تنش میان اروپا و ترکیه به دلیل یک «صندلی»/ ویدئو

607084fb1b704_2021-04-09_21-16 اختصاص ندادن صندلی برای رئیس کمیسیون اروپا در دیدارش با رئیس جمهور ترکیه در آنکارا، در حال تبدیل شدن به یک تنش سیاسی تمام عیار است.

«ماریو دراگی» نخست‌وزیر ایتالیا، روز پنجشنبه ۱۹ فروردین (۸ آوریل) «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه را به دلیل رفتار دور از شأن با «اورزولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا مورد انتقاد شدید قرار داد و وی را «دیکتاتور» خواند.

آقای دراگی که در یک کنفرانس مطبوعاتی حاضر شده بود در این باره گفت: «من از تحقیری که درباره خانم رئیس فن‌در‌لاین انجام شد بسیار ناراحت شدم. اما در مقابل چنین دیکتاتورهایی .. فرد باید در بیان اختلاف دیدگاه‌ها صادق باشد در همان حال که آمادگی برای همکاری، مشارکت و دفاع از منافع کشورش را از دست ندهد.»

در واکنش به اظهارات ماریو دراگی، ترکیه سفیر ایتالیا در آنکارا را احضار کرده است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، در حساب توییتری خود نوشت: «ما سخنان عوامگرایانه‌ی غیرقابل قبول آقای دراگی نخست‌وزیر ایتالیا و اظهارات زشت و گستاخانه وی درباره رئیس‌جمهور منتخب خود را به شدت محکوم می‌کنیم.»

خانم فن در لاین روز سه شنبه به همراه «شارل میشل» رئیس شورای اروپا برای دیدار با اردوغان در مورد روابط ترکیه و اتحادیه اروپا به آنکارا رفته بود. ویدئویی که از لحظات آغازین جلسه مشترک این مقامات منتشر شده نشان می‌دهد رئیس کمیسیون اروپا بدون صندلی مانده و مجبور شده روی کاناپۀ ویژه همراهان بنشیند. آن‌هم در حالی که شارل میشل همسفر او در این ماموریت با فاصله‌ای دورتر از او در کنار رجب طیب اردوغان بر صندلی ویژه مقامات اول تکیه زده است.

انتشار این تصاویر واکنش‌های گسترده را در پی داشته است تا جایی که این اتفاق «کاناپه گیت» نام گرفته است. از زمان انتشار ویدئو، مقامات اتحادیه اروپا به دلیل وارسی نکردن شرایط پیش از انجام ملاقات تحت فشار انتقادات قرار گرفته‌اند.

مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در این باره گفت: «ما خواسته‌های طرف اروپایی را برآورده کردیم. این بدان معنی است که ترتیب نشستن [افراد] طبق پیشنهاد خود آنها انجام شده است. اعضای تیم پروتکلی ما قبلاً گرد هم آمده بودند و خواسته‌های آن‌ها [اروپایی‌ها] محقق شد.»

این در حالی است که شورای اروپا روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد بخش تشریفات پروتکلی این نهاد قادر به مشاهده اتاق جلسات نبوده، چرا که ترکیه این جلسه را در مکانی «بسیار نزدیک به دفتر رئیس جمهور اردوغان» برگزار کرده است.

به گزارش یورونیوز، روابط ترکیه و اتحادیه اروپا در ماه‌های جاری با فراز و نشیب همراه بوده است و سفر مقامات ارشد اتحادیه در راستای بهبود شرایط صورت گرفته بود.

دو مقام عالی اتحادیه اروپا ماموریت داشتند تا در جریان سفر روز سه‌شنبه خود به آنکارا، طرح پیشنهادی این اتحادیه در موضوع شرایط از سرگیری تدریجی روابط اقتصادی با ترکیه و چگونگی حمایت از پناهندگانی که در این کشور مستقر شده‌اند را به اردوغان ارائه دهند.

اورزولا فن در لاین پس از این سفر در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا شریک شماره یک واردات و صادرات ترکیه است و زنجیره تامین مواد اولیه اتحادیه تا حد زیادی وابسته به این کشور است، گفت: «ما قصد داریم روابط اقتصادی خود را تقویت کنیم.»

رئیس‌ کمیسیون اروپا از مسئله تغییرات اقلیمی، همه‌گیری کرونا و واکسیناسیون، نقل و انتقالات دانشجویی و بحران مهاجرتی و مسئله پناهندگان به عنوان زمینه‌های دیگر همکاری مشترک اتحادیه اروپا و ترکیه نام برد.

خانم فن در لاین در همین حال اضافه کرد که ارتقای روابط بسته به احترام به حقوق اساسی و حاکمیت قانون است و ترکیه اگر خواهان ارتقای روابط مشترک است «باید به قوانین و معیارهای بین‌المللی حقوق بشر احترام بگذارد.»

پست بعدی

فقط داوطلبان به خدمت می‌روند و حقوق می‌گیرند/ خانم‌ها هم موظف به پرداخت عوارض سربازی می‌شوند

ج آوریل 9 , 2021
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارائه طرحی تحت عنوان اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی به هیئت رئیسه مجلس، در صدد حذف خدمت سربازی اجباری و تبدیل آن به سربازی حرفه ای هستند. متن این طرح که به امضاء 29 نماینده رسیده به شرح زیر است: بسمه تعالی ریاست […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000