آغاز مرمت حسینیه فروشانی‌های خمینی‌شهر در مشهد

606c3a4c54b89_606c3a4c54b8b مدیرعامل حسینیه و زائرسرای فروشانی‌ها در مشهد گفت: با توافق با میراث فرهنگی مشهد، ساخت و مرمت حسینیه و زائرسرای فروشانی‌های خمینی‌شهر در مشهد آغاز شد.

حیدرعلی پیمانی، با اعلام آغاز ساخت و مرمت حسینیه فروشانی های خمینی‌شهر در مشهد اظهار کرد: پس از سال‌ها انتظار، مشکلات حسینیه فروشانی ها در مشهد رفع و مرمت و ساخت این بنا آغاز شد.

وی با اشاره به پیشینه تاریخی این حسینیه، گفت: خانه کوزه کنانی مشهد در سال ۱۲۴۷ هجری شمسی، در دوره قاجاریه ساخته شده است. این خانه ابتدا متعلق به یکی از تجار معروف مشهد به نام مرحوم حاج کوزه کنانی بوده است و تاریخچه دقیقی در مورد این بنا وجود ندارد، اما سبک معماری که در این خانه به کار رفته نشان می‌دهد که این بنا در اواخر دوره قاجاریه ساخته و با مساحت ۲ هزار و ۳۴۰ مترمربع حدوداً در فاصله ۳۰ متری باب الجواد واقع شده است.

مدیرعامل حسینیه و زائرسرای فروشانی‌ها در مشهد، افزود: بعد از فوت کوزه کنانی این خانه به هیئت مذهبی محله فروشان خمینی‌شهر فروخته شد. گفته می‌شود که هر زمان آیت‌الله بروجردی به مشهد مشرف می‌شدند، در این خانه اقامت می‌کردند.

وی در مورد مرمت این بنا، اظهار کرد: خانه کوزه کنانی سال‌های گذشته از فهرست آثار ملی خارج شد، اما در کمیسیون ماده ۵ شهرسازی به عنوان کاربری فرهنگی دیده شده بود. پس از رایزنی‌ها و جلسات مختلف با میراث فرهنگی در مورد مرمت این بنا به توافق رسیدیم. بر اساس این توافق مقرر شد که با حفظ قسمت‌های تاریخی این بنا مابقی تخریب و ساخته شود.

پیمانی افزود: طرح‌های اولیه طراحی و در سال گذشته در شورای فنی میراث خراسان و تهران به تصویب رسید. همچنین بهمن سال گذشته طرح‌های مرمت، مستند نگاری و فاز یک توسعه تحویل بنا تحویل میراث فرهنگی شد.

وی با اعلام آغاز عملیات ساخت و ساز گفت: هم‌اکنون ضلع شمالی خانه تخریب شده که طبق توافق نمای آن باید مثل قبل بازسازی شود و مابقی آن به صورت مدرن هشت طبقه روی ساختمان و ۲ طبقه زیر زمین ساخته خواهد شد. سمت غربی نیز پنج طبقه روی ساختمان و ۲ طبقه در زیر ساختمان احداث خواهد شد و طراحی آن صورت گرفته است. در قسمت شرق این مجتمع نیز دو سالن صد متری به صورت حسینیه در دو طبقه احداث خواهد شد.

مدیرعامل حسینیه و زائرسرای فروشانی ها در مشهد با تأکید بر حفظ بافت تاریخی این بنا، تصریح کرد: قسمت جنوبی که بافت تاریخی دارد و از نظر میراثی بسیار ارزشمند است و حیاط فعلی و سردر ورودی از قسمت شرقی نیز حفظ خواهد شد. در حال حاضر در مرحله اخذ پروانه ساختمان هستیم.

پیمانی، ساخت این مجتمع را مردمی دانست و خاطرنشان کرد: طی جلسات مختلف در مساجد محله فرشان از جمله مسجد آیت‌الله حجازی، مسجد اعظم و مسجد ملاحیدر چند قطعه زمین، خانه و مغازه و مبالغی نقدی توسط مردم به ساخت این زائرسرا اهدا شد که مجموعاً حدود ۱۲ میلیارد تومان به ساخت این مجتمع کمک شده است.

پست بعدی

تصویری از کودکی نوید محمدزاده

س آوریل 6 , 2021
نوید محمدزاده در سی و پنجمین زادروزش تصویری از دوران کودکی خود در اینستاگرام منتشر کرد. نوید محمدزاده که حالا با سریال «قورباغه» در شبکه نمایش خانگی حاضر است، خطاب به خودش در اینستاگرام نوشت: «امیدوارم تصویری که از ۳۵ سالگیت می‌بینی‌،خوشحالت کنه. نویدِ کوچکِ من.» بیشتر بخوانید: فیلمنامه‌نویس «اوشین» […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000