اعتراضات ضدفرانسه در پاکستان به خشونت کشیده شد

6076a127a19a0_6076a127a19a3 پلیس پاکستان برای متفرق کردن تحصن‌کنندگان در شهرهای این کشور که در اعتراض به عدم اقدام دولت علیه سفیر فرانسه راه‌ها و خیابان‌ها را بسته و منجر به درگیری‌های مرگبار شدند، دست به خشونت زد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای امنیتی پاکستان امروز (چهارشنبه) از باتوم و گاز اشک آور برای متفرق کردن تحصن‌کنندگان در شهر راولپندی و جاهای دیگر و پس از کشته شدن پنج تن در جریان درگیری‌ها استفاده کردند.

این اقدام از سوی نیروهای امنیتی پاکستان دو روز پس از دستگیری "سعد رضوی"، رهبر حزب جنبش لبیک پاکستان" انجام شده که موجی از اعتراضات از سوی حامیان وی را به همراه داشته است.

دو افسر پلیس و سه تن دیگر در جریان خشونت‌هایی که از روز دوشنبه و پس از دستگیری سعد رضوی آغاز شد، کشته شدند؛ وی تهدید کرده بود که اگر دولت سفیر فرانسه را بابت انتشار تصویر موهن از حضر محمد (ص) از پاکستان اخراج نکند، دست به اعتراضات گسترده می‌زند.

به گفته پلس، دستگیری رضوی با هدف حفظ و اجرای قانون و نظم بوده است. اما بازداشت وی به سرعت به اعتراضات گسترده از سوی حامیانش منجر شد و معترضان راه‌های اصلی را در چندین شهر مسدود کردند.

درگیری‌های مرگبار سه روز پس از آن آغاز شد که رضوی در بیانیه‌ای از دولت عمران خان، نخست وزیر پاکستان خواست تا به آنچه که در فوریه گفته بود، عمل کند.

رهبر تحریک لبیک پاکستان گفت که عمران خان قول داده که حزبش، سفیر فرانسه را پیش از ۲۰ آوریل بابت انتشار تصاویری موهن از حضرت محمد (ص) در فرانسه اخراج می‌کند. دولت گفته که فقط به آنچه در پارلمان درباره این مساله مطرح شده، پایبند است.

واکنش‌ها از سوی حامیان رهبر این حزب به قدری سریع بود که پلیس نتوانست راه‌های اصلی را از معترضان خالی کند.

هزاران تن در خودروهای خود دست به تحصن زدند. درگیری‌های روز دوشنبه ابتدا در لاهور و بعدا در چند شهر دیگر از جمله کراچی آغاز شد.

رضوی در نوامبر سال گذشته میلادی و پس از مرگ ناگهانی پدرش "خادم حسین رضوی" رهبری حزب را عهده‌دار شد. این حزب از دولت می‌خواهد تا تولیدات فرانسوی را بایکوت و سفیر را با توجه به توافق امضا شده از سوی دولت با حزب در فوریه ۲۰۲۱ اخراج کند.

این حزب و سایر احزاب اسلام گرای پاکستان امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه را از اکتبر ۲۰۲۰ مورد انتقاد قرار داده و می‌گویند که وی به دنبال دفاع از کاریکاتورهای موهن و قلمداد کردن آن به عنوان آزادی بیان است.

پست بعدی

بازار مسکن حباب دارد/ مسکن محل مناسبی برای سرمایه گذاری نیست

چ آوریل 14 , 2021
وزیر راه و شهرسازی گفت:با ثبت اطلاعات مربوط به مالکیت و شناسایی خانه‌های خالی، بازار مسکن برای موسساتی که تا هزار واحد خانه خریده و خالی نگه داشته‌اند پر ریسک شده و بازار مسکن از پول‌های سرگردان خالی می‌شود. «محمد اسلامی» امروز (چهارشنبه)‌ در حاشیه جلسه هیات دولت درباره بازار […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000