افشاگری از رخنه نژادپرستی و تبعیض در سازمان عفو بین الملل

607e98048f93c_607e98048f93f بر اساس یک تحقیقات داخلی از دبیرخانه سازمان عفو بین الملل، در این سازمان نیز برتری طلبی سفیدپوستان رواج داشته و موارد متعددی از اتفاقات علنا نژادپرستانه در این سازمان رخ داده‌اند.

به نوشته روزنامه گاردین، هشت تن از کارمندان سابق و فعلی سازمان عفو بین‌الملل انگلیس به شرح تجارب خودشان از تبعیض نژادی پرداخته و با صدور بیانیه‌ای خواستار کناره‌گیری چهره‌های ارشد این سازمان شدند.

یکی از این افشاگران به نام کاترین اودوکایا گفت: ما به عفو بین‌الملل پیوستیم با این امید که علیه سوءاستفاده‌های حقوق بشری کمپین راه بیندازیم اما در عوض پی بردیم که این سازمان عملا به تداوم این سوءاستفاده ها کمک کرده و ناامید شدیم.

نمایندگان هر دو بازوی این سازمان حقوق بشری در انگلیس عذرخواهی کرده و متعهد به اعمال تغییرات شدند و مدیر عفو بین الملل انگلیس از "این حقیقت ناخوشایند که ما به اندازه کافی خوب نبوده‌ایم" صحبت کرد.

تحقیقات درون سازمان از دبیرخانه بین المللی عفو بین الملل در پی به راه افتادن جنبش "جان سیاهپوستان مهم است" کلید زده شد و به ثبت موارد متعدد گزارش‌هایی از اقدامات نژادپرستانه از سوی کارمندان پرداخت. بر اساس این گزارش در مواردی کارمندان ارشد این سازمان از لغات دارای بار نژادپرستانه استفاده کرده و به همکارانشان در صورت اعتراض به این ادبیات، اتهام حساسیت بیش از حد میزدند.

همچنین غرض ورزی سیستماتیک نیز در قبال این سیاهپوستان وجود داشته و کارمندان سیاهپوست به طور مداوم و بدون توجیه مورد بازخواست و پرسش قرار گرفته‌اند و کارمندان اهل قومیتهای اقلیت نیز احساس در حاشیه قرار گرفتن و سلب اختیار در پروژه‌ها داشته‌اند.

از سوی دیگر فقدان آگاهی یا حساسیت نسبت به اعمال مذهبی منجر به اظهارنظرها و رفتار مساله دار شده است.

رفتارهای تهاجمی یا بی اعتنایی به ویژه از طریق ایمیل اغلب نسبت به کارمندان دفاتر مربوط به حوزه جنوب جهان اعمال شده است.

در ژوئن سال گذشته میلادی کمیته بین المللی عفو بین الملل ایمیلی برای کارمندانش در ارتباط با جنبش "جان سیاهپوستان مهم است" و نژادپرستی فرستاد. این سازمان در این ایمل به مساله کشته شدن جورج فلوید سیاهپوست توسط پلیس آمریکا اشاره کرده و گفت، نژادپرستی در "الگوی سازمانی" این نهاد حقوق بشری در هم تنیده شده که علت شکل گیری آن وجود "مرزها و تحولات مرتبط با قدرتهای استعماری" در زمان تاسیسش در سال 1961 بوده است.

در این بیانیه تصریح شد: به رغم یک سری تغییرات قابل توجه و به سختی کسب شده در سالهای اخیر، کنترل و نفوذ بر منابع، تصمیم گیری‌ها و… سازمان ما عمدتا در دستان افراد حوزه شمال جهان که اکثرا سفیدپوستند بوده‌اند.

این کمیته به کارمندان اطلاع داد که قرار است یک بررسی مستقل انجام شود. در چند ماه بعد از آن کارشناسان حوزه محل کار از سازمان مشاوره‌ای "هاولت براون" دست به اجرای یک تحقیق زدند. آنها به مطالعات مربوط به کارکنان دسترسی یافته و شش گروه هدف متشکل از 51 کارمند که دو تا منحصر به کارمندان سیاهپوست بوده تعیین کردند.

گزارش درون سازمانی 46 صفحه‌ای انجام شده از سوی شرکت هاولت براون در اکتبر 2020 انتشار یافت اما رسانه‌ای نشد. در این گزارش که با تمرکز بر دبیرخانه بین المللی عفو بین الملل تهیه شد تصریح شد: این اشتراک عمده در اظهارات گروه‌های هدف وجود داشته که چهره خارجی (دبیر خانه بین المللی عفو بین الملل) بسیار متفاوت از چهره داخلی آن است.

این کارشناسان تاکید کردند که برای حل مسائل لازم است "تبعیض سیستماتیکی که وجود دارد" به رسمیت شناخته شود.

از سوی دیگر تیم رهبری ائتلافی عفو بین الملل نیز در بیانیه‌ای منتشر شده به همراه این گزارش تاکید کرد که این یافته‌ها باعث "هوشیاری" آنها شده است. این تیم بیان داشت: این یک یادآوری به موقع است که تبعیض، نژادپرستی و همچنین نژادپرستی علیه سیاهپوستان در سازمان ما وجود دارد. این گزارش هم ابعاد و هم ماهیت سیستماتیک نژادپرستی را برجسته ساخته و نشان داد که ما باید به تبعیض به نفع سفیدپوستان در هر جایی که موجود باشد رسیدگی کنیم.

پست بعدی

حکایات بوستان سعدی انیمیشن شد

س آوریل 20 , 2021
مجموعه پویانمایی «سفرهای سعدی» در ۲۶ قسمت و با موضوع حکایات بوستان سعدی در صداوسیمای مرکز فارس تولید شده است. سید عباس فاطمی ـ رئیس مرکز سیمای استان‌ها ـ در ادامه خبر بالا با اشاره به یکم اردیبهشت ماه روز بزرگداشت سعدی شیرازی اظهار کرد که مجموعه پویانمایی «سفرهای سعدی» […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000