سطح دسترسی آژانس در چارچوب تفاهم با ایران کافی است

سیاسی/ بین الملل 60335a0f28072_2021-02-22_10-45 سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که سطح دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های اتمی ایران، در چارچوب تفاهم اخیر کافی است.

«میخائیل اولیانوف» یکشنبه شب در توئیتی نوشت: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با نتایج خوبی از ایران بازگشته است. هرچند اجرای پروتکل الحاقی دو روز دیگر متوقف می‌شود، اما آژانس و ایران به یک تفاهم‌ مشترکی رسیدند که اجازه می‌دهد فعالیت‌های راستی‌آزمایی در یک سطح کافی حفظ شود.

پیش از او «استفن کلمنت » نماینده اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در توئیتی سطح دسترسی آژانس به فعالیت‌های اتمی ایران در چارچوب تفاهم جدید را کافی خوانده بود.

آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در پایان سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس به تهران، با صدور بیانه‌ای مشترک درباره تداوم فعالیت‌های ضروری بازرسان آژانس در ایران تفاهم کردند.

بر اساس این تفاهم فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی آزمایی آژانس تا سه ماه ادامه پیدا می کند. تفاهم صورت گرفته به طور پیوسته مورد بازنگری قرار خواهد گرفت تا نسبت به کارکرد آن برای هدفی که در نظر گرفته شده، اطمینان حاصل شود.

بر اساس بیانیه یادشده، ایران همچنین به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتامه پادمانی با آژانس کمافی‌السابق ادامه می دهد.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب قانون لغو تحریم‌ها، دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

براساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزدسازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، دوشنبه گذشته نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام را به مدیرکل آژانس تسلیم کرد.

به گفته او، این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و به علت عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات خود در جهت رفع تحریم های غیرقانونی، صورت گرفته و از آژانس خواسته شده تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد. ‌

در همین پیوند، مدیر کل آژانس دیشب (شنبه) برای دیدار با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و گفت‌وگو درباره آخرین تحولات در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب کاهش تعهدات برجامی به تهران سفر کرد. وی علاوه بر این با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

غریب آبادی نتیجه دیدارهای روز یکشنبه مدیر کل آژانس با مقامات ایران را مفید خوانده بود.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

ورود امین زندگانی به عرصه خوانندگی

د فوریه 22 , 2021
برنامه «۱۴ اینچ» از جمعه هشتم اسفند روی آنتن شبکه آی فیلم می رود و به تازگی ترانه تیتراژ آن به خوانندگی امین زندگانی منتشر شده است. اولین قسمت از برنامه «۱۴ اینچ» با اجرای امین زندگانی از جمعه این هفته هشتم اسفندماه روی آنتن شبکه آی فیلم می رود. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000