کنکور سر جای خود باقی می‌ماند/ به سمت دروس اختصاصی می‌رود

608421bac88fb_2021-04-24_18-18 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در صدد هستیم روشی را جلو ببریم که کارآمدی لازم را داشته باشد و یک تغییر تند محسوب نشود، لذا کنکور سر جای خود باقی می‌ماند و به سمت دروس اختصاصی می‌رود.

جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

عاملی گفت: موضوع این جلسه بحث نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آزمون سراسری است. در جلسه ۸۳۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی که کار کارشناسی زیادی روی آن شده بود مطرح شد.

وی ادامه داد: این طرح در ۱۸ جلسه کمیسیون آموزش نقشه جامع علمی کشور با حضور معاونین دستگاه‌های مرتبط و معاونان پیشین وزارت علوم که در جریان این تحولات بودند بحث شد و علاوه بر این در ۵ جلسه ستاد نقشه مورد مداقه و بحث‌های چالشی جدی قرار گرفت. علاوه بر آن از وزرای علوم، آموزش و پرورش و بهداشت نیز درخواست کردیم که در جلسه‌ای برای هماهنگی لازم روی این موضوع حضور پیدا کنند که در آنجا هم شاهد وحدت نظر بودیم.

عاملی گفت: طرح این موضوع آثار ملی فراوانی در پی دارد. در این جلسه اجماع مثبتی روی ساماندهی کنکور سراسری و بازنگری نظام سنجش و پذیرش وجود داشت.

استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: آنچه در این طرح مورد توجه قرار گرفت این بود که آموزش و پرورش کشور که ۱۲ سال روی دانش‌آموز سرمایه گذاری می‌کند، این سرمایه گذاری باید منتهی به نتیجه و فایده شود نه اینکه دانش‌آموز مدرک دیپلم را بگیرد برای اینکه مجوز ورود به کنکور ولو با معدل پایین را بگیرد.

عاملی با بیان اینکه در ۳ هزار داوطلبی که در کنکور قبول می‌شوند حدود ۴۰۰ داوطلب با معدل ۱۲ وجود دارند، این به تنهایی شاخص بیانگری است اضافه کرد: علت این اتفاق این است که اساس این معدل تأثیری در ارزیابی نهایی آنها ندارد. ملاحظه دیگر اینکه مدل سنجش فعلی قابل اعتماد است و در اعتبار آن تردیدی وجود ندارد و طی سال‌های گذشته هر روز استاندارد بهتری پیدا کرده است و اعتماد به آن بالا رفته، اما روش دقیق و عمیقی برای ارزیابی توانایی‌ها نیست.

عاملی ادامه داد: پیشنهاد شده که ۳۰ درصد رشته‌های پزشکی از مقطع لیسانس گرفته شود در حالی که در آمریکا ۸۰ درصد دانشجوی پزشکی از لیسانس جذب می‌شود. در کشور این روش با همکاری وزارت بهداشت و در چند دانشگاه به صورت پایلوت اجرایی شده و هم اکنون به جذب ۳۰ درصدی رسیده‌ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: هم اکنون روش ما در سنجش، هم آموزش و پرورش را خنثی کرده و هم دانشگاه را؛ چرا که آموزش در ارزیابی نهایی دانش‌آموز نقشی ندارد و دانشگاه هم در پذیرش نهایی داوطلب دخالتی ندارد.

عاملی ادامه داد: نگرانی این بود که این تغییر به یکباره بازخورد سنگینی از ناحیه داوطلبان داشته باشد، اما در صدد هستیم روشی را جلو ببریم که کارآمدی لازم را داشته باشد و یک تغییر تند محسوب نشود، لذا کنکور سر جای خود باقی می‌ماند و به سمت دروس اختصاصی می‌رود.

وی افزود: در این روش ۴۰ درصد سهم ارزیابی سازمان سنجش کنار ۶۰ درصد سهم آموزش و پرورش برای دروس عمومی و اختصاصی است و آموزش و پرورش نیز به مرور زمان نظام ظرفیت معنادارتری را در ارزیابی نهایی پیدا خواهد کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این طرح هم اکنون در سطح دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی طرح شده است.

وی گفت: برای ساماندهی سهمیه‌های کنکور باید به سهمیه‌هایی که توسط مجلس تصویب شده توجه کرد و شورای عالی نمی‌تواند این قوانین را لغو کند. از سال ۶۲ یعنی زمانی که شورای عالی نداشتیم و ستاد انقلاب فرهنگی وجود داشت، این ارگان به مسئله کنکور ورود کرده است. وظایف شورای عالی مشخص است که در حوزه آموزش، شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت و اختیار دارد؛ لذا وقتی شورای عالی به این مسئله ورود می‌کند نباید مجلس در این حوزه ورود پیدا کند.

پست بعدی

تخمه به جمع تنقلات لوکس پیوست

ش آوریل 24 , 2021
گرانی آجیل حالا دیگر فقط به پسته و بادام و گردو مربوط نیست؛ زمانی می‌شد به وقت فیلم و فوتبال دیدن یک کیلو تخمه برد پای تلویزیون، حالا اما این کار ۷۰ تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد. قیمت تخمه آفتابگردان که تا تابستان پارسال از ۳۲ هزار […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000