عکاسی و اهمیت آن در دنیای تبلیغات

606320fd89837_2021-03-30_17-30 عکاسی یکی از هنرهای تجسمی است که به زبان لاتین فتوگرافی نامیده می شود. فتو در زبان یونانی به معنی نور و گراف به معنی ثبت یا نگارش است. پس واژه فتوگرافی را می توان نگارش با نور تعریف کرد.

عکاسی ایجاد تصویری با کمک نور است. این کار در دو مرحله انجام می شود ابتدا تصویری بر روی نگاتیو ثبت شده و سپس ظاهر می شود. عکاسی در سه جنبه هنری، صنعتی و علمی کاربرد فراوان دارد. جنبه هنری آن برای عکاسان حرفه ای بیشتر جنبه سرگرمی دارد اما جنبه صنعتی آن می تواند بسیار پول ساز باشد. امروزه از هنر عکاسی در مارکتینگ بسیار استفاده شده و در واقع جزو جدایی ناپذیر این فعالیت است. در ادامه این مقاله بیشتر با اهمیت هنر عکاسی آشنا خواهید شد.

تعریف هنر عکاسی و معرفی انواع آن
هنر عکاسی به سال 1830 میلادی بر می گردد. با این حال ده سال طول کشید تا این هنر به رسمیت شناخته شود. این هنر امروزه به قدری پیشرفت کرده است که تقریبا بدون آن نمی توان تصوری از هنر تبلیغات داشت. هنر عکاسی، هنر ثبت لحظه ای است که می تواند برای همیشه در یاد تاریخ مانده و جاودان شود. به همین دلیل است که عکاسی در طی دوران مختلف همیشه از جایگاه بالایی برخوردار بوده است. این کار قبل از همه گیر شدن دوربین های عکاسی کاری اشرافی بوده و صرفا مخصوص قشر ثروتمند شامل می شد اما بعد از اینکه در سال 1880 میلادی دوربین هایی با قابلیت نگهداری ده فیلم وارد بازار شد، خرید آن برای افراد متوسط جامعه نیز ارزان شد. با اینکه عصر دیجیتال از سال 1980 میلادی آغاز شد، اما سبک های مختلف عکاسی به دوران قبل از دیجیتال بر می گردد. این سبک ها به شرح زیر است:

· عکاسی معماری

· عکاسی نجومی

· عکاسی ورزشی

· عکاسی بی جان

· عکاسی پرتره

· عکاسی از طبیعت

· عکاسی حیات وحش

· عکاسی از مناظر

· عکاسی شب

· عکاسی خبری

· عکاسی صنعتی

· عکاسی ماکرو

در میان این سبک ها آن چه موضوع اصلی مقاله حاضر را به خود اختصاص داده، اهمیت این هنر در تبلیغات است.

چرا عکاسی تبلیغاتی مهم است؟
امروزه فروش محصولات و بازاریابی، وابسته به تبلیغات گسترده ای است. اما تنها تجارت نیست که به عکاسی نیازمند است، موسسات خیره، کسب و کارهای کوچک محلی و بسیاری از موسسات آموزشی نیز با کمک این هنر می توانند عملکردهای خود را به سمع و نظر عموم و علاقه مندان برسانند. عکاسی می تواند منجر به افزایش جذابیت، جلب نظر مشتری، ساده سازی مفاهیم و ماندگاری پیام تولیدکننده شود. آنچه عکاس را حرفه ای جلوه می دهد میزان مهارت او در ثبت موثر یک پدیده است. از این لحاظ است که تنها هنر در این وادی کافی نبوده و عکاس باید دید تجاری، روانشناسی، رنگ شناسی، سبک شناسی و جامعه شناسانه ای به موضوع داشته باشد.

اگر عکس تبلیغاتی به اندازه کافی جذاب باشد، دیگر یک کار هزینه بر نیست و می توان به آن به چشم سرمایه گذاری برای کسب کار نگاه کرد؛ چرا که تصویری گویا با کیفیت بالا همیشه تضمینی برای دیده شدن و رشد کسب و کار است. با این حال، هزینه عکاسی تبلیغاتی و پرداختن به کمپین تبلیغات حرفه ای از دید اغلب کارفرمایان تنها کاری اضافی و فانتزی است. بسیاری از صاحبان کسب و کارها نیز دچار عدم مدیریت سرمایه شده و تنها به چاپ و توزیع اهمیت می دهند نه به نوع عکاسی تبلیغاتی. یعنی ترجیح می دهند که کسی غیر حرفه ای را با تیراژ بالایی اما هزینه کمتر چاپ کنند در صورتی که اگر از عکاسی حرفه ای استفاده کرده بودند شاید هزینه بیشتر و تیراژ کمتری صرف این کار شود؛ اما سود و بازدهی آن بسیار بیشتر و ماندگارتر خواهد بود.

در دنیای تبلیغات از عکاسی حرفه بهره ببرید
عکاس حرفه ای می تواند با جادوی خود مفهومی را به کمپین تبلیغاتی شما تزریق کند که آن را با صدها جمله نیز نمی توانستید بیان کنید. عکاسی تبلیغاتی همان قدر که در معرفی کالا یا خدماتی نقش مهم و اساسی را ایفا می کند، اگر ضعیف و بی کیفیت باشد، به همان اندازه نیز در از بین رفتن کمپین تبلیغاتی موثر خواهد بود. چرا که عکس ضعیف و بی محتوا از دید بیننده نشانگر عدم اصالت است. در دنیایی که هر روزه با چیزی حدود 500 آگهی بمباران می شویم، گاه تنها یک عکس جذاب می تواند تنها چند ثانیه نظر مخاطب را جلب کند. همین چند ثانیه برای ثبت شدن در ذهن او کافی بوده و از هر نوشته و تبلیغ کلامی دیگری ماندگارتر است.

جمع بندی

عکاسی تبلیغاتی در دنیای بازاریابی امروز جایگاه ویژه ای دارد. یک عکاس حرفه ای می تواند تنها با یک شات حرفه ای جلوه ای را ثبت کند که گویای اصالت، کیفیت و شناسه کالا یا خدمات باشد. با اینکه تاثیر عکاسی حرفه ای دیگر بر همگان هویداست اما گاه کارفرمایان بر این باورند که می توان از عکس های معمولی و آماده نیز برای کمپین تبلیغاتی استفاده کرد. این در حالی است که عکس بی کیفیت و آماده از دید مشتریان چیزی جز یک تصویر عادی نبوده و به همین دلیل است که هرگز در یادشان ماندگار نمی شود. اگر برای عکاسی حرفه ای در هر زمینه ای، به مشورت و همکاری نیاز دارید، اکنون زمان آن رسیده است که به به نشانی ایران سایت مراجعه کنید. در سایت iransite.com شما می توانید با کلیه خدمات این شرکت آشنا شوید و برای کمپین تبلیغاتی خود از خدمات عکاسی حرفه ای بهره مند شوید.

پست بعدی

بحران بر سر تشکیل دولت در اسرائیل/ احیا برجام در زندگی سیاسی نتانیاهو طوفان به پا می‌کند؟

س مارس 30 , 2021
اسرائیل همچنان در بن بست سیاسی گرفتار است. بنیامین نتانیاهو برای چهارمین بار تلاش کرد تا به هر شکلی که شده یک دولت ائتلافی گسترده تشکیل دهد، اما باز هم موفق نشد. به راستی علت ناکامی نتانیاهو چیست؟ یوسی ملمان در «میدل ایست آی» نوشت: اسرائیل همچنان در بن بست […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000