روند تشکیل کابینه اسرائیل چگونه است؟

605d959a7f560_2021-03-26_12-34 با وجود آنکه هیچ یک از رقبای انتخاباتی در انتخابات کنست اسرائیل نتوانستند اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کنند، اما یک نفر از دو جناح با رای بالا که شانس بیشتری برای تشکیل کابینه دارد، مأمور تشکیل کابینه خواهد شد.

پس از اعلام نتایج شمارش ۹۹ درصد آراء ریخته شده به صندوق‌های رأی نتایج حکایت از آن داشت که نه حامیان نتانیاهو و نه مخالفان او نتوانسته‌اند اکثریت (نصف + یک) کرسی‌های کنست رژیم صهیونیستی را کسب کنند. حال در این مرحله با وجود وضعیت بینابینی که دو جناح پیدا کرده‌اند، اما رئیس رژیم صهیونیستی دست کم یک نفر را مأمور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی خواهد کرد تا سران اسرائیلی با گذراندن روند قانونی تشکیل کابینه، برای چهارمین بار طی ۲ سال گذشته شانس خود را برای تشکیل کابینه قانونی امتحان کنند.

اعلام نتایج نهایی با اعمال توافق آراء مازاد

با پایان انتخابات رژیم صهیونیستی براساس اعلام کمیته انتخابات رژیم صهیونیستی، ۱۳ حزب موفق به کسب حداقل ۴ کرسی لازم برای ورود به کنست رژیم صهیونیستی توانستند به کنست بیست و چهارم رژیم صهیونیستی راه پیدا کنند. آمار اعلام شده از سوی کمیته انتخابات رژیم صهیونیستی به شرح ذیل است:

«لیکود» به ریاست «بنیامین نتانیاهو»: ۳۰ کرسی، «یش عاتید» به ریاست «یائیر لاپید»: ۱۷ کرسی، «شاس» به ریاست «آریه درعی»: ۹ کرسی، حزب «آبی سفید» به ریاست «بنی گانتس»: ۸ کرسی، حزب کار به ریاست «میراف میخائیلی»: ۷ کرسی، «یمینا» به ریاست «نفتالی بنت»: ۷ کرسی، یهودیان توراتی به ریاست «یعقوب لیتزمن»: ۶ کرسی، «اسرائیل خانه ما» به ریاست «آویگدور لیبرمن»: ۶ کرسی، فهرست مشترک عربی به ریاست «أیمن عودة»: ۶ کرسی، «صهیونیزم دینی» به ریاست «بتسلئیل اسموتریچ»: ۶ کرسی، «امید جدید» به ریاست «گدعون ساعر»: ۶ کرسی، «مرتس» به ریاست «نیتسان هوروویچ»: ۶ کرسی و حزب فلسطینی جدید التأسیس فهرست متحد اسلامی جنوب: ۴ کرسی.

مجموع کرسی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد ۱۱۸ کرسی است که تا ۱۲۰ کرسی کنست هنوز دو کرسی فاصله دارد. این مسئله به دلیل عدم لحاظ شدن بخشی از آراء احزاب است که تا رسیدن به یک کرسی هنوز به تعدادی رأی نیاز دارند. این مسئله با اعمال قانون توافق آراء مازاد اجرایی می‌شود و احزابی که با هم این توافقنامه را امضا کرده‌اند آراء مازاد خود را که مشمول یک کرسی نشده‌اند با هم رد و بدل می‌کنند تا یک حزب از مجموع آن‌ها صاحب یک کرسی شود. دو کرسی باقیمانده بدین صورت طی روز‌های آینده تعیین می‌شود.

تشکیل کنست و سوگند نمایندگان

با پایان انتخابات و اعلام نتایج نهایی قبل از ۳۱ مارس ۲۰۲۱ اولین جلسه کنست تشکیل خواهد شد. برای تشکیل اولین جلسه کنست- که جلسه سوگند نمایندگان خواهد بود- براساس فهرستی که هر حزب پیش از انتخابات اعلام کرده، به تعداد کرسی‌های کسب شده توسط هر حزب نمایندگانی از فهرست آن احزاب به نمایندگی کنست خواهند رسید و اولین جلسه کنست با حضور رئیس رژیم صهیونیستی تشکیل خواهد شد.

انتخاب فردی که مأمور تشکیل کابینه خواهد شد

طی دوره‌های گذشته که آراء رقبای انتخاباتی نزدیک به هم بوده است، رئیس رژیم صهیونیستی از نمایندگان کنست توصیه نامه‌هایی را درخواست خواهد کرد که در آن شخصی را که برای تشکیل کابینه تشخیص می‌دهند معرفی کنند. البته وی می‌تواند بدون دریافت توصیه نامه‌های نمایندگان کنست این کار را رأساً انجام دهد. روز ۳۱ مارس ۲۰۲۱، رئووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی براساس یکی از دو روش انتخاب فردی یا اخذ توصیه نامه از نمایندگان کنست یک نفر را مأمور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی خواهد کرد.

مهلت تشکیل کابینه

با معرفی یک نفر از سوی رئیس رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه فرد مذکور یک مهلت ۴ هفته‌ای خواهد داشت تا بتواند برای تشکیل کابینه جدید، ائتلافی را به وجود آورد که تعداد کرسی‌های این ائتلاف بیش از نصف کرسی‌های کنست باشد. اگر فردی که مأمور تشکیل کابینه شده، نتواند طی این ۴ هفته این ائتلاف را به وجود آورد، با ارائه درخواست تمدید مهلت، این مهلت می‌تواند برای ۲ هفته دیگر تمدید شود. البته رئیس می‌تواند با توجه به توان فرد مذکور این مهلت را تمدید نکند.

انحلال کنست یا مأمور کردن فرد دوم

اگر نفری که مأمور تشکیل کابینه شد، نتواند طی ۴ یا ۶ هفته ائتلافی برای تشکیل کابینه به وجود آورد، رئیس رژیم صهیونیستی می‌تواند فرد دیگری را مأمور این کار کند. او در این کار می‌تواند فرد مذکور را با انتخاب نمایندگان کنست مأمور این کار کند یا به تشخیص خود فرد دوم را مأمور کند. در هر صورت این تصمیم به تشخیص رئیس رژیم صهیونیستی خواهد بود.

حال فرد دومی مأمور تشکیل کابینه شد به او نیز فرصتی ۴ هفته‌ای داده خواهد شد تا ائتلافی را برای تشکیل کابینه به وجود آورد. در صورت درخواست تمدید مهلت، فرصت تشکیل کابینه فرد دوم نیز می‌تواند برای ۲ هفته دیگر تمدید شود.

البته رئیس این اختیار را دارد که از همان بدو تشکیل کنست اگر تشخیص دهد هیچ کس توان تشکیل ائتلاف و کابینه را ندارد کنست را منحل کند.

براساس زمان‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد مهلت تشکیل کابینه بین ۴ تا ۱۲ هفته پس از تشکیل اولین جلسه کنست خواهد بود.

اعلام انحلال کنست و انتخابات بعد

در صورتی که رئیس رژیم صهیونیستی تشخیص دهد هیچ یک از رؤسای احزاب توان تشکیل کابینه را ندارد می‌تواند کنست را منحل کند یا به دو نفر حداکثر زمان تشکیل کابینه جدید را بدهد زمانی که به این نتیجه برسد که امکان تشکیل کابینه جدید وجود ندارد انحلال کنست ۲۴ رسماً اعلام خواهد شد و ۳ ماه پس از آن زمان برگزاری انتخابات جدید خواهد بود که زمان دقیق آن پیش از انحلال کنست توسط نمایندگان این کنست تعیین خواهد شد.

با توجه به محاسبات بالا می‌توان گفت در صورتی که هیچ یک از رؤسای احزاب صهیونیستی نتوانند ائتلافی برای تشکیل کابینه جدید به وجود آورند، بین ماه‌ای ژوئن تا اکتبر زمان برگزاری انتخابات بعدی رژیم صهیونیستی خواهد بود.

با توجه به نزدیک بودن کرسی‌های دو جناح موجود در انتخابات رژیم صهیونیستی و با نگاه به بی‌اعتمادی موجود بین آن‌ها که در کابینه گذشته بیش از پیش شده است می‌توان گفت امکان تشکیل کابینه جدید بسیار بعید خواهد بود و صهیونیست‌ها در تابستان ۲۰۲۱ یک انتخابات جدید را پیش روی خود خواهند داشت. انتخاباتی که از دید ناظران سیاسی هیچ افقی پیشِ روی آن قرار نداشته و نتیجه آن بهتر از ۴ انتخابات گذشته نخواهد بود.

سایت با دوربین
سایت خبری اخبار آزاد
منبع : خبرفوری

پست بعدی

طوفان شدیدی گناباد را درنوردید

ج مارس 26 , 2021
رییس اداره پیش بینی هواشناسی گناباد گفت: طوفان با شدت ۱۲۶ کیلومتر در ساعت، پنجشنبه شب و بامداد جمعه این شهرستان را درنوردید. داریوش شیبانی افزود: این میزان سرعت وزش باد طی ۳۰ سال گذشته در شهرستان گناباد بی سابقه بوده است. وی ادامه داد: وزش طوفان موجب کاهش دید […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000