زمین سیاره‌ای که طبیعت آن رو به فراموشی است

6081c6201f14a_2021-04-22_23-23 ۲۲ آوریل مصادف با دوم اردیبهشت روز جهانی طبیعت نامیده شده است، روزی که به ما انسان‌ها یادآوری می‌کند، نباید زمین را به فراموشی سپاریم.

۲۲ آوریل مصادف با دوم اردیبهشت روز جهانی زمین پاک نامیده شده است. روزی که برای زمین و طبیعت آن نامگذاری شده است. به امید اینکه جهانی بهتر و سرسبز‌تر برای آیندگان باقی بماند. اما آیا انسان‌ها توانسته اند از زمین و طبیعت که در دست آن‌ها امانت است به درستی استفاده کنند؟ شاید روز جهانی زمین پاک باید برای ما انسان‌ها یادآور این باشد که ما نباید محیط زیست و دوستی با آن را فراموش کنیم.

خودخواهی و منفعت طلبی انسان‌ها سبب شده است تا به طبیعت و محیط زیست روز به روز آسیب بیشتری وارد شود. آتش سوزی جنگل ها،از بین بردن مراتع، ساخت و ساز در کوه‌ها و جنگل‌ها (منابع طبیعی)، بهره برداری بیش از حد از منابع آبی زیر زمینی، شکار بی رویه حیات وحش، تولید پسماند و رها کردن آن در طبیعت، عدم احترام به حریم رودخانه و هزاران عامل دیگر از جمله خودخواهی‌های انسان در برابر زمین و طبیعت است.

تاپ فردا/ زمین سیاره ای که طبیعت آن رو به فراموشی است

مرگ زودرس ۲۸۰ هزار نفر در جهان بر اثر سوزاندن زباله

جالب است بدانید که در حال حاضر ۷۹ درصد از پلاستیکی که در جهان تولید می‌شود (برابر با ۵.۵ میلیارد تن) به صورت زباله و پسماند در محیط زیست تجمع یافته و رها شده است. اگر روش کنونی دفع زباله ادامه پیدا کند، تخمین زده می‌شود این رقم تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۳.۲ میلیارد تن برسد.

سوزاندن زباله هر سال باعث مرگ زودرس ۲۸۰ هزار نفر در جهان می‌شود، آیا تا به حال به سوال رهاسازی زباله در طبیعت چه بلایی می‌تواند بر سر حیوانات و پرندگان آورد فکر کرده اید؟

امسال نیز همچون سال گذشته روز جهانی زمین پاک با ویروس کرونا همراه است، ویروسی که نه تنها بلای جان میلیون‌ها آدم در جهان شده است، بلکه با افزایش تولید پسماند جان هزاران حیوان و پرنده را نیز گرفته است.

رهاسازی ماسک و پسماند‌های عفونی در طبیعت، دریا، رودخانه و حتی در فضای شهری سبب شده تا تعداد زیادی از حیوانات و پرندگان به اشتباه از این پسماند‌های عفونی تغذیه کنند و سبب تلف شدن آن‌ها شود و این تراژدی غم انگیزی است که هر روز توسط انسان‌ها در حال تکرار است، اما به آن توجهی نمی‌شود.

علیرضا آذری کارشناس و فعال محیط زیست در این باره در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: ما زمین را از نیاکان خود به ارث نبرده ایم، بلکه از فرزندان و نوادگان آینده خود قرض گرفته ایم؛ بنابراین با حفظ محیط زیست به حفظ زندگی فرزندان خود کمک خواهید کرد.

پسماند‌های پلاستیکی به هیچ وجه نباید به آب‌ها منتقل شوند

او در ادامه با اشاره به اینکه پسماند‌های پلاستیکی به هیچ وجه نباید به آب‌ها منتقل شوند، تصریح کرد: تصور زندگی روزانه بدون استفاده از پلاستیک، مشکل است، اما باید بدانید تجزیه پلاستیک در طبیعت چند قرن زمان لازم دارد. طی این مدت، پلاستیک، زمین و اقیانوس را آلوده و مسموم می‌کند و در نهایت با آلوده کردن ماهی‌ها و پرندگان وارد زنجیره غذایی انسان می‌شود.

این کارشناس محیط زیست مطرح کرد: زمین به عنوان گهواره و مهد تمدن بشری و زیستگاهی برای گونه‌های متنوع جانوری همواره با پیشرفت تکنولوژی‌های نوین در معرض خطر و آسیب‌هایی است که در آینده سلامت جوامع مختلف را در هر نقطه از دنیا به چالش خواهد کشید.

تاپ فردا/ زمین سیاره ای که طبیعت آن رو به فراموشی است

آذری تشریح کرد: ما انسان‌ها باید فرهنگسازی را از خود و خانواده مان شروع کنیم، با کار‌های کوچکی که ممکن است به چشم نیاید، می‌توان کاری کرد که زمین بهتر نفس بکشد. استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی شاید موضوع به ظاهر کوچکی باشد، اما تاثیر بسزایی در طبیعت و حفظ محیط زیست خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه در آینده نزدیک اگر منابع آبی زیرزمینی مدیریت نشوند و در مصرف آب صرفه جویی نشود با بحران آب رو به رو خواهیم بود، گفت: زندگی بشر و حیوانات به آب وابسته است، بنابراین باید در مصرف آب صرفه جویی کرد.

در نتیجه روز جهانی زمین پاک فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از زیست بوم و زیستگاهی است که در آن زندگی بشری به رشد و بالندگی خواهد رسید و توجه به آن نقش انکار ناپذیری را در نهادینه ساختن باور و اراده انسان برای داشتن و حفظ محیطی سالم دارد.

روز زمین پاک یک روز نیست بلکه یک جنبش محیط زیستی است، امسال نیز مانند هر سال در ایران همراه با سراسر دنیا این روز گرامی داشته می‌شود تا همگان از اهمیت زمین و موهبت‌های آن و گام‌هایی که می‌توانند برای حفظ آن بردارند آگاه شوند.

امسال شعار روز جهانی زمین پاک احیای زمین تعیین شده که سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به شرایط اقلیمی کشور افزایش بهره‌وری برای توسعه پایدار را به آن اضافه کرده است و شعار ملی کشور احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه پایدار تعیین شد. به امید روزی که برای داشتن طبیعت و محیط زیست زیباتر و سالم‌تر قدم‌های محکم و بزرگی برداریم.

پست بعدی

قیمت انواع پنکه در بازار / جدول نرخ ها

پ آوریل 22 , 2021
این روزها با نزدیکی به فصل تابستان ، بازار لوازم خنک کننده در کشور گرم شده است. به دلیل تعطیلی اجباری اصناف برای خرید لوازم خانگی باید به دنیای مجازی و سایت های فروش آنلاین مراجعه کرد. در بازار مجازی حداقل قیمت در میان لیست 10 پنکه ایستاده پرطرفدار از […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000