میانمار در سوگ خونبارترین روز پس از کودتا/ سازمان ملل “قتل‌عام” معترضان را محکوم کرد

6060149a9d710_6060149a9d714 در سراسر میانمار، مخالفان حاکمیت خونتا امروز (یکشنبه) برای سوگواری در غم کشته‌ شدن دست‌کم ۱۱۴ تن از مردم به دست نیروهای امنیتی در خونبارترین روز از زمان کودتای نظامی اول فوریه شرکت کردند.

براساس گزارش‌های خبری و گفته شاهدان عینی، کودکان هم جزو کشته‌شدگان روز شنبه در اعتراضات "روز نیروهای مسلح میانمار" بوده‌اند و بار دیگر انتقادهای غرب را به دنبال داشت. بازرس سازمان ملل متحد گفت، ارتش میانمار مرتکب "قتل‌عام" شده است.

یکی از اصلی‌ترین گروه‌های معترض در میانمار موسوم به "کمیته اعتصاب عمومی اتباع" در پیامی فیس‌بوکی اعلام کرد: ما به قهرمانان خود که در طول این انقلاب جان خود را فدا کرده‌اند، احترام می‌گذاریم و ما باید در این انقلاب پیروز شویم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز شنبه همچنین سنگین‌ترین درگیری از زمان کودتا میان ارتش میانمار و گروه‌های مسلح قومی به وقوع پیوست که کنترل مناطقی از این کشور را در دست دارند.

یک گروه جامعه مدنی امروز اعلام کرد، جنگنده‌های نظامی دست‌کم سه تن را در جریان حمله‌ای به یک روستای تحت کنترل یک گروه مسلح از اقلیت کارن کشتند. پیش از آن هم جناح «اتحاد ملی کارن» از حمله به یک ایست بازرسی ارتش میانمار در نزدیکی مرز تایلند و کشته شدن ۱۰ تن خبر داد. این حملات هوایی موجب فرار روستاییان به سمت مناطق جنگلی شد.

سخنگوی خونتای میانمار به تماس‌ها برای اظهارنظر درباره کشتار معترضان یا این درگیری‌ها پاسخی نداد.

ژنرال مین آنگ هلاینگ، فرمانده خونتای میانمار در رژه‌ای به مناسبت روز ارتش مدعی شد که این نظامیان از مردم حفاظت و برای دموکراسی تلاش خواهند کرد.

پایگاه خبری "میانمار اکنون" گزارش داد که در جریان سرکوب اعتراضات در سراسر این کشور ۱۱۴ تن کشته شده‌اند. با این حساب، مجموع کشته‌شدگان در میانمار از زمان کودتا به بیش از ۴۴۰ تن می‌رسد.

واکنش‌ها

توماس وجدا، سفیر آمریکا در پیامی گفت "این خونریزی وحشتناک است. مردم میانمار آشکارا حرفشان را بیان کردند. آنها نمی‌خواهند تحت حاکمیت نظامی زندگی کنند." هیات اتحادیه اروپا در میانمار گفت، روز شنبه "برای همیشه به عنوان یک روز وحشت و بی‌آبرویی حک خواهد شد."

فرماندهان نظامی ارشد از ایالات متحده و دست‌کم ده‌ها کشور دیگر کشتارهای ارتش میانمار را محکوم کرده‌اند. در بیانیه آنها آمده است که یک ارتش حرفه‌ای باید مطابق استانداردهای بین‌المللی رفتار کند و "مسوول حفاظت -و نه آسیب رساندن- به مردمی است که باید به آنها خدمت کند."

تام اندروز، مخبر ویژه سازمان ملل متحد تاکید کرد، اکنون زمان آن است تا جهان اقدامی انجام دهد، یا از طریق شورای امنیت یا از طریق یک نشست فوق‌العاده بین‌المللی. این مقام تاکید کرد که دسترسی مالی خونتای میانمار باید قطع شود، به ویژه درآمدهای نفتی و گازی و همچنین دسترسی آن به تسلیحات.

مخبر ویژه سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: سخنان محکومیت یا نگرانی صریحاً برای مردم میانمار توخالی است، در حالی که رژیم نظامی علیه آنها قتل‌عام می‌کند. مردم میانمار به حمایت جهان نیاز دارد. کلمات کافی نیستند. خیلی زودتر باید برای اقدام قوی و هماهنگ کاری شود.

سایت با دوربین
سایت خبری اخبار آزاد
منبع : خبرفوری

پست بعدی

واکنش انصارالله به توافق ایران و چین

ی مارس 28 , 2021
عضو شورای عالی سیاسی یمن و از اعضای ارشد جنبش انصارالله، شامگاه روز (شنبه)، در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر امضای سند برنامه جامع همکاری جامع میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین را تبریک گفت. «محمد علی الحوثی» در این خصوص نوشت: «توافق چین با ایران را […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000