متخصص عفونی: استفاده همزمان ۲ ماسک مقابل کرونای جهش یافته ضروری است

603208108790d_603208108790f

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در شرایط کنونی که ویروس کرنا جهش یافته استفاده همزمان از ۲ ماسک شامل یک ماسک معمولی جراحی در زیر و یک ماسک پارچه‌ای روی آن برای پیشگیری از انتقال ویروس ضروری است.

دکتر کتایون وحدت افزود: در این شرایط حساس فرقی ندارد که ویروس جهش یافته از کجاست مهم این است که در مقابل ویروس‌های جهش یافته باید مراقب رفتارهای خود باشیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ویروس در کمتر از ۲۰ ثانیه منتقل می‌شود در این شرایط استفاده از ۲ ماسک، کمتر تجمع کردن، خودداری از سفرهای غیر ضروری و دورهمی‌های خانوادگی که براحتی امکان انتقال ویروس را به وجود می‌آورند، بسیار ضروری است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: مردم نباید در این زمینه حتی به افراد خانواده خود اعتماد کنند چون همان‌طور که دیگران می‌توانند در خیابان کرونا بگیرند خانواده فرد نیز می‌توانند به ویروس مبتلا باشند، پس حتی اگر قرار است به دیدن خانواده بروید باید این دیدار خیلی کوتاه و با رعایت فاصله اجتماعی و به طور حتم با ماسک انجام شود.

وحدت ادامه داد: ممکن است اجرای این دستورالعمل‌های بهداشتی خسته کننده و مورد پسند هیچ انسانی روی زمین نباشد اما در این شرایط برای قطع زنجیره انتقال و اینکه مجبور به زندگی برای سال‌های طولانی در سایه کرونا نباشیم و عزیزان خود را براحتی از دست ندهیم باید به این پروتکل‌ها پایبند بود.

وی در باره ویروس جهش یافته که به نظر می‌رسد از کشور انگلستان است گفت: ویروس‌ها به طور طبیعی وقتی در تماس با یک جمعیت و شرایط محیطی خاصی قرار می‌گیرند برای اینکه بتوانند بقای خود را در جمعیت انسانی و یا میزبانی که دارند ادامه بدهند، شروع به جهش می‌کنند.

وحدت یادآور شد: برخی از ویروس‌ها از جمله دسته کرونا ویروس‌ها، قدرت جهش زیادی دارند بنابراین وقتی از جمعیتی به جمعیت دیگری می‌روند ممکن است قدرت بیماری زایی و قیافه و میزان مرگ و میر آنها متفاوت باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در این نوع جهش‌ها بیماری زایی و قدرت انتقال بیماری افزایش می‌یابد و ویروس بیشتر تمایل دارد در محیط باقی بماند به همین دلیل است که میزان کم ویروس می‌تواند باعث بروز شدید بیماری و تعداد بیشتری را بیمار کند.

وی ادامه داد: اگر در گذشته گروه سنی ۴۰ سال به بالا بیشتر در معرض خطر بود در این نوع ویروس جهش یافته جمعیت‌های زیر ۴۰ سال هم تحت تاثیر قرار دارند و این ثابت می‌کند که تمایز سنی برای ویروس‌های جهش یافته معنا ندارد و همه گروه‌های سنی در معرض خطر قرار دارند.

به گفته وحدت ویروس جهش یافته انگلیسی از این قانون مستثنا نیست و بررسی‌ها نشان داده این ویروس افراد بیشتری را در فاصله زمانی کمتر با بیماری شدیدتر و مرگ و میر بیشتر تحت تاثیر دارد و حتی این قدرت را دارد که از برخی واکسن‌ها فرار کند.

وحدت تاکید می‌کند: ویروس جهش یافته انگلیسی با توجه به مشخصاتی که دارد سطح هشدار را به سطح بالایی می‌رساند براین اساس حتی اگر منطقه‌ای در رنگ بندی کرونایی دارای رنگ آبی باشد نیز باید سطح هشدار را به اندازه نارنجی برساند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به اینکه ویروس جهش یافته در برخی از استان‌ها بویژه استان‌های همجوار بوشهر مشاهده شده اگر این ویروس شیوع پیدا کند با توجه به خطرناک بودن آن جوانان و کودکان نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرند.

به گفته وحدت همسایگی با استان خوزستان و قرمز بودن بسیاری از شهرهای آن با توجه به رفت و آمد بین استان بوشهر و خوزستان بویژه در حاشیه شهرهای گناوه، دیلم و چغادک پیش بینی می‌شود خیلی زودتر از انتظار طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده استان بوشهر نیز که تاکنون ۵۰ درصد شهرهای آن زرد و مابقی آبی هستند، تغییر رنگ کرونایی بدهد.

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

رئیس کمیته کشوری اپیدمولوژی کووید19؛ از کرونای انگلیسی نترسید

ی فوریه 21 , 2021
رئیس کمیته کشوری اپیدمولوژی کووید 19 با حضور در برنامه در انتهای الوند از شبکه دو سیما در مورد کرونا انگلیسی توضیحاتی ارائه داد. در ادامه مهم ترین بخش گفت و گو با دکتر حمید سوری را می خوانید. ♦کرونا جدید؛ نوع ویروس جهش یافته ای است که بیماری نو […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000