بیماران دیابتی روزه دار قند خونشان را مرتب اندازه‌گیری کنند

6076b66bb033e_6076b66bb0342 فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی بابل با اظهار این که بیماران دیابتی با نظر پزشکشان می‌توانند روزه بگیرند ، گفت که این دسته از افراد حتما باید قند خونشان را در طول روز چندین بار اندازه‌گیری کنند.

دکتر ندا مفتاح افزود : اندازه گیری قند خون برای بیماران دیابتی نوع یک و نوع ۲ که تحت درمان انسولین هستند ، بسیار ضروری است .

وی توضیح داد : آنچه که بیماران دیابتی باید توجه داشته باشند این است که پس از اندازه‌گیری قند خون ، چنانچه میزان آن کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر و یا بیش از ۳۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، بلافاصله باید به روزه داریشان خاتمه دهند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل همچنین بر ضرورت پیروی دیابتی ها از رژیم غذایی سالم تاکید کرد و گفت : در طول ماه مبارک رمضان، تغییرات عمده ای در الگوی تغذیه ای افراد ایجاد می‌شو و بیشتر مشکلاتی که برای سلامت فرد روزه دار بروز می کند نتیجه رژیم غذایی نامناسب یا پرخوری و کم خوابی است.

وی افزود : برای بیماران دیابتی ، رژیم غذایی در ماه رمضان باید به گونه ای باشد که تغییرات بارزی در وزن بیمار ایجاد نکند. البته کاهش دریافت کالری و تغییر شیوه زندگی در ماه مبارک رمضان بخصوص در افراد دیابتی دارای اضافه وزن می تواند بسیار مفید واقع شده و با کاهش وزن آنها کنترل دیابت بیمار نیز آسانتر گردد.

رژیم غذایی سبک

دکتر مفتاح گفت : با استفاده از هرم راهنمای غذایی، پنج گروه اصلی شامل نان و غلات، میوه، سبزی ها، گوشت و لبنیات باید در برنامه غذایی فرد روزه دار گنجانده شوند لذا استفاده از یک رژیم غذایی سبک حاوی مواد غذایی با اندکس گلیسمیک پایین که قند خون را به آهستگی افزایش می‌دهند از جمله مواد غذایی حاوی پروتئین، نان سبوسدار ،غلات کامل، حبوبات، سبزی ها و میوه ها به هنگام سحر توصیه می شود.

وی افزود : میوه‌ها و سبزی ها علاوه بر تأمین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن به علت دارا بودن فیبر فراوان و ذخیره کردن آب در خود، مانع بروز یبوست شده و احساس تشنگی در طول روز را نیز از بین می برند.

این فوق تخصص غدد درون ریز گفت: نوشیدن حداکثر یک تا ۲ لیوان آب هنگام سحر کافی است و باید از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه های گازدار اجتناب شود و مصرف غذاهای سرخ شده و پرچرب ، ادویه ها و ترشیجات به علت ایجاد اختلال در هضم و سوزش سر دل باید محدود شوند.

وی با تاکید بر این که اجتناب از پرخوری در وعده غذایی سحری، مانع بروز کسالت و خواب آلودگی در طول روز می شود؛ افزود : افطاری نیز باید ابتدا با مصرف چای کمرنگ، شیر و حداکثر ۱تا ۲ عدد خرما شروع شود و پس از آن مواد غذایی کم چرب ، سبزی های آب پز، حلیم بدون روغن ، انواع سوپ، تخم مرغ آب پز که زودتر هضم می شوند؛ توصیه می شود ولی غذاهای پرچرب ، آش رشته و ماکارونی توصیه نمی شوند.

دکتر مفتاح با اعلام این که نوشیدن مایعات، خوردن میوه و مصرف آجیل در فاصله بین افطار تا سحر مفید است ، بیان داشت: به منظور اجتناب از افزایش وزن و افزایش قند، مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا، بامیه، شله زرد، حلوا، نوشابه های شیرین و غیره که در ماه مبارک رمضان مرسوم است ، هنگام سحر و افطار جایز نیست.

وی افزود : نکته اساسی در این خصوص آن است که برنامه ریزی برای کنترل دیابت و عوارض احتمالی در طی روزه داری برای تمام افراد دیابتی یکسان نیست و بر حسب شرایط بیمار می تواند متغیر باشد.

پست بعدی

به بهانه اینترنت رایگان، وارد لینک‌های مخرب نشوید

چ آوریل 14 , 2021
استفاده از درگاه‌های اینترنتی ساختگی و ارسال لینک به مشتریان، از روش‌های کلاهبرداری است که کلاهبرداران با وعده کاذب اینترنت رایگان انجام می‌دهند. با توجه به اینکه اخیرا عده‌ای کلاهبردار با استفاده از درگاه‌های اینترنتی ساختگی و با ادعای کذب دریافت اینترنت رایگان، لینک‌های مختلفی به برخی مشتریان ارسال می‌کنند، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000