای ظریف می‌گوید میدان بعضی جاها به نفع بود و بعضی جاها به نفع نیست؛ یک بحث مهم‌تر این است که یک عده در داخل به شدت دنبال این بودند که نتیجه نگیرند. در کشورهای خارجی هم فرانسه و روسیه به دنبال این بودند که ما نتیجه نگیریم. او تحلیل می‌کند که اگر ما در برجام موفق می‌شدیم و راه می‌افتاد، روسیه نمی‌توانست الان از ما استفاده‌ی ابزاری کند و ما را براحتی وجه‌المعامله‌ی کارهای خود قرار دهد، ما الان داریم وجه المعامله می‌شویم اما اگر این مسئله حل شود آنها می‌مانند و خود آمریکا و دیگر نمی‌توانست با ما چنین کند. در نتیجه روسیه دوست نداشت که ما از این مسئله رها شویم تا بمانیم و آنها بتوانند در جاهایی که می‌خواهند امتیاز بگیرند کمی شل کن- سفت کن با ما برخورد کنند.

پزشکیان در مورد اینکه هم دیپلماسی با مجوز رهبری بوده است و هم میدان می‌گوید: الان با بحث میدان کاری ندارم، اما گرفتن سفارتخانه‌ی عربستان که مجوز رهبری را نداشته، آن کسانیکه در داخل دنبال این بودند که به هر قیمتی برجام را برهم زنند، اجازه‌ی رهبری داشته‌اند؟! آیا اصلا این امکان دارد؟!

اعتقاد من بر این است که ما هر دعوا و تلاشی که می‌کنیم اول باید کاری کنیم که مردم زیر دست و پای سیاست‌های ما له نشوند. این مهم‌ترین حرف است

او در مورد تقابل میدان و دیپلماسی و همچنین ادعاها در مورد انتخاباتی بودن طرح و افشای این فایل صوتی نیز گفت: «آنچه که چه انتخابات باشد و چه نباشد مهم است حل مشکل مردم است. حاکمیت چه میدان را داشته باشد و چه مذاکره را اما باوجود آن مشکل مردم حل نشود محل سوال است؛ یعنی چه حضور در میدان و چه حضور در مذاکره باید با نیت حل مشکل مردم باشد.

اگر کاری داریم می‌کنیم که مردم ما هرروز ناراضی‌تر می‌شوند باید پرهیز کنیم. چه در میدان و چه در مذاکره. اما اگر این مداخله‌ی ما باعث حل مشکل مردم است باید برویم جلو و پشتیبان آن باشیم. نگاه باید حل مشکل مردم باشد و بازی‌ها و کارهایی که در میدان یا مذاکره انجام می‌گیرد باید برای پاسخگویی به مشکلاتی باشد که مردم دارند».

پزشکیان در پاسخ به اینکه «ظریف در جایی از این فایل صوتی می‌گوید همان ابتدا که به من پیشنهاد وزارت و مذاکرات شد می‌دانستم که در نهایت این موضوع یک قربانی می‌خواهد، آیا آقای ظریف الان قربانی شدند؟»، گفت: «قربانی که بالاخره ۲۲۰ نماینده برمی‌دارند آقای ظریف را به دادگاه معرفی می‌کنند که باید محاکمه‌اش کنیم! یعنی آقای ظریف با این همه زحمت‌ها، و علم و باور و اعتقاد که خود ترامپ او را جزو لیست تحریمی‌ها می‌گذارد و اجازه‌ی حرف زدن به او نمی‌دهد، چون وقتی حرف می‌زند تاثیرگذار است، آمریکا و دشمن با او این کار را می‌کند و مجلس ما هم این کار را می‌کند؛ قربانی هست یا نیست؟!

یا مثلا خود آقای دکتر صالحی را یک تعدادی می‌گفتند باید رویش بتون بریزند، یعنی آدمی که اصلا در موجودیت هسته‌ای ما موثر بوده است.

یک عده‌ای دارند مذاکره می‌کنند و کسانی اینگونه در داخل به آنها هجمه می‌کنند و نمی‌گذارند به نتیجه برسد و این بد است».

او در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی‌کند که این آدم‌ها همان‌ها هستند که دارند از روسیه خط می‌گیرند؟ گفت: «نمی‌دانم از چه کسی و چرا این خط را می‌گیرند. فقط اعتقادم بر این است که چرا باید همان حرف‌هایی را در مورد برجام بزنیم که اسرائیل و عربستان سعودی می‌زنند. واقعا چه فرقی بین اینهایی هست که دارند می‌گویند برجام بد است و باید پاره کرد با آنچه که ترامپ و پمپئو می‌گویند که برجام بد است؟! اینها باهم چه فرقی دارند. یک سیاستمداری یا یک مسئول دولتی وقتی موضع‌گیری می‌کند -چه در انتخابات و چه در آن بحث‌های سیاسی اجتماعی- کافی است اینها یک پیام از سیاستمداران یا سناتورهای آمریکا یا اروپا پیدا کنند که چنین حرفی را زده، می‌گویند اینها از آنها درس گرفتند و آنها گفته‌اند که چنین حرفی را این سیاستمداران داخلی بزنند!

حالا اگر این حرف درست است ما از کجا مطمئن باشیم که اینهایی که مانند ترامپ و پمپئو و اسرائیل و عربستان حرف می‌زنند از آنها درس نگرفته باشند؟!

اعتقاد من بر این است که ما هر دعوا و تلاشی که می‌کنیم اول باید کاری کنیم که مردم زیر دست و پای سیاست‌های ما له نشوند. این مهم‌ترین حرف است. حاکمیت ما وقتی اسلامی است، عزت یک کشور اسلامی این نیست که مردم در صف مرغ و تخم مرغ و زندگی خودشان مجبور شوند به این گرفتاری‌هایی تن دهند که اصلا برازنده‌ی ما نیست. ما باید این را بهم بریزیم؛ یعنی هر حرکت و هر تصمیمی با نگاه به مردم باید شکل بگیرد. مداخله انجام می‌دهیم اما اگر مردم صدمه می‌بینند باید مداخله را اصلاح کنیم. نه اینکه بگوییم ما تصمیم گرفتیم و اعتقادمان این است، من ممکن است هر اعتقادی داشته باشم اما این اعتقاد من نباید به مردم ضربه بزند».

پزشکیان در پاسخ به اینکه افشای این فایل آیا منشا تغییری خواهد بود یا خیر نیز گفت: «اینکه فایل صوتی را به چه نیتی فاش کردند یا نکردند را نمی‌دانم، اما آنچه که من می‌دانم در این روند بالاخره اینهایی که می‌گویند شفاف حرف‌هایت را بزن و موضعت را بگو، حالا شفاف شد دیگر؛ چرا باید این مسائل مخفی باشند؟ سوال من این است اینهمه آقایان می‌گفتند نمایندگان حرف‌ها و رای‌ها را شفاف بگویند، شما هم موضع‌گیری‌های‌تان را شفاف بگویید؛ چرا پنهان از مردم دارید تصمیم می‌گیرید. بیایند شفاف بگویند که اوضاع اینگونه بوده و ما هم این تصمیم را گرفتیم، مردم هم یا می‌پذیرند و یا نمی‌پذیرند. اگر این حرف درست است که من نماینده باید حرف و رایم شفاف باشد بگذار این هم شفاف باشد، چه اشکالی دارد؟!

نمی‌شود به دیگران بگوییم شفاف حرف بزنید اما خودمان با مردم شفاف نباشیم. حداقل این را توجیه کنند و بیایند شفاف بگویند به این دلیل داریم این کارها را می‌کنیم. مردم هم می‌پذیرند».

او در انتها در پاسخ به این انتقاد که ظریف اگر اینها را می‌دانسته چرا زودتر نگفته است، گفت: گفت که نمی‌توانسته دیگر. بالاخره ممکن است آدم مصالح مملکت را در نظر بگیرد. حضرت علی (ع) چرا ۲۵ سال خانه نشست و هیچ نگفت؟ مصلحتی بالاتر از اینکه بیاید و داد بزند وجود داشت. ولی حالا که گفته شده این آدم‌هایی که دنبال شفافیت هستند بیایند بگویند که چرا خودشان شفاف نیستند؟

پست بعدی

لزوم تمدید محدودیت‌ها برای هفته آینده

س آوریل 27 , 2021
استاندار تهران گفت: تمدید وضعیت موجود برای هفته آینده نیز مورد درخواست ماست. آقای انوشیروان محسنی بندپی، گفت: این وضعیت تا رسیدن به حالتی که فرآیند‌ها را نزولی کنیم، باید رعایت شود و اعمال محدودیت‌ها می‌تواند کمک کند. وی گفت: اگر اکنون میزان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شیوه نامه‌های بهداشتی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000