۲ روایت از یک مصوبه/ مجلس اینترنت را گران کرد یا جلوی گرانی اپراتورها را گرفت؟

سیاسی/ مجلس 6043a26c49702_2021-03-06_19-10 مصوبه مجلس درباره افزایش قیمت اینترنت در سال ۱۴۰۰ بازتاب وسیعی داشته و تیم رسانه‌ای مجلس سعی می‌کند با تغییراتی در مصوبه، اینطور نشان دهد که مجلس درصدد تحمیل هزینه اضافی به کاربران اینترنت نیست.

به گزارش خبر فوری، روایت اول، روایتی است که منتقدان مجلس از مصوبه کمیسیون تلفیق دارند و پیش از این وزیر ارتباطات از آن بشدت انتقاد کرده بود.

براساس این روایت، حق‌السهم پرداختی شرکتهای اینترنتی از سال ۱۴۰۰، به میزان ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. سه هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از این اقدام هم به شرح زیر هزینه خواهد شد:

۱. پرداخت به «صداوسیما» برای «نظارت» بر محتوای فضای مجازی.
۲. پرداخت به «مخابرات ایران» برای توسعه اینترنت خانگی برای «مقابله» و رقابت با «اینترنت ماهواره‌ای SpaceX»
۳. تولید محتوا در فضای مجازی.

همچنین بندی از این تبصره که قبلا در مجلس تصویب شده بود و بر اساس آن هرگونه افزایش قیمت اینترنت را ممنوع اعلام کرده بود، از مصوبه حذف شد. به نظر می‌رسد فشار تامین این ۳هزار میلیارد تومان از جیب مردم خواهد بود.

به استناد همین روایت، وزیر ارتباطات قبلا هشدار داده بود که تصویب این پیشنهاد نمایندگان، باعث افزایش چشمگیر قیمت اینترنت خواهد شد.

اما روایت دوم که رسانه‌های حامی مجلس سعی دارند آن را برجسته کنند، از زاویه‌ای دیگر به این مصوبه می‌نگرد.

آنها می‌گویند، درست است که براساس مصوبه مجلس، حق‎الامتیاز دولت از اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی به میزان ۱۰ درصد افزایش می‎یابد اما اپراتورها حق افزایش تعرفه اینترنت را در سال ۱۴۰۰ ندارند.

توضیح آنها این است که امسال میزان پرداختی اپراتورها به دولت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود اما در بودجه این عدد ۷ هزار میلیارد عنوان شده، یعنی حداقل ۳ هزار میلیارد کمتر از مقدار واقعی! طبق مصوبه مجلس قرار نیست اپراتورها مبلغ بیشتری را پرداخت کنند.

حامیان مجلس، رسانه‌های منتقد را متهم می‌کنند که در پوشش خبر مصوبه کمیسیون تلفیق، ملاحظات سیاسی را درنظر می‌گیرند.

با این حال اگر آنطور که منتقدان مجلس می‌گویند، کمیسیون تلفیق تبصره عدم افزایش قیمت را برداشته باشد، در عمل اینترنت در سال ۱۴۰۰ گران شده و تلاش،تیم رسانه‌ای مجلس هم به جایی نخواهد رسید.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

حداقل حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳.۵ میلیون تومان تعیین شد

ش مارس 6 , 2021
نمایندگان مجلس شورای اسلامی حداقل حقوق کارکنان دولت، در سال ۱۴۰۰ را مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز شنبه در نوبت دوم و بیست و سومین نشست علنی بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بندهای (الف) و (ه) و ردیف‌های(۲)، (۳)، (۵) و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000