وزیر بهداشت: بار و بندیل سفر نبندید و فکر سفر را هم نکنید

603f5c6d64b44_2021-03-03_13-22

وزیر بهداشت گفت: ویروس کرونای انگلیسی بسیار خطرناک است، مردم خودشان را گرفتار تخت‌های بیمارستانی ما نکنند.

سعید نمکی روز چهارشنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ و وضعیت ویروس جهش یافته کرونا در کشور افزود: بدانید که ما در کنار مردم هستیم. اگر کسی قصور کرده باشد، در پذیرش بیماری او حتی اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده باشد، هرگز مورد بی توجهی قرار نمی‌گیرد و خودمان را برای موج‌های سنگین آماده کردیم. تقاضای ما این است که مردم خود را گرفتار تخت‌های بیمارستان و آی سی یو نکنند. تقاضای ما این است که مردم رعایت کنند. در حال حاضر خریدهای نوروزی انجام می‌شود.

از حالا بار و بندیل سفر را نبندید

وی ادامه داد: امیدواریم مردم نوروز کم خطری را طی کنند، اما از حالا بار و بندیل سفر را نبندید، زیرا اصلا معلوم نیست چه وضعیتی داریم و تدارک سفر را حتی در ذهن هم تصور نکنید، ولی اگر اسفند بی‌خطری را طی کنیم، می‌گوییم با چه پروتکل‌هایی می‌توانید به سفر بروید.

نمکی افزود: همه ما روزها و شب‌های بسیار سختی را گذراندیم. شاید بیشتر از همه مردم ایران دچار فشار روحی و فکری بوده و شبانه روزی با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در ارتباط هستیم. باز هم باید صبوری کرده و بیش از پیش احتیاط کنیم.

وضعیت فوتی‌های کرونا در ۲۴ ساعت گذشته

وزیر بهداشت اظهار کرد: مشکل ویروس کووید ۱۹ به خصوص با ویروس جهش یافته اکثر کشورها را تحت تاثیر قرار داده است. در ۲۴ ساعت گذشته، آمریکا بالاترین آمار فوتی را با هزار و ۹۸۹ مرگ دارد. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته، برزیل هزار و ۷۲۶ مرگ، روسیه ۴۴۱ مرگ، مکزیک ۴۳۷ مرگ، آلمان ۴۰۱ مرگ، انگلستان ۳۴۳ مرگ، ایتالیا ۳۴۳ مرگ، فرانسه ۳۳۰ مرگ، هلند ۲۱۶ مرگ، پرو ۲۰۹ مرگ و ایران ۸۶ مرگ به علت ابتلا به کرونا داشته‌اند.

بیشترین درگیری با کرونا را در خوزستان داریم

نمکی بیان کرد: با وجود ورود ویروس جهش یافته کرونا، تلاش شده که مرگ و میرهای روزانه بیش از دو رقمی نشود. برای ۲۴ ساعت تعداد مرگ‌های سه رقمی را تجربه کردیم و بعد دوباره به کمتر از دو رقمی بازگشت.

وی ادامه داد: بیشترین درگیری با ویروس کرونا را در استان خوزستان داریم. اکثر شهرهای این استان گرفتار شده‌اند. شهرهای شمالی استان خوزستان مثل شوشتر و دزفول که قبلا مرگ و میر به خصوص با ویروس جهش یافته کرونا نداشتیم نیز گرفتار شدند. همان طور که پیش بینی می‌شد این ویروس چهره متفاوتی با ویروس ووهان دارد.

سرعت بیماری به شدت در ویروس جهش یافته بالاست

وزیر بهداشت اظهار کرد: در ویروس جهش یافته به سرعت شدت بیماری بالا رفته و افراد بدحال شده و جوان‌ترها گرفتار می‌شوند. ابتدا فکر می‌کردیم افراد دیر مراجعه می‌کنند، اما بعد دیدیم کسانی که زود مراجعه می‌کنند نیز در عرض ۴۸ ساعت به مرحله گرفتاری سخت ریوی وارد می‌شوند. از ۷۰ بیمار انتوبه شده در بیمارستان‌های خوزستان متاسفانه در یک شبانه روز، ۳۰ نفر فوت کردند که این نشان دهنده هجوم سنگین بیماری به ریه‌هاست.

وی ادامه داد: چند هفته قبل تمام این تذکرات را داده بودیم و گفتیم که اگر گرفتار چنین مصیبتی شویم، کار بسیار سخت‌تر می‌شود.

هنوز برای سوار شدن به هواپیما و قطار تست الزامی نیست

نمکی گفت: استاندار جدید خوزستان به شدت همراه است و کار را مدیریت می‌کند. البته هنوز گلایه‌هایی داریم. در هندوستان با پیدا شدن موارد ویروس جهش یافته کرونا، همه پروازها لغو شد. در نیوزلند با یک مورد گزارش بیماری، تعطیلی عمومی در خیلی از فعالیت‌ها ایجاد شد. در استرالیا و کشورهای اروپایی به شدت محدودیت ایجاد شده است.

وی افزود: رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌گوید که هنوز انجام تست برای سوار شدن به هواپیما و قطار الزامی نشده است. در این زمینه نامه‌ای نوشتم که اگر کانون سنگین آلودگی ویروس جهش یافته داریم، حداقل اجازه ندهیم به جاهای دیگر سرایت کند. کافی است سه یا چهار استان دیگر با وضعیت خوزستان داشته باشیم. در آن صورت کنترل از دست همکاران ما خارج می‌شود.

هنوز رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان پایین است

وزیر بهداشت بیان کرد: کمبود اکسیژن ساز در خوزستان را به سرعت برطرف کردیم. همکاران ما تلاش کردند تخت‌هایی اضافه شود تا مشکل کمبود تخت وجود نداشته باشد. تا این لحظه نیز همکاران ما با تسلط کامل در حال مدیریت کار هستند.

وی افزود: با وجود تذکرهای مکرر هنوز هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خوزستان پایین است. اگرچه در برخی جاها بهتر شده، اما هنوز به نسبت متوسط کشوری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خوزستان پایین است. این نشان می‌دهد که برای جلوگیری از اشاعه بیشتر بیماری با این وضعیت دشوار است.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

صدور قطعنامه‌های «احمقانه» علیه ایران، احیای برجام را دشوار می‌کند

چ مارس 3 , 2021
سیاسی/ بین الملل نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی «وین» تأکید کرد که تصمیم تروئیکای اروپا (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای ارائه قطعنامه انتقادی علیه ایران در آژانس، چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند. «میخائیل اولیانوف» امروز (چهارشنبه) در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، تصمیم تروئیکای اروپا (آلمان، […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000