«۱۴۰۰» خشک‌ترین سال طی ۵۰ سال گذشته خواهد بود

6083e1ebd8abf_6083e1ebd8ac2 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در سال گذشته تا اول اردیبهشت بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شد اما در سال جاری تا امروز تنها ۵ میلیون مترمکعب آب به سدهای استان وارد شده است.

محمد علایی در خصوص میزان بارندگی در سال جاری و وضعیت ذخایر سدها در استان اظهار کرد: میانگین بارش پنجاه ساله‌ در خراسان رضوی ۲۲۱ میلی‌متر است. از ۲۰ مهر ماه سال ۹۸ تا اول اردیبهشت سال ۹۹، ۲۴۱ میلی‌متر میزان بارندگی بوده است، اما در سال جاری در همین بازه زمانی تنها ۸/۷۳ میلی‌متر بارندگی صورت گرفته است.

وی افزود: میزان بارندگی در سال جاری ۶۹ درصد نسبت به سال گذشته و ۵۲ درصد نسبت به دراز مدت کاهش داشته است. در حال حاضر خشک‌ترین منطقه‌ در خراسان رضوی با ۸۲ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته و ۷۱ درصد کاهش نسبت به دراز مدت شهرستان گناباد بوده است.

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای خراسان رضوی در رابطه با مشکلاتی که کاهش بارندگی به‌وجود می‌آورد، بیان کرد: کاهش بارندگی باعث می‌شود نیاز گیاهان و باغات به آب بیشتر شود. در سال گذشته تا اواخر اردیبهشت هیچ چاه‌موتوری روشن نشد اما از ۱۰ اسفند سال ۱۳۹۹ چاه ‌موتورها روشن شد. بنابراین اولین مشکلی که کمبود بارندگی ایجاد می‌کند این است که باید از زمان زودتری ‌آب‌دهی مزارع و باغات شروع شود و این موضوع خطرناکی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه متناسب با کاهش بارش درجه حرارت نیز افزایش پیدا می‌کند، افزود: با افزایش حرارت میزان تبخیر و تعرق درختان و همچنین نیاز آبی آن‌ها اضافه می‌شود که در سال جاری نیز با این مشکل مواجه خواهیم بود.

علایی مشکل دیگر کمبود بارندگی را کاهش آورد رودخانه‌ها دانست و تصریح کرد :مساله بعدی که بسیار خطرناک است و پیامد دراز مدتی دارد، این است که تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی نیز در این شرایط بسیار کم می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی درباره ذخیره آب موجود درسدهای استان بیان کرد: یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون متر مکعب حجم ۱۹ سد اصلی استان بوده و ظرفیت قابل تضمین این سدها ۹۰۰ میلیون متر مکعب است. در سال گذشته ذخیره سدهای استان ۶۹۱ میلیون متر مکعب بوده است اما در سال جاری ۴۹۷ میلیون متر مکعب آب ذخیره در سدها وجود دارد، یعنی در سال گذشته ۵۹ درصد و در سال جاری ۴۹ درصد سدها پر از آب است.

علایی با بیان اینکه «در سال گذشته تا اول اردیبهشت بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد سدها و ذخیره شده اما امسال تا امروز تنها ۵ میلیون متر مکعب آب به سدهای استان وارد شده است»، خاطرنشان کرد: این موارد نشان‌دهنده خشکسالی بسیار شدید است و ما در ۵۰ سال گذشته خشک‌ترین سال را تجربه خواهیم کرد.

وی ضمن تاکید بر همراهی مردم برای مقابله با خشکسالی افزود: از عموم مردم، کشاورزان، صنعتگران، خدمت‌گزاران خدماتی تقاضا داریم تا در حوزه مصرف آب و بهداشت متناسب با کاهش بارندگی مصرف آب را مدیریت کنند.
مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی‌ها در سال جاری، حفر چاه غیر مجاز و بهره‌برداری و اضافه برداشت غیر مجاز از چاه‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی ضمن اشاره به این مساله که بیشترین حجم آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، بیان کرد: با توجه به خشکسالی از کشاورزان می‌خواهیم حداقل آب را مصرف کنند و کشت پاییزه نیز نداشته باشند. دولت، بانک‌ها و دفاتر بیمه باید برای کاهش آسیب به کشاورزان کمک کنند. زیرا آب‌های زیرزمینی تغذیه نمی‌شوند و به کمک این سه بخش در این زمینه احتیاج داریم.

علایی درباره پیشرفت پروژه انتقال آب از خلیج فارس اظهار کرد: این پروژه تا کنون اجرایی نشده است و طرح مصوب در این زمینه انتقال آب از دریای عمان به مشهد است. منتها طرحی که دولت اعلام کرده انتقال آب از بندرعباس به مشهد است که با وجود درخواست هنوز دستور آن صادر نشده و ما در حال پیگیری هستیم که امیدواریم اجرای آن به زودی شروع شود و بتوانیم این طرح را عملی کنیم.

وی درخصوص وضعیت سد دوستی ادامه داد: وضعیت سد دوستی خوب است ولی میزان آورد آن تا کنون بسیار کم بوده و امسال تقریبا ورودی آب از سد دوستی صفر بوده است.

پست بعدی

افزایش تخریب محیط زیست درپی پیش‌بینی اتمام ذخایر سنگ آهن تا ۱۸ سال آینده؟

ش آوریل 24 , 2021
دیوان محاسبات کشور اخیرانسبت به اتمام ذخایرسنگ‌ آهن کشور تا۱۸ سال آینده هشدار داده اما کارشناسان می‌گویند این ادعاباید توسط مراجع بی‌طرف راستی آزمایی شود و در صورت صحت باید در مصرف آهن و فولاد در کشور تغییراتی ایجاد شود. از مهمترین یافته‌های ، موضوع ذخیره قطعی سنگ آهن ایران […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000