هشدار؛ کرونا شروع ماجراست، پاندمی‌های واقعی بزرگ در راه‌اند

603225bf531ab_603225bf531ae

دانشمندان هشدار داده‌اند که یک عادت روزانه غذایی می‌تواند پاندمی‌های بزرگی به وجود بیاورد.

دانشمندان هشدار داده‌اند که تقاضا برای تهیه گوشت ارزان، می‌تواند منجر به ایجاد پاندمی‌هایی در آینده شود که پاندمی کروناویروس را صرفا به شروع ماجرای پاندمی‌ها تبدیل کند.

براساس اعلام دانشگاهیان آفریقای جنوبی، تولید گوشت زمینه کاملی برای ظهور بیماری‌هایی به شکل کووید-۱۹ ایجاد می‌کند. به گفته آن‌ها این خطر با افزایش ارتباط حیوانات با انسان‌ها و عدم یادگیری از اتفاقات گذشته به وجود می‌آیند. پاندمی کروناویروس که مطالعات اولیه از وجود ارتباط بین آن و بازار ذبح حیوانات در چین خبر می‌دهند، در یک سال منجر به مرگ ۲.۲ میلیون نفر شده است.

متخصصان سازمان ملل و سازمان ایمنی غذایی اروپا، قبلا اعلام کرده بودند که دامپروری صنعتی اصلی‌ترین دلیل شیوع بسیاری از بیماری‌های عفونی در حیوانات در دهه گذشته است و همچنان نسبت به خطرش برای ایجاد پاندمی جدید هشدار داده است.

تعداد بیماری‌های زونوتیک، بیماری‌هایی که از حیوان به انسان منتقل می‌شوند، در ۵۰ سال اخیر چهار برابر شده است.

کارشناسان می‌گویند حیواناتی که در حبس، بازارهای خیابانی یا زمین‌های کشاورزی نگه‌داری می‌شوند، مستعد ابتلا به بیماری هستند. چراکه به گفته متخصصان استرس حضور در آن شرایط و حتی دیدن ذبح سایر حیوانات منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن آن‌ها می‌شود.

گزارشی که چند ماه پیش به اسم «آیا باید منتظر پاندمی بعدی باشیم؟» به این موضوع پرداخت که دامپروری به پاتوژن‌ها اجازه می‌دهد ایجاد بشوند، گسترش پیدا کنند و این موضوع با استفاده معمول آنتی‌بیوتیک‌ها بیشتر می‌شود؛ چراکه آنتی‌بیوتیک‌ها منجر به کم اثر شدن داروها می‌شوند.

هشدار؛ کرونا شروع ماجراست، پاندمی‌های واقعی بزرگ در راه‌اند

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که به طور جهانی، سالانه یک میلیارد نفر به بیماری‌های زونوتیک مبتلا شده و میلیون‌ها نفر از این طریق فوت می‌کنند و همچنین منشاء ۷۵درصد بیماری‌های عفونی زونوتیک حیوانات وحشی هستند.

پروفسور آلزا روکس، رئیس بخش علوم طبیعی و کشاورزی و دانشیار جانورشناسی در دانشگاه ایالتی آزاد، در این رابطه گفت: «نیاز ما به گوشت منجر شده است تا فعالیت‌های دامپروری ارزان‌تر و به شکل کنترل نشده‌ای انجام می‌شود؛ حیوانات بیشتری در فضاهای کوچک‌تر قرار می‌گیرند و از سویی منابع تغذیه آن‌ها کمتر و کمتر می‌شود.»

او افزود: «بیماری گاو دیوانه را به یاد دارید؟ قفس‌های باتری مرغ‌ها را دیده‌اید؟ ما نباید رفتارهای تغذیه‌ای عجیب را سرزنش کنیم، بلکه باید به خودمان نگاه کنیم. اگر ما خوردن گوشت را نه یک حق روزانه، بلکه یک تهدید ببینیم. می‌توانیم فشار موجود رای محیط زیست را کاهش دهیم و از سویی سرعت تکامل یک ویروس زونوتیک بعدی را هم کم کنیم.»

پروفسور رابرت براگ، از دپارتمان میکروبی، بیوشیمیایی و بیوتکنولوژی غذایی، در این رابطه می‌گوید: «پاندمی‌های بیشتری در آینده در راه‌اند و احساسی بین دانشمندان وجود دارد که این پاندمی کووید-۱۹ می‌تواند تازه یک مقدمه‌ای برای یک پاندمی واقعی و بزرگ باشد.»

او افزود: «بسیاری از ویروس‌شناسان مثل خودم، سال‌هاست که ایجاد یک پاندمی آنفلوآنزا را پیشبینی کردند. بشر سال‌های زیادی است که نسبت به پاندمی‌های بعدی هشدار شنیده است، اما به نظر می‌رسد مردم تنها وقتی شروع به شنیدن این هشدارها می‌کنند که در وسط یکی از آن‌ها باشند.»

ویروس آنفلوآنزای مرغی، H۵N۱، میزان مرگ‌ومیر بین ۵۰ تا ۶۵ درصد دارد. براگ در این باره هشدار می‌دهد: «اگر در این ویروس قابلیت انتقال از انسان به انسان ایجاد بشود، ما می‌توانیم با یک پاندمی واقعی و جدیدی روبرو شویم.»

به گفته او ردیابی‌ها نشان داده است که بیماری‌ ابولا از انسان‌هایی که خفاش خورده‌اند، ایجاد شده است و این باور وجود دارد که HIV وارد بدن انسان‌هایی شده است که گوشت میمون خورده است. همچنین آنفلوآنزای اسپانیایی که در سال ۱۹۱۸ ایجاد شد و منجر به مرگ ۵۰ میلیون نفر شد، از خوک‌ها شروع شد.

براگ می‌گوید: «همه این‌ها از سوءرفتار انسان با حیوانات ایجاد شده است. بشر از پاندمی آنفلوآنزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ درس گرفته است، اما انسان در یادگیری از مسائل تاریخی به شکل بدی کند است.»

badoorbin
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

عقبگرد شاخص تحت تاثیر بی‌اعتمادی حقیقی‌ها / اعمال تدابیر مسکن‌وار و دیرهنگام در بازار سرمایه

ی فوریه 21 , 2021
روند معاملات بورس در اولین روز هفته و پس از ۳روز منفی چیزی نبود که سهامداران پس از چرخش دامنه نوسان به دامنه نوسان نامتقارن انتظار داشته باشند. برخی نقش حقوقی‌ها در عرضه سهام را عامل کاهش شاخص و برخی دیگر نیز بی‌اعتمادی حقیقی‌ها به تدابیر سیاست‌گذار را عامل عقبگرد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000