غریب آبادی: تمام دسترسی‌های تکمیلی آژانس از نیمه شب امشب متوقف می‌شود

سیاسی/ سیاست خارجی 6033f7ea26923_6033f7ea26925 سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد که بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها تمام دسترسی های تکمیلی آژانس از نیمه شب امشب متوقف می شود.

«کاظم غریب آبادی» دوشنبه شب در گفت وگو با خبرنگاران افزود: از ساعت ١٢ امشب چیزی به نام تعهدات فراتر از پادمان نداریم ودستورات لازم به تاسیسات هسته ای صادر شده است.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

بر اساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

غریب آبادی دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام را تحویل مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی داده است.

به گفته او، این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم های غیرقانونی، صورت گرفته و از آژانس خواسته شده تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد. ‌

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد که از این پس، همکاری‌های ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریم‌ها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم گردد.

غریب آبادی درباره جزئیات اقدام های ایران هم توضیح داد که از پنجم اسفند مفاد پروتکل الحاقی؛ کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقت نامه پادمان (برای اظهار زودهنگام تاسیسات هسته ای به آژانس)؛ استفاده از فناوری های مدرن و حضور درازمدت آژانس در ایران؛ اقدامات شفاف ساز در رابطه با کیک زرد؛ اقدامات شفاف ساز در رابطه با غنی سازی؛ دسترسی ها پیرو مفاد برجام؛ نظارت و راستی آزمایی اجرای اقدامات داوطلبانه؛ و اقدامات شفاف ساز در رابطه با ساخت قطعات سانتریفیوژ متوقف خواهد شد.

در همین پیوند مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی روز یکشنبه در تهران با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه کشورمان پیرامون آخرین تحولات برجام گفت‌وگو کرد. این دیدارها منجر به صدور بیانیه‌ای مشترک بین ایران و آژانس شد که بر اساس آن فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی آزمایی آژانس تا سه ماه ادامه در ایران پیدا کند.

غریب آبادی در این باره می‌گوید: مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری که در بند ۲ بیانیه آمده این است که ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت ها و تجهیزات نطارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه «در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می ماند» افزود: چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

راسو و خرگوش‌های بازار ووهان، ناقلان احتمالی ویروس کرونا

د فوریه 22 , 2021
تیمی از سازمان جهانی بهداشت که درباره منشا ویروس کرونا تحقیق می‌کند، راسوهای سرنواری و خرگوش‌های فروخته شده در بازار چینی گوشت حیوانات را به عنوان ناقل احتمالی این ویروس در انتقال از حیوان به انسان معرفی کرد. هر دو حیوان در بازار ووهان فروخته شده‌اند و با اولین موارد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000