ویروس جدید کرونا عامل تنش بین همسایگان اروپایی

اجتماعی/ سلامت 602a8eaa7837d_2021-02-15_18-39 تلاش برخی کشورهای اروپایی برای جلوگیری از ورود ویروس جهش یافته کرونا از طریق کنترل شدید مرزها، انتقاد همسایگان و هشدار مقامات اتحادیه اروپا را به دنبال داشته‌است.

پس از شیوع انواع جدید ویروس کرونا در اروپا، برخی کشورها مانند آلمان و جمهوری چک قوانین ورود افراد به مرزهای خود را تشدید کرده اند. این امر موجب نارضایتی همسایگان اروپایی شده است.

نشریه اشپیگل آلمان امروز (دوشنبه) نوشت: در اعتراض به این اقدام اتریش خواستار توضیح سفیر آلمان در وین شده و فرانسه اکنون برای جلوگیری از غافلگیری های ناخوشایند در مرزها به دنبال رایزنی با مقامات آلمان است.

این در حالی است که دولت آلمان از تصمیم خوئد برای کنترل شدیدتر مرزها دفاع می کند. «اشتفان زایبرت» سخنگوی دولت طی کنفرانسی مطبوعاتی در برلین تاکید کرد به دلیل شرایط خاص ، مرزها فقط به طور موقت کنترل می شوند.

از روز گذشته نیروهای پلیس فدرال و پلیس مرزی آلمان در حال کنترل دقیق ترافیک در مرزهای جمهوری چک و ایالت تیرول اتریش هستند و اگر مسافران شرایط لازم از جمله پاسخ منفی آزمایش کرونا را نداشته باشند، آنها را بازمی گردانند. این کنترل ها برای جلوگیری از ورود انواع جهش یافته و مسری ویروس کرونا است که در جمهوری چک و نیز در تیرول به وفور مشاهده شده است.

به گفته سخنگوی وزارت کشور آلمان در مجموع ۱۰ هزار نفر تا صبح روز دوشنبه بررسی شده اند که دست کم از ورود نیمی از آنها بخاطر نداشتن شرایط لازم، جلوگیری شده است. در حال حاضر فقط آلمانی ها و خارجی های دارای اجازه اقامت در آلمان مجاز به ورود به مناطق آسیب دیده هستند.

اما این اقدام برای کشورهای همسایه دردسر ساز بوده است به طوری که «الکساندر شالنبرگ» وزیر خارجه اتریش از آن انتقاد کرده است. به گفته وی این اقدامات تأثیرات بسیار جدی بر کل اتریش دارد و یادآور تجربه بسته شدن مرزها در بهار است. در واکنش به این اقدام آلمان، دولت اتریش «رالف بست» سفیر آلمان در وین را عصر روز یکشنبه به وزارت امور خارجه فراخوانده است. طبق اعلام این وزارتخانه، اتریش این اقدام را گام نامتناسب آلمان دانسته است.

از سوی دیگر نشست های مشابهی نیز با فرانسه در جریان است. «کلمن بون» وزیر امور اروپا فرانسه معتمد «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری تصمیم ویژه آلمان برای تشدید کنترلهای مرزی را 'تصمیمی دشوار' خواند. در حال حاضر هیچ کنترلی در مرز فرانسه وجود ندارد ، اما امکان تشدید اوضاع با توجه به اقدام آلمان وجود دارد. دولت پاریس هفته گذشته اعلام کرده بود که تعداد زیادی موارد مبتلا به ویروس جهش یافته برزیلی و آفریقای جنوبی در بخش شرقی فرانسه مشاهده شده است.

بون اعلام کرد که روز دوشنبه با سران دولت های سه ایالت آلمان در همسایگی فرانسه زارلند ، راینلاند-فالت و بادن-وورتمبرگ صحبت خواهد کرد تا رویدادهای پیش بینی نشده در مرز مشترک با آلمان رخ ندهد. به گفته وی باید از بسته شدن کامل مرز آلمان و فرانسه جلوگیری شود و برای مسافران مرزی باید تا آنجا که ممکن است استثنا قائل شده و حمل و نقل جاده ای نیز ادامه داشته باشد.

در همین حال «استلا کریاکیدس» کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا ضمن مخالفت با این اقدام آلمان گفته است: با مرزهای بسته نمی توان ویروس را متوقف کرد.

وی در گفت‌وگو با نشریه «آوگسبورگر آلگماینه» تصریح کرد: ترس از ویروس جهش یافته کرونا قابل درک است‌، اما واقعیت این است که با مرزهای بسته نمی‌توان ویروس را متوقف کرد و در نهایت فقط واکسیناسیون مداوم و رعایت قوانین بهداشتی علیه این ویروس می تواند کمک کند.

این مقام اتحادیه اروپا افزود: این که ما به شرایط ابتدای همه گیری در مارس ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) باز گردیم و اروپا با مرزهای بسته مواجه باشد، اشتباه است. او همچنین خواستار سرعت بخشیدن به روند بررسی شیوع جهش‌های جدید ویروس کرونا شد چرا که در غیر این صورت اتحادیه اروپا نسبت به این مسئله بی اطلاع خواهد ماند.

در پاسخ به این انتقادها «هورست زهوفر» وزیر کشور آلمان توصیه های بروکسل را رد کرده است. وی در گفتگو با روزنامه بیلد با بیان این که کمیسیون اروپا باید از برلین حمایت کند تاکید کرد که اینگونه اظهار نظرها به اختلافات دامن نزند. زهوفر همچنین تصمیمات این کمیسیون در مورد دریافت واکسن طی چند ماه گذشته را به «اندازه کافی اشتباه» خواند.

قرار است در اوایل ماه مارس (اواسط بهمن) در نشست بعدی آنگلا مرکل ، صدراعظم با مقامات ایالت های این کشور در خصوص تدابیر کرونایی بعدی بحث و تبادل نظر انجام گیرد.

قوانین سختگیرانه ورود آلمان از نیمه شب شنبه در مرزهای جمهوری چک و ایالت تیرول اتریش اجرا می شود و بر اساس آن شرکت های هواپیمایی‌، اتوبوس ها و قطارها دیگر مجاز به حمل مسافر از این مناطق و نیز اسلواکی به آلمان نیستند. این اقدام در واکنش به انتشار انواع جهش یافته و مسری ویروس کرونا در آلمان انجام می‌گیرد. با این حال این رویکرد علاوه بر این که موجب ناخرسندی مردم و مقامات این کشورها شده، انتقادات مقامات در بروکسل را نیز به دنبال داشته است.

badoorbin.com
akhbarazad.com
منبع : خبرفوری

پست بعدی

ارائه خدمات غیرحضوری بانک صادرات قابل تحسین است

د فوریه 15 , 2021
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اقدامات بانکی در ارائه خدمات الکترونیکی قابل تحسین است. جواد نیک بین در گفتگو با خبر فوری در این باره که افتتاح حساب در بانک صادرات الکترونیکی و غیرحضوری شده است، گفت: دنیای پیش روی ما دنیای دیجیتال، الکترونیکی و خدمات […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000