بیشتر آثار باستانی سوریه به ترکیه و سرزمین‌های اشغالی قاچاق شده است

سیاسی/ بین الملل 604cc6497d94b_2021-03-13_17-33 وزیر فرهنگ سوریه اعلام کرد که بیشتر قطعات دزدیده شده از آثار باستانی این کشور به ترکیه و سرزمین های اشغالی قاچاق شده است.

«لبانة مشوح» وزیر فرهنگ سوریه در اظهاراتی که روز شنبه در پایگاه اطلاع رسانی «اثر» سوریه منتشر شد، اظهار داشت که این آثار باستانی دزدیده شده بیشتر از طریق سه مرز از کشور خارج شده است.

وی افزود: آثار باستانی و فرهنگی سوریه بیشتر از طریق مرز ترکیه، سپس اسرائیل و پس از آن از مرز لبنان از این کشور خارج شده است.

وزیر فرهنگ سوریه با بیان اینکه تنها کشور همسایه که در این زمینه به توافق نامه‌ها احترام گذاشته، لبنان است، افزود: سوریه توانسته است با همکاری مسئولان لبنانی حدود ۸۰ اثر باستانی که توسط مقامات ذی صلاح این کشور از قاچاقچیان مصادره شده است را به دمشق بازگرداند.

وی اظهار داشت: لیستی از اشیا دزدیده شده از موزه‌های سوریه برای ردیابی قطعات توسط پلیس بین الملل (اینتر پل) در صورت حضور در بازار سیاه یا حراج‌های عمومی به دفتر این نهاد تحویل داده شده است.

مشوح با اشاره به اینکه دفتر بازگرداندن آثار باستانی غارت شده در اداره کل آثار باستانی و موزه‌های سوریه در حال پیگیری موضوع است، افزود: در این پیوند این اداره کل همکاری خود با اینترپل دمشق و اینترپل بین المللی و همچنین یونسکو و کمیته حفاظت از میراث فرهنگی یونسکو (Ichrome) و شورای بین المللی بناها و آثار تاریخی ( ICOMOS) را آغاز کرده است.

وی تاکید کرد که عملیات فروش اثر باستانی سرقت شده از تپه «شیخ حمد» در سال ۲۰۱۴ توسط اینترپل متوقف شد و مذاکرات با اینترپل برای بازگردان این قطعه در حال انجام است.

به گفته وی، اماکن باستانی سوریه در مناطقی که تحت کنترل گروه‌های تروریستی مسلح بودند، مورد تخریب، تجاوز و حفاری‌های تصادفی قرار گرفتند و تروریست‌ها با شکست سنگ‌های باستانی بر روی آن‌ها مسکن ساختند.

وزیر فرهنگ سوریه به این نکته اشاره کرد که یک بازار سیاه برای فروش آثار باستانی به سرقت رفته و قاچاق شده سوریه به خارج از کشور شکل یافته و هزاران اثر فرهنگی و باستانی سوریه برای فروش در شبکه‌های اجتماعی به نمایش درآمده است.

وی در باره میزان خسارات وارد شده به مناطق باستانی سوریه در نتیجه جنگ در این کشور گفت: از زمان آغاز جنگ، اماکن و پایگاههای باستانی و تاریخی سوریه با کاوش‌های تصادفی و وحشیانه توسط باندها و سارقان در مناطقی که از کنترل دولت خارج بود، آسیب‌های مختلفی دیده‌اند.

به گفته این وزیر سوری، مکانهای باستانی قابل توجهی در «إیبلا» ، «ماری» ، «میدان أوروبس» و تپه‌های «فرامل» و «عجاجة» با هدف تبدیل شدن به پایگاههای نظامی با بولدوزر کنده شده و دهها اثر از آن‌ها به سرقت رفته است.

وزیر فرهنگ سوریه همچنین با اشاره به اینکه هزینه مرمت و بازسازی اماکن باستانی این کشور بسیار زیاد است زیرا به این آثار به ویژه در «رقه» ، «دیرالزور» ، «ادلب» ، «معره النعمان» ، «تدمر » و «حلب» آسیب‌های زیادی وارد شده است، افزود: برنامه‌های دولت سوریه برای بازسازی مکان‌های باستانی ویران یا تخریب شده از جنگ به ویژه سایت «پالمیرا» و دیگر مکان‌های مهم باستانی بر اساس اولویت است که مهمترین آن‌ها کار در سایت‌هایی است که از نظر جهانی و امنیتی از اهمیت بالایی برخوردارند.

مشوح با اشاره به اینکه حفاری‌ها و گودبرداریها، لایه‌های بسیار مهم باستان شناسی تاریخ سوریه که قدمت آن‌ها به دوره‌های هزاره دوم و سوم قبل از میلاد باز می‌گردد را از بین برد، افزود: داعش همچنین زیارتگاه‌های مذهبی بسیار مهمی در تدمر از جمله مقبره «محمد بن علی» و مقبره «نزار ابو بهاء الدین» و همچنین مهمترین بناهای شهر از جمله معبد بل، معبد بعل شمین و طاق النصر را از بین برد.

وی اظهار داشت: تروریست‌ها همچنین به بازارهای تاریخی شهر حلب از جمله ارگ حلب و برخی از آثار تاریخی این شهر مانند خانه آجقباس، خانه غزاله، مدرسه سیف الدوله و خانه زمریا و بسیاری از جاهای دیگر آسیب جدی وارد کردند.

وزیر فرهنگ سوریه که به مناسبت سالگرد آغاز جنگ در این کشور سخن می‌گفت ، اظهار داشت : در طول سالهای جنگ و وحشیگری داعش، بسیاری از مناطق باستانی سوریه که شاید مشهورترین آن‌ها منفجر کردن طاق «النصر» در شهر تدمر (پالمیرا) که قدمت آن به قرن دوم قرن میلادی میلادی می‌رسد در تابستان ۲۰۱۵، خراب و ویران شد.

سوریه در اواخر اسفند ماه ۱۳۸۹ درگیر بحران مورد حمایت از سوی برخی کشورهای غربی – عربی همسایه و رژیم صهیونیستی شد.

حضور بیش از ۳۶۰ هزار تروریست از ۱۲۰ کشور جهان در شهرهای مختلف سوریه موجب شد طی حدود ۹ سال جنگ در این کشور، بسیاری از زیرساخت شهرهای مهم تخریب شود و شمار زیادی از آثار باستانی و ابنیه تاریخی این کشور از بین برود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

رژیم صهیونیستی، متهم ردیف اول حمله به کشتی تجاری ایران

ش مارس 13 , 2021
سیاسی/ دفاعی با توجه به موقعیت جغرافیایی و نحوه هدف قرار گرفتن کشتی، یکی از احتمالات قوی این است که این عملیات تروریستی از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده باشد خبرنگار ما در گفتگو با یکی از اعضای تیم فنی بررسی کننده آثار حمله به کشتی تجاری «ایران شهرکرد» کسب […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000