به استقبال مرگ؛ مقصر کیست؟/ انتقاد نسبت به تجمع هواداران تیم شهرداری گرگان

6086df9a1ff36_2021-04-26_20-13 در شرایطی که ویروس کرونای انگلیسی در کشور می‌تازد و جان می‌گیرد و نگرانی از شیوع نوع جهش یافته هندی آن هم وجود دارد، شکل گیری تجمعاتی مشابه آنچه در گرگان شاهد آن بودیم بیشتر به بازی بر سر جان شبیه است.

موازنه‌ای که یک سوی آن خوشحالی از پیروزی تیم محبوب و سوی دیگرش فاجعه انسانی و شکست کادر درمان است؛ اما در این شرایط چه کسی پاسخگوی جان‌هایی است که در خطر افتاده…

به گزارش ایسنا، کرونا دوباره در کشور جان گرفته و همچنان می تازد؛ مدتی است که مرگها 300 تایی و 400 تایی است؛ امروز 496 جان دیگر گرفته شد و چند صد خانواده عزادار؛ مردم اما گوششان بدهکار نیست و شاید هم دیگر نمی ترسند.

آتش کرونا در میان گفتاردرمانی برخی مسوولان و ضعف نظارت ها و عدم قاطعیت در برخورد با تخلفات و پیشگیری از آنها، مانند آنچه در گرگان شاهد بودیم، هر روز شعله ورتر می شود؛ آتشی که دود آن به چشم همه میرود و در این میان گویا شمارش جانهای از دست رفته هم دیگر پدیده ای است عادی…

در میانه اعداد و ارقامی صعودی مبتلایان و جان باختگان روزانه کرونا و در شرایطی که نگرانی از ویروس جهش یافته انگلیسی، بیمارستانها را مملو از بیمار کرده و رسیدگی به این حجم زیاد نفسهای بریده، کادر درمان را خسته و فرسوده کرده؛ تجمع وسیعی از هواداران تیم بسکتبال شهرداری گرگان در استقبال از تیم محبوبشان جای سوال بسیاری دارد و رسما به استقبال مرگ رفتن است. سوال اصلی آن است که در چنین شرایطی که نقشه کشور سراسر گداخته و آتشین است و محدودیتهای کرونایی برقرار، اجازه برگزاری یا ممانعت از چنین تجمعی با چه ارگانی و نهادی و سازمانی است؟ آیا برای استانداری ، فرمانداری و مدیران ورزشی و اعضای ستاد کرونای استان، این تجمع قابل پیش بینی نبود تا برای آن تدبیری بیاندیشند؟ تجمعی که بوی مرگ می دهد…

در این راستا دکتر حسین کرمانپور _ مدیرکل روابط عمومی و روابط بین‌الملل سازمان نظام پزشکی در انتقاد به شکل‌گیری تجمع در استقبال هواداران تیم بسکتبال شهرداری گرگان، گفت: بانک اطلاعات و داده‌هایی که جامعه پزشکی موظف بود در اختیار مردم قرار دهد کاملا منتقل شده است. درمورد این استقبالی که شکل گرفت می‌شد با کمک مسئولین منطقه و دوستان ورزشکار تمهیدی اندیشیده شود که تجمع به چنین وضعیتی کشیده نشود، همانگونه که در فوت استاد شجریان و موارد مشابه که ممکن بود تجمع شکل بگیرد، اطلاع رسانی می‌شد که مردم به دلیل شیوع کرونا حضور نیابند و یا اصلا مراسمی برگزار نمی‌شد.

وی افزود: اولین کسانی که در شکل گیری چنین تجمعاتی مقصر هستند، مسئولین برگزاری مراسم هستند. این تجمع از مرحله فردی مردم گذشته است. اگر قانونی کنار چنین وقایعی قرار گیرد باید با بانی این حرکت برخورد شود و مثلا ستاد کرونا در استان مربوطه مصوب کند که با این تیم که عامل شکل گیری تجمع بوده است، برخورد شود. این تجمع با شادی مردم مغایرت دارد، فرد امروزش شاد می‌شود اما فردای ناراحت کننده‌ای در انتظارش خواهد بود. مگر می‌توان گفت این جمعی که کنار هم قرار می‌گیرند و جیغ و سوت می‌زنند قرار نیست به بیماری مبتلا شوند؟

کرمانپور ادامه داد: مشابه همین اتفاق در واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال رخ داد و ما شاهد بودیم پیامکی ارسال شد که افراد بالای ۷۰ سال در مراکزی برای دریافت واکسن ثبت نام کنند و شاهد ازدحام این افراد مسن بودیم و بعدا این پیام تکذیب شد. خب اگر قانون در کنار چنین ماجرایی قرار دارد باید به سرعت بررسی کرده و ظرف مدت کوتاهی مقصر را مشخص کند که چه کسی عامل این تجمع شد. بنابراین نه تنها جامعه ورزشی بلکه باید با هر کس که عامل چنین تجمعاتی می‌شود برخورد شود و یا با تمام قوانین و بخش‌نامه‌هایی که ممکن است ظرف ماه های آینده توسط نهادها ابلاغ شود و سبب شکل گیری تجمع شود، برخورد شود. در کشوری که اینترنت و پهنای باند داریم مردم باید به سمت استفاده از آن بروند و بر همین اساس کمترین ازدحام شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: بازهم کنترل تجمع روش قطعی کنترل بیماری نیست بلکه یکی از راه‌های جلوگیری از بروز مرگ‌های بالا در کشور است. مدام اعلام می‌شود هندوستان روزانه ۲۰۰۰ جانباخته کرونایی دارد آنهم در حالی که جمعیت هند با ایران قابل مقایسه نیست. اگر بنابر مقایسه با تعداد کشته‌هایش باشد، ما از آنها بیشتر کشته می‌دهیم. علت این است است که قوه قضائیه و مقننه در کنار بخش اجرایی نیست تا چنین مشکلاتی رفع شود. ما می‌دانیم مردم ناراحت هستند، اقتصادشان مشکل دارد، اما از سوی دیگر در چنین شرایطی با بیماری از بیمارستانی به بیمارستان دیگر می‌روند تا پذیرش شوند و… آن وقت پزشک هم که می‌بینید دیگر جایی برای بیمار ندارد افسرده و ناراحت می‌شود و همه این عوامل بر خدمت او هم اثر می‌گذارد. مبارزه و جمع شدن کرونا یک شعار است، باید به فکر مدیریت بیماری باشیم‌.

وی درباره شرایط فعلی بیماری در کشور، اظهار کرد: اتفاقاتی که تاکنون شاهد آن بودیم مربوط به خریدها و تجمعات شب عید بود و از این هفته آثار سفرهای نوروزی مشخص می‌شود و تا اواسط اردیبهشت‌ماه هم ادامه خواهد یافت. در اسفند سال ۹۸ به شکل خیلی پراکنده شاهد بروز بیماری بودیم اما پنج ماه بعد از آن دیدیم که در هر خانواده یک یا دو نفر بیمار می‌شوند و این شرایط به شکلی پیش رفت که در آبان ۹۹ کل خانواده بیمار می‌شدند، اکنون نیز نوع ابتلا به کرونا به شکل خاندانی شده است و این یعنی رسیدگی و تیمار بیماران هم به مشکل می‌خورد و این در حالی است که فوت افراد بر اثر بیماری هم اثرات روانی زیادی بر خانواده و جامعه دارد. با ادامه این روند ممکن است مانند انگلستان ما هم یک نوع کرونای جهش یافته ایرانی داشته باشیم.

مدیرکل روابط عمومی و روابط بین‌الملل سازمان نظام پزشکی، گفت: نتیجه سفرها و دورهمی‌های نوروزی ممکن است ادامه یابد تا به مراسم عید فطر، شب قدر و سپس انتخابات و نشست‌های آن کشیده شود و خدا می‌داند تابستان امسال چه اتفاقاتی در انتظار ما خواهد بود.

وی افزود: به طور کلی تغییر چشمگیری در تظاهرات بیماری نسبت به سال قبل شاهد نبودیم. بزرگترین مشکل ما ازدحام بیماران و شرایطی است که تخت‌های بیمارستانی به سرعت پر می‌شوند، برای خالی شدن ICU انتظار می‌کشیم و… بدترین تاثیر و ارمغان کرونا در طول مدت‌ها اکنون نمود یافته است که کادر درمان به معنای واقعی خسته هستند و این موضوع کیفیت ارائه خدمت را نشانه رفته است‌ که با کاهش کیفیت خدمت رسانی، تلفات افزایش می‌یابد.

وی با انتقاد مجدد از تجمعاتی نظیر تجمع اخیر گرگان، گفت: مرگ و میرها در هر پیک نسبت به پیک قبلی افزایش چشمگیری داشته است و این نشانی از کاهش سطح کیفیت خدمات است که ناشی از خستگی، استهلاک دستگاه‌ها و… است. لازم است مردم و مسوولان بیش از پیش نسبت به بیماری حساس بوده و اجرای پروتکلها و شیوه نامه ها جدی گرفته شود.

پست بعدی

رنگ موی مشکی روی نقش‌برجسته فتحعلی‌شاه پاشیده شد

د آوریل 26 , 2021
نقش‌برجسته یا سنگ‌نگاره فتحعلی‌شاه در چشمه‌علی شهر ری با رنگ موی مشکی مخدودش شد. مدیر میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان می‌گوید: خوشبختانه رنگ قابل شست‌وشو بوده و قرار است کارشناسان از فردا عملیات پاکسازی و تثبیت نقش‌برجسته را آغاز کنند. نوروز تقی‌پور درباره اتفاق رخ‌داده در نقش برجسته چشمه‌علی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000