ایران هیچ تماس مستقیم و غیرمستقیمی با آمریکا نداشته است

سیاسی/ سیاست خارجی 6045d558b7c06_2021-03-08_11-12 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما هیچ تماس مستقیم و غیر مستقیمی با آمریکا درخصوص موضوعات برجامی و غیربرجامی نداشتیم و نداریم.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران‌ در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی به تماس‌های تلفنی وزرای خارجه فرانسه و ایران در خصوص مسائل دوجانبه و برجام و همچنین دبیرکل سازمان ملل با ظریف و وزیر خارجه ظریفل و همتای ارمنستانی اشاره کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به سفر وزیر خارجه ایرلند نیز اشاره و اضافه کرد: در خصوص موضوعات دوجانبه و نقش تسهیل‌گری ایرلند در قطعنامه ۲۲۳۱ و بازگشایی سفارت ایرلند گفت‌وگوهای خوبی داشتیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی در خصوص نامه وزیر خارجه آمریکا به رئیس جمهور افغانستان و پیشنهاد تشکیل سازوکاری با حضور ایران و چند کشور دیگر و امکان موافقت ایران با این مذاکرات اظهار داشت: ما هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا درباره موضوعات برجامی و غیر برجامی نداشته و نداریم.

وی خاطرنشان کرد: هنوز دعوتنامه‌ از سازمان ملل در خصوص افغانستان دریافت نکرده‌ایم و بعد از اینکه دریافت کنیم بررسی خواهیم کرد.

وی بیان کرد:‌ نگاه ما به دوستان دوستی است نه ابزاری. افغانستان برگ مذاکراتی ما با هیچکس نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد:‌ گفت‌وگوهای بسیار نزدیکی با طرف‌های برجامی داشتیم و با آمریکا مذاکره‌ای نداشتیم. در داخل ایران برخی نکات در حال بررسی و تکمیل است. در همین مسیر توئیت ظریف بود. رسانه ها اجازه دهند این موضوع حساس در بستر خود جلو برود و زمانی قطعی شد به رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درباره پول‌های بلوکه شده ایران در عراق بیان کرد:‌عراق سعی کرده دیون خود را بپردازد. از چند ماه قبل مسیر تأدیه این دیون بین بانک مرکزی و طرف‌های عراقی بحث شده و در مسیر خود جلو می‌رود. اجازه دهید جزییات را بانک مرکزی بدهد ولی پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گفت‌وگوی تلفنی روحانی و نخست‌وزیر عراق بیان کرد: یکی از موارد بحث خروج نیروهای خارجی از عراق بود. قانون عراق را خود رهبران و مسئولان عراق بهتر می‌توانند اجرا کنندد. ما نظرات خود را گفته‌ایم.

* ایران طرح گام به گامی را دریافت نکرده

وی درباره اینکه آیا ایران طرح گام در مقابل گام با آمریکا را قبول خواهد کرد؟ تصریح کرد: اجازه دهید در مسیر بستر خود برود. ایران نه هیچ وقت طرح گام به گامی را دریافت کرده و نه چنین طرحی مبتنی بر خط مشی اعلامی ایران بوده است. بین ایران و آمریکا گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی نیست چون برجام مسیر را روشن کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی هم گفت: ما نگران بحران تراژیک در داخل یمن هستیم، چندین میلیون یمنی در نیاز مطلق به مواد، غذا و آب آشامیدنی لازم است. در ۶ سال گذشته ایران همواره گفته آتش بس با دسترسی‌های انسان دوستانه و لغو این محاصره صورت بگیرد.

عربستان هر چه زودتر به این جنگ خانمانسوز و نابرابر خاتمه دهد. مسیری برای حل و فصل بحران یمن جز مسیر سیاسی نیست و دولت نجات ملی یمن بارها این را تایید کرده است.

وی درباره اظهارنظرات درباره سیاست خارجی بیان کرد: سیاست خارجی نه موضوع بده بستان احزاب و جریان‌های سیاسی و نه موضوع مجادلات خیابانی و کف خیابان است. وزارت خارجه به عنوان تنها صدای تبیین مواضع ایران در سیاست خارجی است.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: جامعه ایران متنوع است ولی در برخی موضوعات افراد باید به مواضع خود با دقت نگاه کنند.

وی سفر پاپ به عراق را خوب و مهم برشمرد و گفت: نفس آن حائز اهمیت است که عراق با رشادت‌های مردم عراق و درایت مرجعیت و خون‌های پاکی که در مقابل افراطی گری و توطئه‌های خارجی رسیده به فضای امنی رسیده است.

قطعا پیام این سفر و از این دست عراق امن، آرام و بازگشته به صحنه آرامش است.

دیدار انجام شده با مرجعیت عالی عراق هم در نوع خود نشانگر گفت‌وگوهای بین ادیان و تقریب ادیان است و پیامی ندارد جز پیام گفت‌وگو، صلح و دوستی و همکاری‌های تمدنی برخلاف آنهایی که دنبال خشونت و خونریزی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: پیام‌هایی که بعد از سفر عنوان شد بسیار قابل توجه بود.

وی درباره حملات حوثی‌ها بیان کرد: ریشه آنچه امروز در یمن اتفاق می‌افتد تجاوز ۶ ساله و ظلم آشکاری است که به چندین میلیون یمنی می‌رود.

آنچه شاهدیم بمباران‌های کوری است که در بخش‌های مختلف یمن اتفاق می‌افتد. برخی پیوستگی‌هایی است و اینکه چگونه از القاعده برای سرکوب مردم استفاده می‌شود.

خطیب‌زاده گفت: هرچه زودتر عربستان جنگ را خاتمه و محاصره را پایان دهد به ابتکارات سازمان ملل و آمادگی‌های کشورهای مختلف برای حل و فصل موضوع کمک خواهد کرد.

وی درباره تشکیل جلسه‌ای در شورای عالی امنیت ملی گفت: رسانه‌ای نیست و دستورکارها هر چه نیاز به اطلاع رسانی باشد اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران گفت: موضوع ایران و آمریکا موضوع پالس و سیگنال نیست. اجرای موثر قطعنامه ۲۲۳۱ و رفع تحریم‌ها به صورت کامل و جامع است و اینها نیاز به پالس و سیگنال ندارد.

* منتظر اقدام عملی از سوی دولت کره هستیم

خطیب‌زاده در پاسخ به این سؤال که درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر آزادی ۳ میلیارد دلار از منابع مالی ایران در کره جنوبی، عراق و عمان گفت: در خصوص منابع ایران در کره جنوبی هنوز اقدام عملی ندیدیم و صحبت‌ها به اندازه کافی شده و منتظر اقدام عملی از سوی دولت کره هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگر درباره اظهارات جرمی هانت وزیر خارجه پیشین انگلیس در مورد نازنین زاغری و توصیه آن به ظریف برای بازگشت وی به انگلیس خاطرنشان کرد: اظهارات ریاکارانه‌ امروز هانت، اقدامات سنگ اندازانه چند سال قبل او را نمی‌پوشاند. در دولت انگلیس نقش مخرب ایشان را می‌دانند.

وی به ایرانی‌هایی که به ناحق در انگلیس بدون حکم دادگاه دستگیر و در بدترین وضعیت بازداشت شدند، اشاره کرد و گفت: دادگاه‌ آنها هنوز در ایران مفتوح است. ایران در یک پروسه کاملا شفاف قضایی این مسیرها را پیگیری کرده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به پرسشی خاطرنشان کرد: مسیر آمریکا کاملا روشن است اجرای تعهداتش و توقف این جنایت علیه مردم ایران است. اجرای موثر تعهداتشان را انجام دهند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد اروپا در برجام خاطرنشان کرد: اروپا مشق خود را انجام نداده و بعد از خروج آمریکا از برجام ۱۱ تعهد قطعی به ایران داد و هیچکدام را انجام نداد. آنچه اتحادیه اروپا امروز انجام می‌دهد برای ایفای نقش هماهنگ کننده سعی می‌کنیم با خوبی ببینیم ولی اروپا در کنار آمریکا به بسیاری از تعهدات خود برای رفع تحریم عمل نکرده است. از سه کشور اروپایی عضو برجام خواستیم به تعهدات خود عمل کنند. نامه‌های ظریف در ادوار مختلف رفته است.

وی گفت:‌ پیام ایران یک پیام روشن بوده است. دیپلماسی مسیر بهتر و کم هزینه‌تر و درست‌تری است و هر چه زودتر طرف‌های ناقض برجام به تعهداتشان عمل و به دیپلماسی برگردند پاسخ بهتری خواهند گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری بیان کرد: آنچه ایران با همکاری آژانس انجام داد گشودن یک پنجره دیپلماسی بود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکره قبل از بازگشت آمریکا به برجام اظهار داشت: ما سه مرحله را گفتیم تعهد قطعی، اجرای موثر و بعد بازگشت به برجام. برجام تمامی جزییات را نوشته است.

دولت فعلی آمریکا باید از اتوبانی که بر عکس رانندگی می‌کند برگردد و در مسیر درست حرکت کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اتهام عربستان برای حمله پهپادی گفت: ریشه بحرانی که در یمن امروز شاهدیم، جنگ است. جنگی که ولی عهد عربستان فکر می‌کرد سه هفته‌ای با کشتن مردم یمن به پایان برساند. مردم یمن ۶ سال است علی‌رغم بمباران‌های مختلف توانستند با دست خالی دفاع کنند.

وی گفت:‌ فرافکنی مشکل عربستان را حل نمی‌کند. ایران از روز اول طرح چهار ماده‌ای داد و ایران آمادگی دارد کمک موثر را بکند اگر عربستان از توهم جنگ برای حل و فصل موضوع یمن بیرون بیاید.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

آذری جهرمی: به جای سلطان‌سازی جلوی فرآیند فساد را بگیریم

د مارس 8 , 2021
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه، هدف‌گذاری کرده که ایران به لحاظ جایگاه توسعه دولت الکترونیک در طول اجرای برنامه، ۳۰ رتبه باید ارتقا پیدا کند. محمد جواد آذری جهرمی صبح امروز در مراسم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و رونمایی از سامانه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000