نحوه توزیع و تزریق واکسن عامل شکاف بین صنوف مختلف سلامت

یادداشت/

نحوه توزیع و تزریق واکسن عامل شکاف بین صنوف مختلف سلامت

نحوه توزیع و تزریق واکسن عامل شکاف بین صنوف مختلف سلامت

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از نحوه توزیع واکسن، این رویه را باعث شکاف بین صنوف مختلف سلامت دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا سلیمی معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی و رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی نوشت: از زمانی که همه‌گیری کووید ۱۹ آغاز شد، در تمام دنیا و بخصوص در کشورمان، کادر پزشکی فداکاری‌ها و ایثارگری‌های بسیاری انجام داد. اعضای کادر درمان با کمبودهای مختلف جنگیدند ولی پا پس نکشیدند. در ابتدای همه گیری با کمبود ماسک مواجه بودیم، وسائل حفاظت شخصی در دسترس نبود، پروتکل‌ها در مرحله آزمون و خطا بود، دغدغه‌های مالی و اقتصادی برای همه همکاران پیش آمد، احتمال ابتلای خانواده و عزیزان نزدیک به شدت بالا بود و تمام این مراحل را پشت سر گذاشتیم. همه این‌ها با اتحاد و همدلی و دوستی پشت سر گذاشته شدند که صحنه‌های افتخارآفرین زیادی را رقم زد و برخی این لحظات را با خاطرات روزهای دفاع مقدس تشبیه کردند. این شباهت در ایثار و از خودگذشتگی بود که تداعی کننده سال‌های جنگ و دفاع مقدس است.

اما این روزها اتفاقی در حال رخ دادن است که شاید زیبایی همدلی و همراهی کادر درمان را خدشه دار کند. در خصوص موضوع توزیع واکسن کرونا نکته اول این است که مقدار دوزهای تزریق شده آن بسیار کم است و نکته دوم اینکه به صورت خیلی پراکنده تزریق شده که شاید به این خاطر بوده که موضوع پوششی باشد و خواسته‌اند نشان دهند زیاد تزریق شده و پوشش خوبی از واکسن وجود دارد. به هر دلیلی این اتفاق افتاده، فقط یک پیامد داشته و آن هم احساس بی اعتمادی و رقابت کاذب بین همکاران صنوف مختلف درمانی بوده است که این موضوع اصلاً خوب نیست. در بعضی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها هم واکسن به صورت سلیقه‌ای تزریق شده است. طول کشیدن، کم بودن و توزیع پراکنده و سلیقه‌ای باعث شده که حس رقابت بین صنوف مختلف پزشکی ایجاد شود. این امر حس خوشایندی ندارد و گروه‌های مختلف پزشکی احساس می‌کنند عدالت اجرا نمی‌شود و باعث شده آن تصویر زیبای یک جامعه همراه و همدل فداکار مخدوش شود.

قطعاً راهکار حل موضوع این است که حجم زیادی واکسن وارد شود و سریع برای کلیه کادر درمان توزیع و تزریق شود. بارها صحبت شده که اگر واکسن به تدریج وارد شود و ظرف یک سال توزیع و تزریق شود تاثیر نخواهد داشت و باید سریع و به میزان زیاد وارد شود. باید در درجه اول کادر حوزه سلامت پوشش داده شود و بعد سراغ گروه‌های دیگر برویم. در مورد صنوف پزشکی هم باید از اعمال سلیقه پرهیز بشود. عملکرد سلیقه‌ای باعث بی اعتمادی می‌شود و اعضای گروه‌های مختلف تخصصی تصور می‌کنند واکسن هست و آن فرد و گروه خاص مورد توجه قرار نگرفته‌اند و حس بسیار بدی در آن‌ها ایجاد می‌شود.

قسمت سرپایی بخش خصوصی که بیشتر منظور من مطب‌ها هستند، تا این لحظه در واکسیناسیون دیده نشده‌اند در صورتی که در روند ارائه خدمات نقش کلیدی دارند و باید در این زمینه نظام پزشکی تقویت شود و اجازه بدهند که در این زمینه مدیریت کند و واکسن تهیه و توزیع کنند.

در بین گروه‌های تخصصی که نیاز مبرم به تزریق واکسن دارند، گروه متخصصین بیهوشی هستند که مرگ و میر بالایی بخاطر کووید ۱۹ داشته‌اند، متاسفانه شاهد هستیم به صورت سلیقه‌ای متخصصین بیهوشی در برخی بیمارستان‌ها واکسینه نشدند که جای تاسف دارد. شهدای متخصص بیهوشی عمدتاً در اتاق عمل مشغول به کار بودند و متاسفانه می‌بینیم آن‌ها در اولویت نیستند. همین طور گروه‌های دیگری در بیمارستان‌ها که احتمال ابتلای آن‌ها بالاست و ممکن است ناقل هم باشند اما مورد توجه قرار نگرفته‌اند. اگر کل فعالان کادر درمان به طور کامل دیده شوند یک جایی حلقه انتقال بیماری شکسته می‌شود و حداقل افراد با مراجعه به بیمارستان‌ها مبتلا نمی‌شوند

سایت با دوربین
سایت خبری اخبار آزاد
منبع : سایت مهر

پست بعدی

آخرین قیمت ارز رسمی/ نرخ ۲۳ ارز کاهشی شد/ دلار چند است؟

س مارس 30 , 2021
بانک مرکزی امروز نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۳ ارز با کاهش و ۱۴ ارز با افزایش قیمت مواجه شد و نرخ بقیه ارزها ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۸۶۶ ریال و یورو ۴۹ هزار […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000