۱۲ فروردین یعنی میزان رأی مردم و ملت است/ راه حلی بجز همه‌پرسی نداری

606425aacf9b7_2021-03-31_12-02 رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: اگر بخواهیم در یک کلمه ۱۲ فروردین ۵۸ را تفسیر کنیم این است که میزان رأی مردم و ملت است و همه کاره مردم هستند.

حجت الاسلام حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار داشت: دوازدهم فروردین و سالروز اعلام نظام جمهوری اسلامی ایران در دوازدهم فروردین ۱۳۵۸ یکی از افتخارات مهم نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و معماری معمار کبیر انقلاب حضرت امام (ره) است.

وی عنوان کرد: روز دهم فروردین و یازدهم فروردین که دو روز همه پرسی و رفراندوم بود، با ۲۲ بهمن که پیروزی انقلاب اسلامی بوده، فاصله آن ۴۷ روز است یعنی از دو ماه کمتر است که مردم پای صندوق آرا آمدند و به نظام رأی دادند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امام درس بزرگی به همه داد و یک اعلامیه مهمی بود که در این کشور همه کاره مردم هستند، گفت: اگر بخواهیم در یک کلمه ۱۲ فروردین ۵۸ را تفسیر کنیم این است که میزان رأی مردم و ملت است و همه کاره مردم هستند و این مردم هستند که برای خود نظامی را بر می‌گزینند و انتخاب می‌کنند. نظامی که یک پایه‌اش جمهوریت و مردم سالاری و یک پایه اش موازین اسلام و اسلامیت است و پایه سوم آن ایران است. این سه در کنار همه قرار می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

روحانی افزود: نام نظام ما هم جمهوری اسلامی ایران است که در قانون اساسی در اصل اول مخصوصاً در اصل سوم می‌گوید دولت جمهوری اسلامی ایران، این نام این نظام است و دارای سه پایه مهم است که هرکدام اهمیت خاص خود را دارد. جمهوریت در قانون اساسی به تفسیر در اصل ۶ بیان شده است و اسلامیت را در اصل ۴ بیان کرده است و ایرانیت هم در اصول مختلف از جمله اصل اول و سوم به صراحت ذکر شده است و مشخص است که کشور ما کشور ایران است.

وی با تاکید بر اینکه هویت ایرانی و فرهنگ ایران برای ما مهم است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهم یک کلمه راجع به ایران بگویم، منافع ملی کشور به معنای عام کلمه است، نه منافع ملی که روبروی امنیت ملی و مصالح ملی ذکر می‌کنیم. منافعی که به معنای عام همه اینها را شامل می‌شود. منافع ملی ایران یک پایه است و موازین اسلام چه در عمل و چه در قانون گذاری و چه در اعتقادات به ویژه در رفتار، میزان و معیار ما است.

رئیس جمهور ادامه داد: اداره کشور ایران در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقامات کشور و مدیریت کشور را با صندوق آرا و با آرای خودشان برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند. این خیلی مهم است که نظر و آرای مردم و انتخاب مردم با این روش است.

روحانی تاکید کرد: اگر قبل را در نظر نگیریم، تمام انقلاب‌ها در ایران از زمان میرزای شیرازی بزرگ در این ۱۵۰ سال حرکت‌های انقلابی برای چه بود؟ برای این بود که مردم بتوانند انتخاب‌گر باشند و انتخاب کنند. کسی به مردم رأیی را تحمیل نکند. این کل حرکت‌های انقلابی در جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین دوازده فروردین یک روز بسیار مهم در مردم‌سالاری اسلامی در کشور ایران است و باید آن را پاس بداریم.

وی با بیان اینکه پاسداشت دوازدهم فروردین این است که مردم در همه امور مهم اداره کشور حضور پیدا کنند، گفت: خدای ناکرده اگر انتخاباتی داشته باشیم که مشارکت حداکثری در آن انتخابات نباشد، یک ضربه بسیار بزرگی به راه و روشی که در ۱۲ فروردین انتخاب کردیم، زدیم. یکی از مسائل مهمی که امروز پیش رو داریم مساله انتخابات است. یعنی اگر تا پایان این دولت ۴ مساله مهم را بشماریم یکی از آنها انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و انتخابات میاندوره‌ای است که سر جای خود اهمیت دارند.

رئیس جمهور تصریح کرد: انتخابات بسیار مهم است برای این که مردم ببینند چه کسانی را با چه برنامه‌ای می‌خواهند برگزینند. تا انتخابات، مشارکت و صندوق رأی هست نظام جمهوری اسلامی ایران هم با همه این قدرت و شکوه خواهد بود و اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیفتد و ان‌شاءالله چنین روزی نرسد که مردم بگویند چه فایده‌ای دارد که انتخاب کنیم یا نکنیم، به معنای پایان تمام انقلاب‌ها است یعنی از میرزای شیرازی تا الان همه را از دست دادیم و از بین رفته است.

روحانی بیان کرد: ثمره همه آن حرکت‌ها و انقلاب‌ها این است که مردم انتخاب کنند و حضور داشته باشند و مردم بگویند چه کسی و چه برنامه‌ای داشته باشد و مردم بگویند با چه کشوری رابطه داشته باشیم و چگونه مسائل داخلی و خارجی خود را حل کنیم و جمهوریت از همین جا آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران، جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت این سه در کنار هم قرار گرفته و هرکدام معنای خاص خود را دارد. ما هویت ایرانی را داریم، راه، تاریخ و جایگاه ایران را داریم که خلاصه در یک کلمه به عنوان منافع ملی کشور و ایران باید مدنظر قرار دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه یک بار دیگر تاکید می‌کنم، راه حل مشکلات پیچیده در این کشور فقط اصل ۵۹ قانون اساسی است، خاطرنشان کرد: اگر یک مسأله‌ای پیچیده است مدام این به آن می‌گوید و آن از دیگری انتقاد می‌کند. راه حلی جز اصل ۵۹ قانون اساسی وجود ندراد. مگر ما به دوزادهم فروردین افتخار نمی‌کنیم؟ دوازدهم فروردین یک همه پرسی و رفراندوم است.

روحانی اضافه کرد: مگر ما به قانون اساسی افتخار نمی‌کنیم؟ قانون اساسی با چه چیزی تصویب و نهایی شد؟ با رفراندوم و رأی مردم. قانون اساسی تجدید نظر شده و بازنگری شده چطور تصویب شد؟ باز هم با رفراندوم و آرای مردم. اصل نظام ما و قانون اساسی ما همه با رفراندوم انجام شده است.

سایت با دوربین
سایت خبری اخبار آزاد
منبع : خبرفوری

پست بعدی

رهبران آلمان، روسیه و فرانسه درباره برجام رایزنی کردند

چ مارس 31 , 2021
سران کشورهای آلمان، روسیه و فرانسه روز گذشته در یک ویدیو کنفرانس درباره موضوعات مختلفی از جمله حفظ توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند. دفتر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که او با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و ولادیمیر پوتین همتای روسی‌اش درباره وضعیت موجود در اوکراین، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000