مسیر دیپلماسی باز است/ از سرگیری برجام دیگر کافی نیست/ باید بر روی توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر کار کنیم

سیاسی/ بین الملل 602cabf0c820f_2021-02-17_09-08 وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با تکرار مواضع قبلی واشنگتن درباره بازگشت ایران به برجام مدعی شد که هم اکنون مسیر دیپلماسی باز بوده و صرف از سرگیری برجام دیگر کافی نیست.

«آنتونی بلینکن» درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت که «هم اکنون مسیر دیپلماسی باز است.»

وی که با رادیو «نشنال پابلیک» مصاحبه می‌کرد، افزود: «هم اکنون مسیر دیپلماسی باز است. ایران همچننان از پایبندی به توافق فاصله دارد. بنابراین ما باید ببینیم چه کاری انجام می‌دهد.»

بلینکن در پاسخ به سوالی در اینباره که آیا هیچگونه اقدامی برای از سرگرفته شدن دیپلماسی مستقیم انجام شده گفت که موضع «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا این است که اگر ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد آمریکا نیز کار مشابه انجام خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: «رئیس جمهور بسیار شفاف بوده و چند بار درباره جایی که ما ایستاده‌ایم صحبت کرده است و ما خواهیم دید که ایران چه واکنشی (اگر واکنشی باشد) به آن خواهد داشت.»

مصاحبه کننده به بلینکن گفت که جواب مسقیمی به سوالش نداده و پرسید: اما شما این را منتفی ندانستید که دیپلماسی مستقیم ممکن است در آینده جایگاهی داشته باشد؟».

بلینکن پاسخ داد: «خوب ، احتمالاً در برخی از مواقع، اگر قرار باشد در این زمینه تعاملی انجام شود ، نیاز به دیپلماسی است. این همان چیزی است که ما درگیر آن هستیم».

وی در بخش دیگری در این مصاحبه گفت اگر ایران و آمریکا وارد توافق هسته‌ای شوند نیازمند کار کردن بر توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر از توافق اصلی هستیم.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که توانایی‌های هسته‌ای ایران در حال حرکت به سوی جهت غلطی است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که سیاست آمریکا همچنان این است که نباید به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داد.

وی گفت: «توافق هسته‌ای در قطع مسیر ایران به سوی تولید مواد شکاف پذیر برای یک سلاح هسته‌ای موثر بود و این مایه تاسف است که ما از آن خارج شدیم اما صرف از سرگیری برجام دیگر کافی نیست.»

بلینکن گفت که هرگونه توافق آتی باید به دیگر موضوعات چالش برانگیز عمیق نظیر اقدامات ایران در دیگر کشورهای خاورمیانه بپردازد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه این مصاحبه گفت: «زمان گذشته است بنابراین اگر ما بخواهیم دوباره وارد توافق شویم ، اگر ایران به تعهدات خود برگردد و ما نیز همان کار را انجام دهیم ، باید بر روی توافقی کار کنیم که طولانی تر و قوی‌تر از توافق اصلی باشد. … اما اولین قدم بازگشت ایران به تعهدات است

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً به طرف‌های برجام هشدار داده چنانچه طرف مقابل تعهداتش را تا هفته اول اسفند اجرا نکند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

بیانیه مشترک آمریکا و 4 کشور اروپایی در مورد حمله اربیل

چ فوریه 17 , 2021
سیاسی/ بین الملل وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا در بیانیه مشترکی حمله روز دوشنبه در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق را که در آن یک پیمانکار غیرنظامی کشته و یک نظامی آمریکایی زخمی شدند، محکوم کرده اند. آنتونی بلینکن، ژان ایو لو دریان، هایکو ماس، لوئیجی دی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000