پیام های خروج انصارالله یمن از فهرست تروریستی آمریکا چیست؟ / پالس های مثبت به تهران، در آستانه ضرب الاجل سوم اسفند

سیاسی/ سیاست خارجی 602bf3984554c_2021-02-16_20-02 واشنگتن ساعاتی قبل، انصارالله یمن را از فهرست تروریستی خارج کرد. یک سیگنال منفی آشکار به ریاض و چراغ سبزی برای حمایت از متحدان ایران در منطقه.

اقدام دولت بایدن در خارج کردن انصارالله از فهرست گروه های تروریستی، یک روز پس از آن صورت گرفت که یک گروه ناشناخته در عراق، نیروهای آمریکایی را در اربیل، هدف حمله قرار داد. اقدامی که می تواند از سوی متحدان ریاض برای ترساندن دولت بایدن از گروه های مردمی نزدیک به محور مقاومت باشد.

با این همه، دولت بایدن واکنشی متفاوت به این اتفاق داشت و با خارج کردن انصارالله یمن از فهرست گروه های تروریستی، نشان داد که در تنش های منطقه ای حاضر نیست در کنار دولت سلمان قرار بگیرد.

این تصمیم ایالات متحده همچنین می تواند در آستانه ضرب الاجل سوم اسفند، یک پالس به ایران برای گشایش در مناسبات موجود باشد. براساس مصوبه مجلس، کشورمان اعلام کرده است که در صورتی که تا سوم اسفند دولت بایدن تحریم ها را لغو نکند، ایران گام های بیشتری برای پایان دادن به برجام برمی دارد و حتی از پروتکل الحاقی خارج می شود.

واشنگتن برای رفع تحریم ها علیه ایران تحت فشار است. هم لابی عربی و هم لابی صهیونیستی نمی خواهد برجام به نقطه اوج خود در دولت اوباما بازگردد. با این وجود جو بایدن به خوبی می داند که اگر تا سوم اسفند به توافق هسته ای بازنگردد، ممکن است که شانس دوباره ای برای احیای این توافق نداشته باشد.

بنابراین به نظر می رسد که واشنگتن می خواهد با ارسال سیگنال های غیرهسته ای به ایران، مانند خارج کردن گروه های مقاومت از فهرست گروه های تروریستی، زمینه را برای باز نگه داشتن درهای مذاکره با ایران آماده کند.

با این وجود کشورمان به صراحت اعلام کرده است که جز لغو تحریمها، حاضر به پذیرش هیچ امتیاز دیگری برای احیای توافق هسته ای نیست. اگر این موضع همچنان حفظ شود، بعید است امتیازات منطقه ای بتواند کمکی به حفظ توافق هسته ای کند.

برخی رسانه های آمریکایی احتمال می دهند که تهران و واشنگتن ممکن است تا پیش از سوم اسفند در بیانیه ای مشترک، به یک توافق برسند. اگر چنین شود، شانس دوباره ای برای مهندسی توافق هسته ای فراهم خواهد شد اما اگر به هر دلیلی این اتفاق رخ ندهد، باید بار دیگر منتظر یک جنگ سرد تازه در منطقه بود. چیزی شاید به شدت بیشتر که در دوره دونالد ترامپ تجربه شد.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

آمریکا رسما نام انصارالله یمن را از لیست سازمان‌های "تروریستی" خارج کرد

س فوریه 16 , 2021
سیاسی/ بین الملل وزارت خزانه داری آمریکا امروز، سه‌شنبه ۱۶ نوامبر اعلام کرد، واشنگتن از امروز رسما نام انصارالله یمن را از لیست "سازمان‌های تروریستی" خارج کرد. به گزارش خبر فوری، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، در بیانیه اداره نظارت بر منابع خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000