نکاتی درباره عامل انتقال تبخال

606828bd9fc1a_606828bd9fc1d تبخال یک بیماری ویروسی است که از طریق تماس پوستی منتقل می‌شود و تقریباً اغلب افراد جامعه به نحوی به این بیماری مبتلا هستند.

ویروس تبخال دارای دو تیپ است که تیپ اول معمولاً در صورت و کنار لب‌‌ها ایجاد و از طریق بوسیدن یا در ورزشکاران برخی رشته‌های ورزشی مانند کُشتی به علت تماس پوستی زیاد منتقل می‌شود

معمولاً ضایعات این بیماری به شکل جوش‌های تاولی کوچک قرمز رنگ است که به صورت چندتایی روی پوست و در کنار هم قرار می‌گیرد و طی دو هفته بهبود می یابد.این ویروس به طور نهفته در غدد اعصابی بدن به جا می‌ماند و هر گاه فرد دچار استرس و هیجانات شدید شود، ویروس از حالت نهفته در غدد اعصابی در مسیر عصب خارج و جوش‌های تاولی کوچک در مناطق قبلی ایجاد می‌شود و باز هم یک تا دو هفته بعد از بین می‌رود.

تبخال تیپ یک که بیشتر در صورت ایجاد می‌شود، سالی بیش از یک یا دو بار روی نمی‌دهد.ویروس تیپ 2 هم معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود و عوارض زیادتری دارد و تعداد دفعات بروز آن بیشتر است یعنی کسی که در منطقه تناسلی دچار تبخال می‌شود، 8 تا 12 بار در سال دچار این عارضه می شود.

تبخال قابل درمان نیست و تنها می‌توان آن‌ را تا حدی کنترل کرد. در جوامع شلوغ و محیط‌های ورزشی که افراد تماس پوستی نزدیک با یکدیگر دارند، این بیماری حتماً شیوع بیشتری خواهد داشت. اگر مریض برای اولین بار به تبخال مبتلا شود، در صورت مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای خاص از بروز دفعات و شدت تبخال زدن تا حدی جلوگیری می‌شود.

پست بعدی

باز هم پیک کرونا خواهیم داشت! / معلوم نیست واکسیناسیون، اپیدمی را کنترل کند

ی آوریل 4 , 2021
عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به آغاز موج چهارم اپیدمی، گفت: هنوز خیلی زود است که بخواهیم بگوییم واکسن می‌تواند از پیک جدید جلوگیری کند. مینو محرز در گفت‌و‌گو با خبر فوری اظهار داشت: ما در تمام مدت عید مریض داشتیم که مربوط به تجمعات […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000