افزایش نگرانی‌ها درباره ورود کرونای هندی به ایران/ آخرین خبرها از واکسیناسیون

608595b2b5f7c_2021-04-25_20-45 مجموعه مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.

متاسفانه تاخت‌وتاز موج چهارم کروناویروس در کشور همچنان ادامه دارد و از سویی برخی از مسئولان نگرانی ورود نوع جهش یافته هندی این نوع ویروس به کشور هستند.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره کووید-۱۹ در کشور گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۹ هزار و ۵۷۴ نفر رسید. از دیروز تا امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۱۶۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۱۹ نفر از آنها بستری شدند.

به گفته او در حال حاضر ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

کرونای هندی، ویروسی مرگبارتر

در این میان مسئولان وزارت بهداشت نگران ورود نوع ویروس کرونا به کشور هستند، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، در این رابطه گفت: بیش از یکسال از ویروس گذشته است، چرخش ویروس در بدن انواع قومیت ها، ژنتیک‌ها و نژادهای مختلف می‌تواند سبب ایجاد جهش‌های عجیب و غریب شود، ویروس جهش یافته هندی به نظر می‌رسد ترکیبی از جهش یافته ویروس انگلیسی و برزیلی باشد و به مراتب قدرت کشندگی بسیار بالایی دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه گفت: بهار فصل جهش ویروس‌هاست، ممکن است در آینده ویروس جهش‌یافته ایرانی هم داشته باشیم لذا ممکن است در هر کشوری ویروس جهش پیدا کند و اگر این جهش ویروس بر روی شاخک‌ها باشد قطعا خطرناک است، ویروس را به انگلیسی، آفریقایی و هندی نام گذاری می‌کنیم بنابراین باید بدانیم این‌ها همان ویروس ووهان است که بر روی آن جهش صورت گرفته است.

نیروهای مسلح مرزهای جنوب‌شرقی را کنترل می‌کنند

به همین دلیل در راستای عدم شیوع ویروس هندی در کشور انجام شده و همگی مرزها به سمت هند بسته شده است.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی، امروز گفت: مقرر شده است تا اطلاع ثانوی کلیه پروازهای هند و پاکستان لغو و همچنین افرادی که از حدود یک ماه قبل در هند و پاکستان حضور داشتند و اتباع این دو کشور، ورودشان به کشور ممنوع است. این موضوع از طریق سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی اعلام شد تا از سوار کردن این افراد به هواپیما جلوگیری به عمل آید.

او افزود: مقرر شد که نیروهای مسلح کشور به‌صورت ویژه و ضربتی مرزهای جنوب‌شرقی را تحت کنترل قرار دهند. بر همین اساس، ورود هرگونه مسافر از مبادی هند و پاکستان اعم از مجاز و غیرمجاز از طریق مرزهای آبی و خاکی به داخل کشور ممنوع است.

در این راستا امروز سعید نمکی، وزیر بهداشت به دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت بر ضرورت قرنطینه کامل و انجام تست‌های مربوطه تیم فوتبال پرسپولیس پس از بازگشت از هند تاکید کرد.

مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی- کوبایی در اصفهان آغاز می‌شود

امروز نمکی خبر خوبی هم داشت و اعلام کرد که مرحله سوم واکسن کرونای ساخته ‌شده با مشارکت ایران و کوبا فردا در اصفهان آغاز می‌شود.

او توضیح داد: برخی افراد مدعی هستند که ایران در برنامه واکسن عقب است در حالی که از این موضوع درک خاصی ندارم که چرا برخی افراد اینگونه صحبت می‌کنند؛ اما آنچه مهم است اهتمام بر رعایت پروتکل و برخورد با پروتکل ‌شکنان است و نباید با کسی رودربایستی داشته باشیم.

‌وی افزود: ما متولی سلامتی همه مردم هستیم به همین دلیل مقابل هر فردی که می‌خواهد پروتکل ها را بشکند باید بایستیم و به مردم آموزش دهیم و از ظرفیت رسانه حداکثر استفاده را داشته باشیم.

ثبت‌نام واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال؛ از خبر تا تکذیب

همچنین صبح امروز در رسانه‌ها منتشر شد که ثبت نام واکسیناسیون کرونای افراد بالای ۶۰ سال در تهران آغاز شده است و حتی آدرس‌های محل ثبت نام هم اعلام شد.

اما این خبر توسط وزارت بهداشت شد و مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: در پی انتشار خبری نادرست در فضای مجازی و برخی رسانه ها مبنی بر ثبت نام حضوری در مراکز بهداشتی برای نوبت گیری تزریق واکسن، به اطلاع می رساند هیچ ثبت نامی برای نوبت گیری واکسن انجام نشده و از هموطنان عزیز تقاضا داریم از حضور و تجمع بی مورد در مراکز بهداشتی خودداری کنند.

همچنین کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز امروز درباره اخبار منتشر شده در فضای مجازی درباره ثبت نام واکسن در سایت های وزارت بهداشت یا نظام پزشکی گفت: فعلا هیچ ثبت نامی برای واکسن کرونا در کشور نداریم. اگر قرار باشد فراخوانی برای واکسیناسیون انجام شود، وزارت بهداشت به طور رسمی اعلام می کند. تاکنون چنین فراخوانی نداشته ایم.

آزمایش واکسن روی مینو محرز

از سویی مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت صبح امروز با تزریق بر روی داوطلبان آغاز شد. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، مینو محرز، استاد دانشگاه و محقق اصلی پروژه تولید واکسن کووایران برکت و دکتر امیر زرگر، استاد دانشگاه سه داوطلب اول تزریق واکسن در فاز سوم بودند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، در این گفت: در تیرماه این راندمان به ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز در ماه خواهد رسید که به وزارت بهداشت تحویل خواهیم داد؛ در مرداد میزان تولید به ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز در ماه خواهد رسید یعنی تا پایان مرداد ماه ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا را به وزارت بهداشت تقدیم خواهیم کرد.

او افزود: میزان تولید واکسن کرونا در شهریور به ۲۰ میلیون در ماه خواهد رسید و ظرف چندماه آینده مشکل واکسن کرونا در کشور نخواهیم داشت.

پست بعدی

آنمی چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

ی آوریل 25 , 2021
فوق تخصص بیماری های خون و سرطان با ذکر این نکته که کم خونی عمدتا تغذیه‌ای و ناشی از فقر آهن است بر مصرف روزانه گوشت قرمز به عنوان منبعی غنی از آهن آلی تاکید کرد. غلامرضا باهوش فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000