خطر بروز کرونا برزیلی با پهلوگیری کشتی‌ها در بندر امام/ افزایش نمودار بستری در خوزستان

6068982c65c7d_6068982c65c80 رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی موارد بیماری در هفته دوم فروردین‌ماه و افزایش سریع نمودار بستری در خوزستان گفت: در حال حاضر از بابت بروز سوش برزیلی نگرانی داریم.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (۱۴ فروردین‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با تشکر از اعضای ستاد استانی مدیرت کرونا و سایر اقشار در بهبود نسبی وضعیت خوزستان، اظهار کرد: در حال حاضر خرمشهر، امیدیه، بهبهان، لالی و اندیمشک در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی افزود: شهرهای اهواز، کارون، آبادان، شوشتر، مسجدسلیمان، دزفول، ایذه، شوش، رامهرمز، شادگان، باغملک، دشت آزادگان و ماهشهر در وضعیت نارنجی قرار دارند و مابقی شهرها در وضعیت زرد هستند.

روند بروز و موارد شناسایی بیماری در خوزستان هنوز بالا است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کووید – ۱۹ در خوزستان، گفت: پیک سوم بیماری در خوزستان در حال عبور است و آمار بیماران بستری و محتمل در حال کاهش است اما روند بروز و مجموع موارد شناسایی‌شده، هنوز بالا است.

ابول‌نژادیان با بیان اینکه بازگشایی‌های عید، بروز بیماری را افزایش داده است، بیان کرد: در حالی که پیک سوم در حال کاهش بود اما در پی دید و بازدیدها و بازگشایی‌های عید، در اوایل فروردین‌ماه مجددا بروز بیماری افزایش پیدا کرده است که این وضعیت، نتیجه رهگیری زیاد و همچنین تاثیر بازگشایی‌ها است.

وی افزود: معمولا یک هفته پس از افزایش بروز بیماری، بستری‌ها افزایش پیدا می‌کنند که این مساله، زنگ خطری برای ما است.

نمودار بستری در خوزستان به سرعت در حال افزایش است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: تا اوایل فروردین‌ماه روند موارد بستری کاهشی بوده اما این نمودار، به سرعت در حال افزایش است که امیدواریم منجر به بالا رفتن موراد بستری نشود.

وی افزود: اعلام تغییر رنگ شهرها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا نباید موجب عادی‌انگاری شود و نباید فکر کنیم که خوزستان از پیک کرونا عبور کرده است.

افزایش ۵۰ درصدی موارد بیماری در هفته دوم فروردین‌ماه

ابول‌نژادیان گفت: در هفته منتهی به ۶ فروردین‌ماه مجموع موارد بروز بیماری در خوزستان نسبت به هفته آخر اسفندماه، ۱۳ درصد، موارد بستری ۴.۸ درصد و موارد فوت ۱۴ درصد کاهش یافته بود اما در هفته دوم فروردین‌ماه، تعداد موارد بیماری ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به تاثیر اجرای طرح بیماریابی شهید سلیمانی در شناسایی موارد بیماری، تصریح کرد: در این طرح، بیماریابی گسترده‌ای انجام و روزانه تا ۲۴ هزار تست نیز انجام شده است. اگر این بیماران شناسایی نمی‌شدند، موارد بستری افزایش می‌یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اکنون موارد بروز بیماری افزایش یافته اما موارد بستری بالا نرفته است. در این طرح، هدف ما شناسایی بیماران بیشتر بوده تا درمان سرپایی برای این افراد انجام شود و در نتیجه، موارد بستری کاهش یابد که شاهد نتیجه اجرای این طرح هستیم.

وی بیان کرد: در دو هفته آخر اسفندماه بیشترین بروز بیماری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در هفتکل، آغاجاری، باغملک و اهواز بوده است اما در دو هفته اخیر بیشترین بروز بیماری در هفتکل، آغاجاری، بهبهان و مسجدسلیمان بوده است.

کاهش فعلی موارد فوت

ابول‌نژادیان افزود: با اقدامات انجام‌شده، روند فوت در حال کاهش است و اگر موارد بستری افزایش نیابد، کاهش موارد فوت ادامه خواهد داشت.

وی گفت: در استان خوزستان، ۲۵ درصد فوت‌شدگان دارای بیماری قلبی و عروقی، ۳۱ درصد مبتلا به فشار خون و ۲۹ درصد مبتلا به دیابت هستند. میانگین فوت نیز در خوزستان تغییر نکرده و همان ۶۶.۸ سال است.

انجام یک‌دوم تست‌های کشور در خوزستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: روزانه ۲۴ تا ۲۵ هزار تست رپید و PCR در خوزستان انجام می‌شود و با این رقم، یک‌دوم تست‌های کشور در خوزستان انجام می‌شود. روزانه تا ۱۸ هزار تست در استان خوزستان، درب منازل انجام می‌شود.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز به عنوان یکی از دانشگاه‌های اصلی استان خوزستان، رتبه نخست در انجام تعداد تست‌ها را دارد.

انجام یک‌سوم موارد رهگیری بیماری در کشور در خوزستان

ابول‌نژادیان بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز از ابتدای آغاز طرح تاکنون، ۳۷۱ هزار رهگیری انجام داده است. تنها در هفته نخست فروردین‌ماه در حوزه این دانشگاه، ۸۹ هزار نفر رهگیری شدند در حالی که در سطح کشور ۳۲۷ هزار نفر رهگیری شدند. با احتساب رهگیری دیگر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خوزستان، یک‌سوم موارد رهگیری بیماری در کشور در خوزستان در حال انجام است.

وی افزود: تاکنون در سطح کشور یک میلیون و ۶۰۷ هزار تست درب منازل مردم انجام شده که ۳۵۸ هزار تست از این تعداد در خوزستان انجام شده است. در هفته گذشته در سطح کشور ۱۹۹ هزار تست سریع نیز انجام شده که ۹۴ هزار و ۹۵۱ تست از این تعداد، در خوزستان انجام شده است.

بررسی ادامه انجام تست برای مسافران در خوزستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: خوزستان تنها استانی است که خروجی‌های آن کنترل و برای مسافران تست انجام می‌شود.

وی افزود: در فرودگاه اهواز تاکنون از پرواز ۳۳۶ نفر جلوگیری شده است و امروز مجددا از وزیر بهداشت استعلام می‌کنیم که با توجه به قرمز شدن وضعیت کشور، نیازی به ادامه انجام این کار در استان خوزستان هست یا خیر.

نگرانی از ورود سوش برزیلی با پهلوگیری کشتی‌هایی از برزیل در بندر امام

ابول‌نژادیان تصریح کرد: در حال حاضر از بابت بروز سوش برزیلی نگرانی داریم؛ با توجه به پهلوگیری کشتی‌هایی از برزیل در بندر امام خمینی (ره)، باید تصمیمی در این زمینه گرفته شود.

وی گفت: سوش برزیلی بسیار خطرناک‌تر از سوش انگلیسی است و میزان مرگ و میر این سوش بسیار بیشتر از سوش انگلیسی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکید کرد: باید تدبیری اندیشیده شود و در خصوص این کشتی‌ها و کسانی که بار این کشتی‌ها را تخلیه می‌کنند، تصمیم‌گیری شود.

تزریق واکسن کرونا برای ۲۲ هزار و ۹۷۱ نفر در خوزستان

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۲ هزار و ۹۷۱ نفر در خوزستان واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، گفت: در استان خوزستان ۱۵ هزار و ۱۶۵ نفر از پرسنل درمان، ۴ هزار و ۲۳۰ نفر از پرسنل بهداشت، یک هزار و ۷۸۷ نفر از بیماران خاص، ۳۶۵ نفر از اعضای نظام پزشکی (افراد بالای ۶۰ سال)، ۴۸۳ نفر از جانبازان، ۵۶۰ نفر از پاکبان‌ها و ۳۸۳ سالمند واکسن را دریافت کرده‌اند.

وی عنوان کرد: میزان مراجعه به مراکز منتخب نمونه‌گیری بالا است که بخشی از این مراجعات به دلیل گواهی انجام سفرها است و همه این افراد، بیمار جدید نیستند.

ابول‌نژادیان با اشاره به خطر گسترش بیماری با برگزاری مراسم‌های بزرگ افزود: دو سه مراسم بزرگ در خوزستان برگزار شد که باید اقدامات موثرتری در جلوگیری از این موارد انجام می‌شد اما از برگزاری مراسم زیادی نیز جلوگیری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اهم چالش‌های دو هفته اخیر، تصریح کرد: تعطیلی اکثر ادارات در ایام نوروز و عدم همکاری سازمان‌های همکار در بازرسی‌های مشترک و پایین بودن اجرای اپلیکیشن ماسک در ادارات برخی از چالش‌ها هستند.

وی گفت: در دو هفته نخست فروردین‌ماه ۹ هزار و ۸۳۱ بازدید مشترک از واحدهای مختلف انجام شده که منجر به صدور ۸ هزار و ۲۰۰ اخطاریه و پلمب ۹۳۹ واحد شده است.

چرا طرح درمان زودرس کرونا در خوزستان اجرا شد؟

ابول‌نژادیان با اشاره به اجرای طرح تزریق سرپایی رمدسیور در خوزستان، بیان کرد: در پی رسیدن به اشغال یک هزار و ۷۷۰ تخت بستری در استان خوزستان، دیگر تختی برای بیماران وجود نداشت و تنها ۵۰ تا ۱۰۰ تخت دیگر داشتیم. به وزیر بهداشت پیشنهاد دادیم که در خوزستان به صورت پایلوت تزریق رمدسیور را به منظور درمان زودرس برای مبتلایان انجام دهیم که وزیر، مجوز این کار را در قالب کار پژوهشی صادر کرد.

وی افزود: این طرح، ابتدا در پنج بیمارستان اجرا شد. با توجه به دریافت نتایج اولیه، با هماهنگی وزیر بهداشت این کار را به کل استان خوزستان تعمیم دادیم و قرار شد نتایج آن در کلان مناطق اعلام شود و اگر وزیر بهداشت آن را تایید کند ابلاغ کشوری خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: اجرای این طرح، بیمارستان‌های ما را نجات داد.

وی گفت: از ۲۸ اسفندماه تاکنون برای ۲۸۴ بیمار PCR مراجعه‌کننده به بیمارستان رازی به محض بروز علائم خفیف تا متوسط، به جای بستری؛ داروی رمدسیور تزریق کرده‌ایم که تاکنون ۱۲۰ نفر از این تعداد به صورت کامل بهبود یافتند و مابقی نیز تحت درمان هستند و از مجموع این افراد تنها ۱۶ نفر به بستری نیاز پیدا کردند.

ابول‌نژادیان بیان کرد: تزریق زودهنگام رمدسیور برای یک سری افراد و همچنین ترخیص سریع بیمارانی که حال عمومی خوبی داشتند و انجام ادامه درمان آن‌ها به صورت سرپایی، به منظور ذخیره تخت برای بیماران دیگر انجام شد.

دلیل اعلام خروج برخی شهرهای خوزستان از وضعیت قرمز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: تا زمان ارائه گزارش، این طرح ۳ هزار و ۳۲۰ تخت روز – بستری به ما کمک کرده است یعنی به جای بستری ۶۶۴ نفر، این بیماران به صورت سرپایی درمان شدند.

وی افزود: این طرح موجب شد با وجود اینکه به اشغال یک هزار و ۷۷۰ تخت بستری رسیده بودیم تا یک هزار و ۴۵۰ تخت پایین بیاییم یعنی اکنون با وجود بروز بالای موارد بیماری، در بیمارستان‌های خوزستان حدود یک هزار و ۴۵۰ بیمار بستری هستند.

ابول‌نژادیان گفت: با توجه به اینکه ملاک رنگ‌بندی شهرها تعداد موارد بستری بر اساس جمعیت است، یکی از دلایل خروج برخی از شهرهای خوزستان از وضعیت قرمز همین بوده است.

پست بعدی

هشدار وزارت بهداشت: تهران در آستانه قرمز شدن است/ ویدئو

ش آوریل 3 , 2021
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در ابتدای موج چهارم هستیم برخی از استان‌ها وارد شده‌اند و استان‌های دیگر هم در آستانه ورود به موج چهارم را دارند. علیرضا رئیسی گفت: میزان بیماران سرپایی در تهران به شدت افزایش پیدا کرده است و با این روال تهران هم به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000