فارین پالیسی: عربستان از بایدن طلب بخشش می‌کند

سیاسی/ بین الملل 602fbd1eb5763_602fbd1eb5766 یک مجله آمریکایی با اشاره به اصلاحات اخیر دولت عربستان سعودی در راستای بهبود وجهه این کشور در برابر دولت جدید آمریکا، ضمن موقت خواندن این اقدامات، آن را به مثابه طلب بخشش ولی‌عهد سعودی از رئیس‌جمهور آمریکا قلمداد کرد.

«فارین پالیسی» به تازگی در گزارشی به قلم «ورشا کودوایر» با اشاره به اقدامات اخیر ریاض در خصوص مسائل حقوق بشری نوشت که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی‌ از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا «طلب بخشش» می‌کند؛ اما با این حال، تأکید کرد که او «برای کسب رضایت تیم رئیس‌جمهور جدید آمریکا بایست اقدامات بسیاری انجام دهد».

پایگاه خبری «عربی۲۱»، شامگاه روز پنجشنبه، به نقل از مجله یادشده نوشت که «عربستان سعودی اخیرا گام‌هایی برای کاهش تنش با واشنگتن برداشته است از جمله آزادی "لجین الهذلول" فعال سعودی که در تاریخ دهم ماه فوریه جاری آن هم پس از ۱۰۰۱ روز [تحمل] زندان و مطرح شدن اتهاماتی مبنی بر شکنجه او آزاد شد».

«لُجین الهَذلول»، معروف‌ترین زن مخالف سیاست‌های محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی است که منابع خبری اخیرا از آزادی او خبر دادند. الهذلول به همراه زنان دیگری از جمله «سمر بدوی»، «نسیمه الساده»، «نوف عبدالعزیز» و «میساء الزهرانی» در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی و چند ماه پیش از صدور مجوز رانندگی برای زنان در عربستان سعودی دستگیر شد و به گفته خانواده‌اش، تحت شکنجه قرار گرفت.

فارین پالیسی در ادامه به دیگر اقدامات ریاض اشاره می‌کند و در این خصوص می‌افزاید که عربستان سعودی اقدام به آزادی عده دیگری از زندانیان کرده، محتوای کتاب‌های درسی را تغییر داده است و همچنین اصلاحاتی حقوقی در نظام قضایی این کشور اعمال کرده است.

این مجله آمریکایی همچنین در گزارش خود تأکید می‌کند، پس از آنکه دموکرات‌ها با کسب آرای بیشتر، مجلس سنا و نمایندگان آمریکا را به دست گرفتند، آنها، «عربستان سعودی را در وضعیتی متزلزل قرار دادند».

در ادامه آمده است که عواملی چون اقدام ولی‌عهد سعودی در زندانی کردن رقبای خود، مدیریت بد جنگ یمن، دست داشتن در جنایت ترور «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن‌ پست»، به‌طور مساوی باعث شده است که هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها از این اقدامات بن سلمان خشمگین شوند که فارین پالیسی در این خصوص می‌نویسد:‌ «شکاف با ریاض در خصوص دموکراسی عمیق است».

این مجله آمریکایی با گریز به اظهارات پیشین رئیس‌جمهور آمریکا یادآور می‌شود که جو بایدن در زمان نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا «عربستان سعودی را یک کشور طرد شده» متعهد شد که در روابط دوجانبه با ریاض تجدید نظر کند؛ با این حال، فارین پالیسی می‌گوید: «علی‌رغم اظهارات تند بایدن، فرصتی تاریخی برای به کنترل درآوردن روابط میان دو کشور وجود دارد البته اگر هر یک از طرفین به درستی با برگ خود بازی کنند».

در ادامه این گزارش آمده است که روابط میان رواشنگتن و ریاض به علت اقدامات بن سلمان در دوره ریاست جمهوری رئیس‌جهور پیشین آمریکا تحت تأثیر قرار گرفته است؛ اما با این حال، مسائل مشترک دیگری میان دو طرف وجود دارد؛‌ مسائل مشترکی مثل جلوگیری نفوذ از ایران، حفظ امنیت نفت، مقابله با چین، توسعه توافق‌های عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و دیگر کشورهای عربی؛ توافق‌هایی که در دوره رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به امضاء رسید.

نویسنده با اشاره به این موضوع که لجین الهذلول بر اساس اتهامات بی‌اساس به حبس محکوم شد و حکم صادر شده علیه او به شش سال کاهش یافت در نتیجه این روند به آزادی او زندان ختم شد، تأکید می‌کند که آمریکا و عربستان سعودی می‌توانند مسائل مشترک میان خود را ادامه دهند آن هم در صورتی که ریاض از زیر پاگذاشتن حقوق بشر جلوگیری کند.

در این گزارش به برخی افراد با تابعیت‌های سعودی و آمریکایی به نام‌های «صلاح الحیدر»، «بدر ابراهیم» اشاره می‌شود؛ افرادی که در ابتدای ماه فوریه جاری به قید ضمانت و پس از گذشت حدود دو سال حبس از زندان آزاد شدند و همچنین افرادی دیگر که احکامی سنگین‌تر علیه آنها صادر شده بود و این احکام تخفیف خوردند که در این ارتباط،‌ به تخفیف حکم صادر شده علیه «ولید الفتیحی»، که حکم زندان او به حال تعلیق درآمده است، اشاره شده است؛‌ شخصی که بار دیگر به زندان بازگردانده نمی‌شود.

در ادامه همچنین به اقدام ریاض در عدم اجرای حکم اعدام دو شخص اشاره می‌شود که به اتهام مشارکت در تظاهرات ضددولتی زندانی شده بودند؛ افرادی که به گفته این مجله آمریکایی، یکی از آنها «علی النمر» از نزدیکان شیخ «نمر النمر» بوده است.

فارین پالیسی همچنین به اعلام اخیر ریاض مبنی بر اصلاحات قضایی در زمینه کیفری و شواهد قضایی اشاره می‌کند،‌ در این خصوص برآورد می‌کند که تمام این اقدامات عربستان سعودی در راستای تلاش برای بهبود وجهه این کشور در برابر دولت جدید آمریکا صورت گرفته است.

این مجله در ادامه به اظهارات اخیر «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید که گفت دولت بایدن به جای محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی با پدر او «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی تعامل خواهد داشت، اشاره می‌کند و مدعی می‌شود که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به وعده‌های انتخاباتی خود درباره جنگ یمن عمل کرده و در این خصوص توقف حمایت واشنگتن از حمایت نظامی از این جنگ را اعلام کرده است.

با این حال،‌ در ادامه آمده است: «اما همچون وضعیت [کنونی] با عربستان سعودی،‌ واشنگتن دو گام بر خواهد داشت؛ یک گام به جلو و یک گام به عقب». فارین پالیسی ادامه می‌دهد:‌ «علی‌رغم آزادی الهذلول؛ اما او به مدت پنج سال ممنوع‌السفر است و به مدت سه سال زیر نظر خواهد بود».

فارین پالیسی در این خصوص با بیان اینکه «ممنوع‌السفر بودن یکی از اشکال کنترل و اجبار کردن دولت است»، تأکید می‌کند که اگر عربستان سعودی قصد دارد وضعیت خود را در برابر دولت جدید آمریکا بهبود ببخشد، می‌بایست اصلاحاتی دائمی اعمال کند نه اینکه فقط اقداماتی محتاطانه اتخاذ کند.

این مجله می‌افزاید، هدف از برداشتن گام‌های موقت تنها حفظ آبروی محمد بن سلمان است نه به منظور حرکت به سمت روند تصحیح روابط با رئیس‌جمهور آمریکا و دموکرات‌های کنگره این کشور. فارین پالیسی تأکید می‌کند که لازمه آغاز این روند، آزادی فوری و بی‌قید و شرط تمام زندانیان عقیدتی و فعالان است.

در ادامه این مجله آمریکایی این چنین گزارش خود را به پایان می‌برد: «اگر محمد بن سلمان کارهایی را که از او خواسته شده،‌ انجام می‌داد، روابط با دولت بایدن مجددا شکل می‌گرفت؛ روابطی که مبتنی بر ارزش‌ها است نه دیپلماسی توئیتری؛ همان کاری که [دونالد]‌ ترامپ [رئیس‌جمهور پیشین آمریکا] انجام داد..اما در نهایت،‌ توپ همچنان در زمین بن سلمان است».

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

فوت دو کودک یک و ۹ ساله مبتلا به کرونا در خوزستان

ج فوریه 19 , 2021
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از فوت دو کودک خردسال یک و ۹ ساله در خوزستان در اثر ابتلا به کرونا خبر داد. دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: بر خلاف پیک‌های قبل که درگیری بیشتر در گروه‌های سنی بالاتر رخ می‌داد اما در […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000