دروازه ‌شوش مرمت می‌شود

6037e80d23bcf_6037e80d23bd1

مدیر پایگاه میراث ‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه از آغاز عملیات مرمت و حفاظت دروازه موسوم به دروازه شوش در حصار دوم میراث جهانی چغازنبیل خبر داد.

عاطفه رشنوئی اظهار کرد: دروازه ‌شوش در جبهه جنوب‌ غربی حصار میانی شهر دورانتاش قرار دارد که با توجه به ماهیت خشتی و گلی و به دلیل بارندگی‌های فصلی دچار فرسایش و ریزش اندود بدنه شده بود.

او با تأکید بر این‌ که حفاظت در محوطه میراث‌ جهانی بر پایه مبانی و اصول علمی حفاظت و مرمت و با پشتیبانی روش‌های سنتی صورت می‌گیرد افزود: دروازه جنوب ‌غربی حصار میانی شهر که براساس نام‌گذاری رومن گیرشمن «دروازه شوش» نام دارد، در چندین نوبت شاهد مرمت‌های اساسی بوده است و در سال‌های اخیر بارندگی‌های شدید، لزوم حفاظت از این بنا را بیش از پیش کرده است.

مدیر پایگاه میراث‌ جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه‌ با اشاره به این‌ که دروازه شوش به مانند دیگر فضاهای معماری به جای‌ مانده شهر دورانتاش از دوره ایلام، ساختار گلین دارد که ساختاری شکننده و آسیب‌پذیر است بیان کرد: اهمیت و جایگاه دروازه، ماهیت گلین و آسیب‌پذیری ساختار آن، ضرورت نگهداری از این اثر با ارزش را دوچندان می‌کند.

او اضافه کرد: حفاظت ساختارهای مختلف محوطه‌های میراث ‌فرهنگی باید با مصالح بوم‌آورد و حفظ سلامت و اصالت اثر صورت گیرد. از همین روی، در مرمت این دروازه، حفاظت روشمند از سلامت با حفظ اصالت اثر از اولین اولویت‌ها بوده است.

به گزارش خبر فوری، براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، رشنوئی تأکید کرد: حفاظت و نگهداری، موضوعی مستمر و تکرارشونده است و پایگاه با پایش‌های متوالی و متناوب از آثار محوطه دورانتاش این موضوع را مدیریت کرده و با اولویت‌بندی، امکان‌سنجی و مدیریت زمان و اعتبار، به اهداف خود دست یافته است تا بتواند سلامت اثر را حفظ کند.

او بر لزوم آموزش به نیروی انسانی بومی تأکید کرد و گفت: در مرمت دروازه ‌شوش، از نیروهای جوان روستاهای اطراف چغازنبیل دعوت شده تا در اجرای این مهم حضور داشته باشند تا علاوه بر آشنایی با روش‌های مرمت و نگهداری از این شهر باستانی، به اهمیت صیانت از آن بیش از پیش پی ببرند و نقش فعال‌تری به عنوان جامعه محلی در نگهداری از آن داشته باشند؛ امیدواریم در آینده شاهد ظهور استادکاران دقیق و باسوادی از میان این جوانان باشیم.

مدیر پایگاه میراث ‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اظهار امیدواری برای اجرای انواع روش‌های پایش در زمینه شناخت و تشخیص به‌ موقع هر گونه تغییرات در ساختارهای مختلف شهر افزود: علاوه بر دروازه‌ شوش، ساختارهای مختلفی با مصالح و ماهیت‌های متنوع در سطح شهر وجود دارند که نیازمند مرمت‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت، بلندمدت و مستمر هستند.

او افزود: طرح مرمت هر یک از این ساختارها در مراحل مختلف مطالعاتی تا اجرا در حال انجام است که امیدواریم در آینده نزدیک با ابلاغ اعتبارات مکفی و لازم شاهد اجرای برنامه‌های مستمر مرمت و حفاظت در بازه‌های زمانی منظم و مناسب باشیم.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

 آخرین خبر از حمله مسلحانه به پاسگاه سراوان/ ویدئو

پ فوریه 25 , 2021
استان‌ها/ سیستان و بلوچستان معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان از شناسایی برخی از افراد نا آرامی سراون خبر داد. محمدهادی مرعشی گفت: هیچ کشوری نمی‌پذیرد معترضین وارد جایگاه حاکمیت سیاسی بشوند و اتفاقی هم نیفتد، در اینجا با همدلی و مماشات نسبت به قضیه اجازه ندادند ابعاد این […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000