بازتاب گسترده توافق ایران و چین در رسانه‌های شرق آسیا: توافق نامه بسیار وسیع است

6060309ee4fb6_6060309ee4fb8 امضای سند همکاری های جامع ایران و چین در سفر «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین به تهران بازتاب گسترده ای در رسانه های شرق آسیا از جمله چین، ژاپن و کره جنوبی داشت.

شینهوا خبرگزاری رسمی چین در گزارشی ضمن انعکاس امضای این سند نوشت: سند همکاری های جامع چین و ایران نتیجه تلاش دو طرف پس از آن است که تهران و پکن بیانیه مشترکی در مورد مشارکت راهبردی جامع در ژانویه ۲۰۱۶ صادر کردند.

این گزارش به نقل از «وانگ یی» وزیر خارجه چین آورده است: بر اساس این سند، دو طرف از پتانسیل همکاری اقتصادی و فرهنگی یکدیگر استفاده می کنند و برنامه هایی برای همکاری های طولانی مدت تنظیم می کنند که باعث استمرار مشارکت استراتژیک جامع چین و ایران می شود و به نفع دو ملت است.

شینهوا افزوده است: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان چین و ایران در ۵۰ سال پیش، دو کشور ارتباطات نزدیک خود را حفظ کرده اند، درک متقابل و پشتیبانی خود را افزایش داده و اعتماد متقابل سیاسی را به طور مداوم تعمیق بخشیده اند.

در این گزارش آمده است: چین آماده تقویت همکاری با ایران در زمینه هایی مانند مبارزه با بیماری های همه گیر و محافظت از سلامت عمومی و پیشبرد ساخت یک جامعه سلامت برای بشریت است.

خبرگزاری شینهوا به نقل از ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم نوشته است: امضای این سند، انگیزه جدیدی در تقویت بیشتر همکاری سودمند میان تهران و پکن ایجاد می کند.

"سی جی تی ان" تلویزیون انگلیسی زبان چین هم در گزارشی با اشاره به سفر وانگ یی وزیر خارجه چین به تهران نوشت: چین و ایران روز شنبه توافق نامه همکاری ۲۵ ساله جامعی را توسط وزیران خارجه دو کشور امضا کردند.

این گزارش نوشته است: این سند جامع همکاری، مشارکت دو کشور در بسیاری از زمینه ها از جمله تجارت، اقتصاد و حمل و نقل را شامل می شود.

تلویزیون چین در ادامه با اشاره به اینکه تور آسیایی وانگ یی، ۶ کشور منطقه را شامل می شود آورده است: وانگ یی همچنین با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و علی لاریجانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران ملاقات کرده است.

شبکه خبری "ان. اچ. کی" تلویزیون رسمی ژاپن هم در گزارشی نوشت: چین و ایران توافقنامه همکاری ۲۵ ساله ای امضا کرده اند که زمینه های وسیعی از جمله اقتصاد را شامل می شود.

این گزارش می افزاید: وانگ یی وزیر خارجه چین که مشغول سفرهای دوره ای به ۶ کشور خاورمیانه است، روز شنبه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. این سند در این دیدار امضا شد.

تلویزیون ژاپن آورده است: وانگ همچنین با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار کرد. آنها پیرامون توافقنامه هسته ای سال ۲۰۱۵ بحث و تبادل نظر کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: آمریکا در سال ۲۰۱۸ با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری قبلی این کشور، به طور یک جانبه از این توافق خارج شد و تحریم هایی را بر ایران اعمال کرد وانگ در این سفر تاکید کرده است چین از بازگشت احتمالی آمریکا به این پیمان هسته ای استقبال می کند در عین اینکه آمریکا نیز باید تحریم های خود علیه ایران را لغو کند.

کیودو خبرگزاری رسمی ژاپن هم در گزارشی نوشت: چین و ایران روز شنبه توافق نامه جدیدی را برای تقویت روابط دو جانبه سیاسی و اقتصادی طی ۲۵ سال آینده امضا کردند، زیرا دو کشور در حال تقویت همکاری در برابر روابط پیچیده خود با ایالات متحده هستند.

گزارش با یاداوری اینکه سند همکاری جامع توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و وانگ یی همتای چینی وی طی جلسه ای در تهران امضا شد نوشته است: چین و ایالات متحده به طور فزاینده ای به رقبای جهانی تبدیل شده اند. ایران نیز همچنان بر سر توافق هسته ای با آمریکا اختلاف دارد.

کوریا هرالد از رسانه های انگلیسی زبان کره جنوبی هم در گزارشی با اشاره به سفر وانگ یی وزیر خارجه چین به ایران نوشت: وانگ یی در این سفر در دیدار با همتای ایرانی خود سند همکاری های جامع ۲۵ ساله بین دو کشور را در شرایطی که هر دو تحت تحریم های ایالات متحده هستند امضا کرد.

گزارش می افزاید: این سند که جزئیات آن اعلام نشده است انتظار می رود شامل سرمایه گذاری های چین در بخش های انرژی و زیرساخت های ایران باشد.

رسانه کره ای نوشته است: در سال ۲۰۱۶، چین، بزرگترین شریک تجاری و متحد دیرینه ایران، توافق کرد که تجارت دوجانبه را در یک دهه آینده بیش از ۱۰ برابر افزایش دهد و به ۶۰۰ میلیارد دلار برساند.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به مواضع اصولی چین در برابر تحریم های ایران آمده است وزارت بازرگانی چین روز پنجشنبه اعلام کرد پکن تلاش خواهد کرد تا از توافق هسته ای ایران محافظت کند و از منافع قانونی روابط چین و ایران دفاع کند.

کوریا هرالد می گوید: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تلاش کرده است تا مذاکرات با ایران در مورد توافق هسته ای را که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین در سال ۲۰۱۸ رها کرده بود، احیا کند، هرچند تحریم های سخت اقتصادی همچنان وجود دارد و تهران اصرار دارد قبل از شروع هرگونه مذاکره این تحریم ها برداشته شود.

سایت با دوربین
سایت خبری اخبار آزاد
منبع : خبرفوری

پست بعدی

آب در برابر نفت و چند نکته/ چرا اشرف غنی پای دسترسی به «چابهار» را به موضوع آب «هیرمند» باز کرد؟

ی مارس 28 , 2021
رئیس جمهورافغانستان با پیوند زدند کل مسائل فی‌مابین دو کشور به آب‌های پشت این سد، درصدد نمایش موقعیت هیدروهژمونی (بالادستی) افغانستان در برابر ایران و بهره‌برداری حداکثری از این موضوع است. چهارشنبه چهارم فرودین، اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان در مراسم افتتاح رسمی سد «کمال‌خان» اعلام کرد «کشورش دیگر آب رایگان […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000